Sv: ute/inne

Jag vänder på frågan. Hästar som hålls på box och hundar som lämnas ensamma inne 8 timmar på dagen är det ramaskri om.
varför har inte katter rätt till att vistas utomhus?

det är riskfyllt att vara ute, det är det även för min häst men hellre det än att sitta instängd.

Men att ha en innekatt handlar ju inte (i alla fall inte för mig) om att stänga in katten och aldrig någonsin låta den få gå utanför hemmets väggar. Det handlar bara om att jag vill ha kontroll över var min katt är, när jag släpper ut honom. Precis som jag vill ha kontroll på min hund och därför inte släpper ut honom lös utan att jag är med, alt. väljer att hålla honom i koppel. Jag tror inte heller att du släpper ut din häst lös, utan låter den gå i hage?

Jag tror visserligen inte heller att det helt går att eliminera alla risker (inte utan att stänga in djuret ifråga i ett vadderat rum möjligtvis, men det är självklart inte ett alternativ), men skulle min hund smita så är chansen mycket, mycket större att jag hinner agera innan han råkar ut för en olycka, om jag är med honom ute och har koll på var han är.

Allting är liksom inte svart eller vitt.

Senast ändrad:

så det är ok att alltid bara rasta en hund i koppel eller att hästen bara får skritta ut under kontroll ibland?

Visserligen går min häst i hage men det är för att slippa hämta henne i skåne (jag bor i sthlm) då hon helt enkelt inte går hem på kvällarna. Men säkerhetsmässigt är det farligare att ha hästen på bete dygnet runt (som jag har på bete) i en enorm hage där de visserligen ses till ett par ggr per dag men inte är under konstant uppsikt än att släppa ut min katt som kutar runt på baksidan men sällan längre än så.

Även när vi är på landet håller sig mina katter på vår tomt + lite till pga marken runt omkring tillhör nån annans revir.

så det är ok att alltid bara rasta en hund i koppel eller att hästen bara får skritta ut under kontroll ibland?

:confused:

Visserligen går min häst i hage men det är för att slippa hämta henne i skåne (jag bor i sthlm) då hon helt enkelt inte går hem på kvällarna. Men säkerhetsmässigt är det farligare att ha hästen på bete dygnet runt (som jag har på bete) i en enorm hage där de visserligen ses till ett par ggr per dag men inte är under konstant uppsikt än att släppa ut min katt som kutar runt på baksidan men sällan längre än så.

Som sagt, visst finns det alltid en viss risk att en olycka kan hända, men skulle du ärligt släppa ut din häst lös i Stockholm (om du visste att hon skulle söka sig tillbaka hem på kvällarna då)? Bland alla människor? Bland alla trafik?

Om ja, så OK. Då har vi nog inte riktigt samma syn på det här med 'korrekt djurhållning' (i brist på något bättre ord). :)

Innekatter såklart. Bor i tätort och har kattuppfödning. Tanken på att släppa ut fertila katter lösa... den finns inte, p-piller eller ej. Litar inte ett smack på p-piller.

*knapplån*

Våra katter är både inne och ute. De släpps ut när de vill ut och kommer oftast in när man kallar på dem. De går inte så långt från vår tomt. Vi har ingen kattlucka, då skulle vi säkert få in fler katter än våra egna. :p Vi bor i villaområde, med lugna gator och stora grönområden, och här är gott om katter så deras revir blir ju rätt begränsade. Båda våra katter är öronmärkta, har halsband och är kastrerade.

Utekatt/stallkatt.
Jag väntar bara på att de militanta innekattsdårarna skall hitta hit igen så att det blir fart på diskussionen:devil:
PL

Vi har också ett par stallkatter som bor ihop med hästarna.
Anställda som råttfångare och kastrerade.

Enda gången vi jag låser in dom nånstans är när vi kör slåttern/pressen på gärdena närmast gården och vid tröskning.
Fast då ringer vi runt och varnar även grannarna som har katt.

Fattar inte resonemanget att man inte skulle bry sig, bara för att dom är ute. Kvalificerat skitsnack :mad:
Dom har inga lyxiga klösbrädor eller flashiga kattskålar..nä.
Men dom får mat och mjölk varje dag. Äggulor och vaccinationer.

Hos oss fyller katter en viss funktion och gör stor nytta i både stallet och torken.

Den ena är född -95 och den andra -96.
Inga ungdomar precis men effektiva och för mig värdefulla jägare.

AM

Min häst väger 500kg, min katt 1,5 kg.
Det går inte att släppa ut en häst pga det.

Visst inser jag också att det är en viss skillnad på en katt och en häst så sett, men om vi ser det ur djurets perspektiv. Båda djuren skullle säkert vilja gå ute lösa om de bara fick, men risken att de skulle skada sig ute bland korkade människor och livlig trafik torde ju tämligen vara ungefär lika stor, oavsett storleksskillnaden.

Men som sagt, du har uppenbarligen din åsikt och jag har min. Det känns inte som om det finns så mycket mer att tillägga?

KL

All mina katter är innekatter. De har en inätade altan men verkar inte så sugna på att vara ute.
Jag säljer heller inte katter till någon som vill släppa ut dem okontrollerat. Ska de vara ute ska det vara under kontrollerade former. Dvs koppel/rastgård.

Våran är ute på dagarna. På kvällen kommer hon oftast in själv, om hon inte gör det ropar man så kommer hon efter ett litet tag

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama