Ute kaniner i värmen?

B

Bellaan

hur gör ni med era utekaniner?
Vi har en bur & sen en stor hage dom springer i, ligger solen direkt på så har vi en stor parasoll i hagen så dom har lite skugga. Men det är ju fortfarande ASVARMT i skuggan & det verkar som kaninerna tycker det också.
Hur kan man göra så de blir lite svalare?
Hur varmt tål en kanin?
Ger ni kaninerna någon frukt lr liknande på sommaren? (tänkte mer på vätskehalten då frukt blir saftigt) Vad isf?

ge mig alla tips ni har, för jag vill ju inte att kaninerna ska behöva lida att det är för varmt :/ Skugga är det på morgonen & på kvällen, men på dagen när det är som varmast är det ingen skugga förutom i buren & under parasollen.
tack, Bella

Sv: Ute kaniner i värmen?

Har pet-flaskor fyllda med vatten som jag fryser in och sen lägger i kaninernas burar/hagar.
Det är väldigt uppskattat!

Hur varmt kaniner tål vet jag ej.
Däremot vet jag att kaniner tycker bättre om kyla än värme.

I hagarna finns skålar med svalt vatten i.
Ibland kan dem få vattenmelon.
Men att ge dem grönsaker/frukt med för mycket vatten är inte bra heller (lösa i magen), så det är med måtta.

För att aktivera brukar jag ibland skiva lite äpple och päron, lägga i en bytta med vatten och sen frysa in.
Då kan kaninerna välja att ligga bredvid för svalkan, eller tugga på den för att få tag på frukterna.
Mina brukar oftast tugga som galningar först, för att sen ligga bredvid medans det smälter (kyla) och sen äta frukten.:angel:

hur gör ni med era utekaniner?
Vi har en bur & sen en stor hage dom springer i, ligger solen direkt på så har vi en stor parasoll i hagen så dom har lite skugga. Men det är ju fortfarande ASVARMT i skuggan & det verkar som kaninerna tycker det också.
Hur kan man göra så de blir lite svalare?
Hur varmt tål en kanin?
Ger ni kaninerna någon frukt lr liknande på sommaren? (tänkte mer på vätskehalten då frukt blir saftigt) Vad isf?

ge mig alla tips ni har, för jag vill ju inte att kaninerna ska behöva lida att det är för varmt :/ Skugga är det på morgonen & på kvällen, men på dagen när det är som varmast är det ingen skugga förutom i buren & under parasollen.
tack, Bella

Hej!
Jag har 4 stycken utekaniner och har också samma problem, det jag brukar göra är att ha hagen/betesburen under ett träd, det blir svalare då.
Jag har både en vattenflaska med pip och en stor skål med vatten. Många kaniner vill också gräva sig en grop i marken som de sedan lägger sig i, jorden är ju kall och lite fuktig. Om dina kaniner inte vill gräva direkt på marken kan du ju ta en gammal kattlåda eller så, fylla på den med sand och jord och ställa in till dom. då kan de också gräva ner sig i den svala jorden. :D
Annars kanske du får ta ut dom i hagen tidigt på morgonen och ta in dom igen. Sedan ta ut dom en stund på kvällen också.
Men de flesta kaninerna klarar sig helt okej bara de har vatten och skugga.

/Mimmi

Mina står i sol en bit på dagen men ordentligt skyddade med presenning så att buren ändå har skugga. Självklart fri tillgång på vatten och grönsaker eller frukt får de en gång/dag. Har frysta pet- flaskor jag lägger in på dagarna som de kan svalka sig emot. Man kan också blöta ner de, speciellt öronen (utanpå).

Håll koll så att de beter sig normalt. Självklart ligger de och vilar mer när det är såhär varmt, men de ska inte ligga och flämta hur mycket som helst, etc.

Fortsätt du att ha de i hagen, oftast klarar de värmen bättre där.

Bra idé med infrusen frukt Ninni, det ska jag testa!

jag har alla mina kaniner förutom en inne i kaninstallet. Kaninstallet ligger under marken och har ingen dörr så där är det automatiskt mycket svalare än ute. Den ute i utebur står i skugga 24/7 så där blir heller inte stekhett.

Dom får bara vara ute i hagen på morgonen och på eftermiddag/kväll då det blir svalare ute. :)

Min kanin är ute dagtid i utebur med hus samt direkt på gräset.
I huset hänger jag upp kylklampar mot väggarna (har avtagbart tak, så de hänger i en tygkasse). Brukar även linda in en kylklamp i en handduk och lägga ute också.
Vatten finns såklart.
Parasoll och så står buren där det är skugga hela dagarna.

Tänk bara på att vätskan i kylklampar är giftig, inge bra om kaninen gnager.

Mina har fått en utebur, som står i deras kompostgallerhage under ett bigarråträd, skugga i stort sett hela dagen. Dessutom bor de just nu på Öland, och där blåser det mer eller mindre konstant, så de mår finfint. Katterna verkar fara mer illa av värmen... däremot har vi varmare inne än ute, så kaninerna har det nog bäst ute just nu.

(Däremot verkar de sakna den sociala (godis)biten med att vara inne, så innan de blir inlåsta i buren för natten får de komma in i huset och skutta runt nån timme. :D)

jag har burarna "under" en gran, så nästan hela buren är i skugga, det som inte är i skugga så får jag fixa att bli i skugga genom tex paffbitar osv..

i buren så har jag halva utedelen med bara galler nu, alltså inget hö ovanpå åt franskväduren, väldigt uppskattat då det kanske drar lite underifrån?

sen så har vi ju rasthagar, en som är runt burarna så man bara öppnar dörren så kan de springa ut och in..

stenar i skuggan hålls ganska kalla, fransväduren brukar lägga sej under buren bredvid en sån eller bara i sanden.

dvärgväduren är inte lika brydd, vilar var som helst bara det är skugga ;)

vädurens bur:
tjockt mink/rävbursgaller är det i en tredjedel av buren, två andra delarna är trägolv, och hälften av det golvet är bra isolerat..

hurså? :)

Senast ändrad:

vädurens bur:
tjockt mink/rävbursgaller är det i en tredjedel av buren, två andra delarna är trägolv, och hälften av det golvet är bra isolerat..

hurså? :)

Tror hon menade ifall buren står på ben eller ej.
För står den på ben är det inte lagligt med galler i bottnen.

haha påriktigt? för att det kan dra underifrån eller varför är det lag på det? jag tror inte jag vet en enda kaninägare här omkring som inte har gallerbotten på sin bur..

jo min bur står på ca 15 cm höga ben, MED galler i bottnen ;)

klassas man som vanvårdare nu? :angel:

Senast ändrad:

alltså, det här var helt ny fakta för mej..

ngn som vet om det här gäller i finland oxå?

Senast ändrad:

Varför? Tja, förmodligen för att det varken kan vara speciellt bekvämt att gå på gallerbotten och kaninen lär dessutom få svårt att få grävbehovet tillgodosett (nu har ju inte din galler i hela så grävbehovet kanske fungerar i alla fall).

Jag vet inte om det gäller i Finland också, men jag tror faktiskt det. Det borde gå att kolla upp på motsvarande jordbruksverkets hemsida.

ja okej, ja kan inte finska (finlandssvensk) så jag kan inte riktigt kolla upp

(FÖLÅT FÖR TRÅDKAP!)

okej, nja om min kanin inte skulle tycka om gallerbottnen (på sommaren alltså) så skulle jag såklart inte ha den.. på vintern är det ca 5 cm halm över och kaninen slipper ut i en 3x3 m rasthage från buren (kan hoppa in och ut) året runt där hon får vara halva dugnet ungefär, så hon gräver i den hagen ;)

men om det är lag på det så är det väl bara att följa den..

Kaniner är VÄLDIGT känsliga djur, jag brukar ha om ute och aldrig ta in dom.
Men ibland smiter dom in i huset i några minuter, men det tar ingen skada på kaninerna.

Kan tyvärr inte lova något men fråga någon kunnig person eller vetrinär så får du nog ett bra svar!

Tänk bara på att vätskan i kylklampar är giftig, inge bra om kaninen gnager.

Bara om du har kylklampar från typ 70-talet :p Det brukar oftast stå insmält i plasten att innehållet inte är giftigt. Det gör det på våra från sena 80 - tidiga 90 till och med.

Ändå är petflaskor bättre - kylklampar är lätta för en kanin att bita hål i och det är ändå rätt mycket vatten i en sån där... :p

Min kanin har ett par småstenar under sin bur (där är det ju skugga) som han gillar att ligga på när det är varmt. Eftersom att dem är svala. Men att blöta ner kaninens öron (bara LITE) går också bra, då är den inte så varm. (Går även att ta LITE vatten på rygg osv.) ;) hopaps detta kan hjälpa :laugh:

Liknande trådar

Övr. Djur :)hejj alla bukisar :D jag tänkte starta en bildtråd på era rasthagar åt era kaniner, berätta lite om dem och gärna hur kaninerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 960
Senast: mizz
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: Train
·
Övr. Djur Går det att ha kaniner utomhus året runt om buren är isolerad? Utan nån värmelampa eller annat? För har man inte nåt som ger värme...
2
Svar
23
· Visningar
4 507
Övr. Djur Ni som har kaniner i vanliga burar normalt, får de komma ut i betesburar nu på sommaren? Hur har ni byggt era burar? Vad har ni i dem...
Svar
7
· Visningar
1 275
Senast: NathalieBorgman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt