Sv: ute/inne

Är era katter utekatter eller innekatter?
Om dom är ute går dom som dom vill eller tar ni in dom på kvällarna?

Jag har bådeoch men nu är ena dräktig så hon får stanna inne, men klagar inte för det. Den andra går ut ibland, och hon håller sig nästan alltid runt huset och om hon ska in är det bara att ropa så kommer hon. Är aldrig ute längre än 2 timmar, o absolut inte vara ute på natten, då oroar man ju sig hela natten.

Våra katter får vara ute när vi är i sommarstugan, men inte när vi är hemma i stan. Det verkar som om de förstått att det är på det viset... För hemma visar de inget som helst intresse av att vilja gå ut, men när vi kommer till stugan vill de vara ute och busa direkt.

Vi har ingen kattlucka, utan vi ropar in dem till kvällen. De kommer oftast när vi ropar på dem, men skramlar vi med matburken kommer de så gott som alltid skjutna som två kanoner. Eftersom de inte kan komma in själva har vi byggt en liten koja vid altanen, där de kan krypa in och vänta på att vi kommer.

Jag var först lite tveksam till om det skulle funka för katterna att vara inne på ena stället och få gå ut på andra, men det fungerar utmärkt!

Mina är innekatter. Jag anser att djur inte bör vandra ute utan att husse/matte har koll på dem. I min värld är det sällan legitimt med god djurhållning. Men det står för mig.

Även katter ute på landet? :confused: I stan kan jag förstå det (av både risk för katterna själva och för att de bajsar i sandlådor o annat sånt) men ute på landet är det väl det bästa för en katt att få vara fritt ute? Det anser jag. För psykiskt välmående.

En ute men inte så ofta han vill mest om jag är ute samtidigt och den andra inne. Han får dock komma ut sen när det börja bli lite varmare då han inte har så mycket päls (rexkatt)

Mina går ut och in som de vill. Dvs de sätter sig och skriker på matte tills hon kommer och öppnar dörren :D *diciplin!*

Vi hade 2 innekatter men nu när vi bor på landet så har den ena blivit innekatt med utemöjligheter ;)

Han är alltid inne om inte vi är hemma och sover inne på nätterna i handfatet. Han är nog ute i snitt 4 timmar om dagen (själv valt) :D

Min misse är utekatt, hon kommer och går precis som hon vill! Hon hoppar på handtaget till ytterdörren när hon vill komma in:) Iofs inte alltid så uppskattat klockan halv 4 på morgonen, men vi har ingen kattlucka!

Tror inte jag skulle vilja ha en innekatt, känns fel mot djuret. De är ju gjorda för att ströva fritt och ta tillgång till naturen! Känns onaturligt att ha dem instängda inomhus.. Enligt min åsikt, med risk för påhopp:p

Senast ändrad av en moderator:

Mina katter är innekatter tack vare att vi bor nära en stor väg, även om vi bor på landet, dom har dock en stor rastgård där dom går fritt ut och in. När vi flyttar längre ut på landet (vilket är tanken) ska dom få leva som jag tycker katter ska få leva, alltså gå ut som dom vill (självklart inte om vi har fertil hane eller honor som inte går på p-piller/ska paras).

Min hona får p-piller, annars skulle jag ju inte låta henne komma och gå som hon vill. Glömde skriva det ser jag när jag läser ditt inlägg!

Honkatter kan bli dräktiga trots p-piller det bästa för katten och ägaren är kastrering.

Mina katter är självklart innekatter med tillgång till rastgård, finns ingen anledning att riskera livet på dem varje dag när jag kan ha dem ute under kontrollerade former. Bor man på landet har man väl oftast tillräcklig plats för en rastgård varför gör man inte en sån istället för att låta katten springa vind för våg? Bryr ni er inte om era katter alls? Vill ni inte umgås med dem?

Bryr ni er inte om era katter alls?

Nej, inte det minsta :smirk:

Alla har olika syn på vad som menas med bra djurhållning när det kommer till katter, det måste man acceptera. Jag tycker själv att det absolut bästa för kattens del är om den har fri tillgång till utevistelse, det är så alla katter borde få leva enligt mig, så naturligt som möjligt. Väljer man sedan att bosätta sig där det innebär en risk för katten att vistas fritt ute och ändå väljer att ha katt (vilket egentligen är egoistiskt, men även jag är så egoistisk) så är det ju en självklarhet för mig att inte släppa ut den fritt. Hade jag bara haft kattens bästa i åtanke så hade jag inte haft katt där jag bor nu, men nu är jag såpass egoisktisk så jag väljer att ha katt och låter dessa rätta sig efter hur jag bor, när det egentligen borde vara tvärt om, katten väljer ju inte att bo hos oss, det är vi som väljer vart den ska bo. Sen finns det vissa som anser att det bästa för katten är att aldrig få gå ute fritt och det får man acceptera, även om man inte håller med, det betyder inte att dessa folk inte bryr sig lika mycket om sina katter, alla har bara inte samma syn på det.

Kattens naturliga miljö är ju eyptiens öknar då får man väl bosätta sig där för att anpassa sig menar jag :D

I rastgård får ju katten gå fritt men på begränsat utrymme som en häst eller får m.m. Mår katten sämre av det mindre utrymmet i en rastgård menar du?

Jag vet att man har olika syn och inlägget lät onödigt hårt kanske men jag blir så ledsen för att gamla fördomar om katten verkar vara outrotbara världen och Sverige har förändrats och den svenska naturen kan jag bara inte se som kattvänlig just nu (om den någonsin varit det).

Era katter kanske överlever, mina gjorde det inte och synen av dem komma hemsläpandes efter olyckor/misshandel osv fick mig helt att tappa tron på att utekatter är lyckligare. Och ja jag bor på landet långt från stora vägar och folksamlingar men inte ens det var säkert nog.

Hur stort område behöver katten då? Enligt vad jag har lärt mig är det mest okastrerade hankatter som vill ha stort revir, men en okastrerad hankatt är väl inte så roligt att ha som husdjur.

Vi har katt låter katten gå ut på morgonen och in när vi kommer hem från jobbet.Oftast sitter vår katt redan och väntar när vi kommer hem men skulle hon inte göra det så är det bara att ropa så kommer hon

Det är inte bara okastrerade hankatter som har revir, det har alla katter mer eller mindre. Jag vet inte exakt hur långt en katts revir kan sträcka sig, men en km i diameter minst. Okastrerade hankatter kan vara väldigt trevliga att ha som husdjur, det beror helt på.

Vill påpeka att jag inte tror att katten mår dåligt av att gå i rastgård, men att det för min del inte skulle vara den optimala lösningen om jag hade möjlighet till något annat (har ju som kännt mina egna i rastgård).

Klart alla katter har revir men det ingriper också ens hem och i mina katters fall deras rastgård det är ju inte så att jag har dem instängda i en garderob som jag så klart skulle tycka var alldeles för litet.

Jag generaliserar en okastrerad hankatt är ju oftast skrikig och kissar på fel ställen, men undantag finns förstås.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet