Uteboxar/kallstall

dee79

Trådstartare
Hoppas att tråden hamnar rätt nu.

Vad kostar det att bygga?:

-Två uteboxar med möjlighet att ta ut mellanvägg så det blir lösdrift/ligghall. Det ska vara av det mer permanenta slaget.

-Kallstall med 4 boxar och plats för isolerad sadelkammare/varm box

Hur löser ni vattenfrågan vintertid i era kallstall? Uppvärmda vattenkoppar? Thermobar? Vad kostar sådana installationer?

Sv: Uteboxar/kallstall

Tillägg: Jag menar förstås inte exakt pris, bara i vilken prisklass ungefär man landar :idea:

Det är en fråga som är omöjlig att besvara; dels beror det på vad man kan göra själv alternativt lejer för, och dels beror det på materialval etc. Och hur långt skall el/ vatten dras?

Vad det kostar kan jag inte svara på, för dels minns jag inte riktigt, dels har vi gjort stor del av byggnationen själva, och dels använt klass 2 virke i stor utsträckning. Vi har dessutom byggt mot en befintlig vägg.
I våra uteboxar har vi vattenhinkar. De fryser i princip aldrig i hinkarna, fast att stallet är helt oisolerat. Är det riktigt kallt har jag lagt grovfoder på hinken.
Vi har provat att ha cirkulerande system, med vattenkoppar och värmekabel. Efter att ha fått laga de sönderfrusna rören oräkneliga gånger ( tur att min man är utb till rörmokare en hgång i världen...) gav vi upp, och gick över till hinkar. Vi fyller hinkarna från en slang som dras in i ett isolerat utrymme.

Vi har även ett kallstall till. Det är plåtväggar och fem meters takhöjd. (Byggt i samma byggnad som ridhuset.) Där har vi uppvärmt vatten som cirkulerar. Det vattnet värms alltså med varmvattenberedare, eftersom värmekabel inte räcker till. (Vi har provat....) Detta system fungerar bra, men är som alla förstår väldigt dyrt i drift.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 292
Senast: Pilot
·
Anläggning Skulle behöva utöka antalet boxar för stor häst med 3-4 st. Har ingen möjlighet just nu att bygga ett helt nytt stall och landar därför...
2
Svar
30
· Visningar
3 260
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama