Sv: ute/inne

Oj, här va det lite hård stämmning. Känsligt ämne tror jag.
Min katt har kattlucka, han får komma och gå som han vill. Vi bor i lägenhet med det är mer som radhus. 30meter utanför vår balkong ligger en skog där han älskar att stryka omkring.

Kom ihåg att alla har SIN syn på det hela. Hacka inte på varandra:-)

Men egentligen - varför är det mer OK att släppa ut en katt än en hund eller en häst? Det vore intressant att få ett vettigt argument för det någon gång. :)

Jag har ju dock också en av mina katter springande mer eller mindre fritt ute, men efter att ha fått en högt älskad katt överkörd så kommer mina framtida katter ALDRIG att få gå ute fritt, utan uppsikt. Att just ovanstående katt fortfarande får springa fritt är ju för att hon är van vid det. Jag tror aldrig att det skulle gå att omvandla henne till en innekatt, och sätter man på henne en sele så får hon nästan en hjärtattack. Tack och lov så går hon inte långt ifrån gården dock, så jag tror inte att risken är särskilt stor att någonting kommer att hända henne. Dock så finns det såklart alltid en viss risk att det händer något, men för kattens skull och hennes psykiska välmående så väljer jag i hennes fall faktiskt att ta den risken.

Men som sagt, vad gäller framtida katter så kommer jag "göra rätt" från början och se till att de vänjer sig vid sele, o.s.v. För att få veta att ens älskling har hittats död vid vägen (som ändå ligger en bit bort) är någonting som jag aldrig någonsin vill vara med om igen.

Man kan inte jämföra olika djur så rakt av eftersom alla djur inte har samma behov. Jag tycker t.ex. inte att dom som har innekatter är djuplågare, men skulle någon hålla en häst eller en hund instängd 24 h/dygn så skulle jag kalla det djurplågeri. Sen finns det många ställen där hästar strövar fritt, men det kräver betydligt större ytor och är möjligt på väldigt få ställen i Sverige. Jag vet en häst som alltid gick lös hos ett par bekanta förr, hon gick aldrig från gården, men dels ser miljön annorlunda ut idag och dels kan man inte sätta enstaka individer som exempel.

På samma sätt som jag tycker att det är ok att släppa ut en katt om det finns möjlighet tycker jag det är ok att släppa ut en häst om det finns möjlighet. Hundar får man inte ha lösa enligt lag, så det går inte heller att jämföra och lösa hundar är enligt mig inte ok då dom kan orsaka betydligt större skador på både folk och storvilt.

Knapplån.

Jag är uppvuxen med idén att katter mår bäst av att vara utekatter och har alltid tyckt att katter ska inte behöva bo inne i stan. De ska kunna gå in och ut som de vill (kattlucka t ex). Alla våra kissar har gjort det. Jag var liten när de föddes och lärdes att vara ute. Vi bor i ett villaområde, men har ganska stor tomt och så finns det ett kalhygge och skog i närheten. Alla katter på gatan går lösa och har alltid gjort.
Men för några år sen hittade jag en övergiven kattunge vid vägkanten som jag tog hand om. Och när man blir lite äldre och är mer medveten om riskerna kändes det inte lika skoj att släppa ut henne. Men vi blev tvungna när hon blev äldre för hon trivdes inte inne. Hon får dock vara inne på nätterna. Hon och gammelkatten går aldrig långt och håller sig lååångt från vägen.

Men så fick hon en unge och det året var ett riktigt otursår för oss, så jag vägrade släppa ut honom. Han gick ute i koppel varje dag och trivdes med det. Inte ett dugg rädd för bilar eller nåt och ville gärna gå till stora vägen (dit går aldrig de andra):crazy:.
Så nä, jag får gå emot mina principer med honom. Är övertygad om att han blir överkörd om vi släpper ut honom och han trivs med sina promenader. Ska bygga rastgård till honom och så har han ju balkongen. Känns lite fel på ett sätt, men samtidigt läser man ju om så många här som aldrig skulle släppa ut katten när det finns vägar i närheten, så man är ju inte ensam. Folk är ju så himla elaka nu för tiden, vissa kör ju på katter bara för skojs skull:(.
Och han trivs ju än så länge.

Så ja, jag har blivit lite delad i den frågan. Är så lätt att säga hur andra ska göra, men när det plötsligt gäller ens egen katt så...

Är era katter utekatter eller innekatter?
Om dom är ute går dom som dom vill eller tar ni in dom på kvällarna?

Huskatterna kommer och går som de vill men Maine Coonisen är bara innekatt (än så länge iaf). Ska kanske oxå tillägga att vi bor på bondgård.

Han får gå in och ut som han vill, har ingen kattlucka utan han får helt enkelt ropa tills någon kommer och öppnar dörren. ;)

Nu på vintern är han oftast inne eller i källaren på nätterna, på sommaren stannar han helst ute.

Min hankatt är enbart innekatt. han går ut på balkongen då och då, men trivs bäst inne. (som tur är med tanke på att jag bor i lägenhet)

min pappas hankatt däremot går ut och in som han vill.

Mina katter är självklart innekatter med tillgång till rastgård, finns ingen anledning att riskera livet på dem varje dag när jag kan ha dem ute under kontrollerade former. Bor man på landet har man väl oftast tillräcklig plats för en rastgård varför gör man inte en sån istället för att låta katten springa vind för våg? Bryr ni er inte om era katter alls? Vill ni inte umgås med dem?

nej usch nej. Att jag har två katter i min etta + att båda oftast sover i sängen visar väl klart och tydligt att jag helst hoppas på att de dör??

Mina katter är ute kvällstid och kommer oftast hem efter ett par timmar. de går in och ut via ett fönster som jag har en planka ned till marken ifrån. jag skulle aldrig kunna ha mina katter instängda, lyckan när de får komma ut skulle jag aldrig kunna ta ifrån de.

Man kan inte jämföra olika djur så rakt av eftersom alla djur inte har samma behov. Jag tycker t.ex. inte att dom som har innekatter är djuplågare, men skulle någon hålla en häst eller en hund instängd 24 h/dygn så skulle jag kalla det djurplågeri. Sen finns det många ställen där hästar strövar fritt, men det kräver betydligt större ytor och är möjligt på väldigt få ställen i Sverige..

Det är sant att olika djur har olika behov, men alla djur förtjänar och har ett slags behov av att få komma ut ibland. Hästar får gå ut i hage, hundar i koppel (alt. lösa under övervakning)... Men katter, de släpps vind för våg. Är det verkligen logiskt? Du skriver att miljön ser så annorlunda ut idag att det inte skulle fungera att släppa en häst lös och ja, det håller jag verkligen med om. Men åtminstone i mina ögon så gäller det för katterna också. Bara här på Katt så dyker det titt som tätt upp trådar om katter som har blivit påkörda eller sprungit bort, och det känns onödigt. Framförallt med tanke på att det faktiskt finns bra alternativ såsom sele och rastgård.

På samma sätt som jag tycker att det är ok att släppa ut en katt om det finns möjlighet tycker jag det är ok att släppa ut en häst om det finns möjlighet..

Men var finns det möjlighet att släppa en häst eller en katt lös idag, egentligen? Det finns bilar i princip överallt! Och inne i städerna finns det dessutom mindre trevliga människor och arga grannar, som inte alls vill ha en häst i trädgården eller att deras fina rabatter agerar toalett åt kvarterets katter.

Men visst, det är möjligt att det går bra att släppa sitt djur löst någonstans långt ute på landet. Dessvärre så är ju större delen av Sverige inte 'långt ute på landet', utan städer eller i alla fall ställen med omedelbar närhet till bilar, och då kan jag bara inte tycka att det är OK att släppa sin katt lös och bara hoppas att den kommer hem (hel) igen.

Som jag skrev så behöver inte en katt lika stora ytor för att släppas lös som en häst, så visst finns det många ställen i sverige där katter kan gå lösa utan problem, men absolut inte i städer, tätbebyggda områden eller nära stora vägar. För mig är rastgård eller sele/koppel inget optimalt alternativ om man jämför med friheten en utekatt har, men det är helt klart ett alternativ om man bor där det inte fungerar att släppa ut katten, vilket jag ju själv gör och jag tror inte mina katter mår dåligt av att gå i rastgård, dom vet ju inget annat. Men nu känns det som jag bara upprepar mig, alla har olika syn på det och jag accepterar att du tycker det är bättre med innekatter och eftersom det redan finns milslånga diskusioner om kattens vara eller icke vara ute stannar jag här, jag tror jag har fått fram hur jag ser på saken iaf :)

Ja, du har nog rätt... Det går inte att komma så mycket längre i den här diskussionen just nu. Vi får vara överens om att vi tycker ganska olika, helt enkelt. ;)

Två utekatter. Vi har kattlucka så de går i stort sett som de vill. Men varje natt vill vi ha dem inne så då ropar vi in dem och stänger luckan.

nej usch nej. Att jag har två katter i min etta + att båda oftast sover i sängen visar väl klart och tydligt att jag helst hoppas på att de dör??

Mina katter är ute kvällstid och kommer oftast hem efter ett par timmar. de går in och ut via ett fönster som jag har en planka ned till marken ifrån. jag skulle aldrig kunna ha mina katter instängda, lyckan när de får komma ut skulle jag aldrig kunna ta ifrån de.

Håller med! Jag skulle ha min ena katt till avel och därmed ha honom som innekatt. Det gick inte, han smet konstant. Det var bara att kastrera honom och låta honom gå ut.

Precis som du vill jag inte ta den lyckan ifrån dem...varje dag när båda katterna rusar ut och jagar varandra upp och ner för kullarna, kastar sig upp för träd och rusar vidare. Det finns inget som är så häftigt att se!

Vi har åkrar och skog precis vid huset, 200 m bort finns en liten 50-väg som inte är speciellt intressant eftersom det finns så mkt kul hemma.

Men egentligen - varför är det mer OK att släppa ut en katt än en hund eller en häst? Det vore intressant att få ett vettigt argument för det någon gång. :)

.

Jag vänder på frågan. Hästar som hålls på box och hundar som lämnas ensamma inne 8 timmar på dagen är det ramaskri om.
varför har inte katter rätt till att vistas utomhus?

det är riskfyllt att vara ute, det är det även för min häst men hellre det än att sitta instängd.

Mina 2 är innekatter, tyvärr!
Bor i ett såpass dåligt område, så vågar inte släppa ut dom :(
Massa idiotiska ungar och så...
Men vi går ut i sele ibland, men det har inte blivit mkt av nu på vintern, då de vägrar gå ut :p
Men om jag nu flyttar ut på landet så blir de utekatter..
Tycker det är bäst för de att vara ute egentligen :)

*Knapplån*
Mina katter är innekatter fastän jag bor på landet. Jag vill inte riskera att dom blir överkörd eller något tycker alles för mycket om dem för det. Men de får gå ut i koppel och vi ska näta in altanen till våren. De vet inte om något annat så jag tror inte att de mår dåligt av detta. Verkar välmående och nöjda. Tycker det verkar vara stora skillnader i om man har raskatt eller huskatt i dennna fråga? Eller är det bara min tolkning?

Tycker det verkar vara stora skillnader i om man har raskatt eller huskatt i dennna fråga? Eller är det bara min tolkning?

Vi hade tänkt att ha båda våra katter som innekatter även när vi flyttade ut hit på landet. Vår hane var van vid att gå i sele så jag gick ut med honom ganska ofta när vi flyttade för allt blev så enkelt. Bara öppna dörren och ta en promenix.
Han blev olycklig! Han ville gå ute ofta och började kissa på alla möjliga ställen (mest inne på toan utanför lådan). Så han fick bli utekatt trots att jag älskar honom högt men han är lycklig. Jag hade faktiskt gjort likadant även om han hade varit raskatt á 6000 kr.

Jag älskar honom men han måste få vara lycklig och förhoppningsvis dog han lyckligt om han en dag inte skulle komma hem :cry: och ja det grämer mig att jag riskerar att offra min katt varje dag genom att släppa ut honom men Jetson är en katt man uppenbarligen inte kan stänga in i en kattgård.

Utekatt/stallkatt.
Jag väntar bara på att de militanta innekattsdårarna skall hitta hit igen så att det blir fart på diskussionen:devil:
PL

Tycker det verkar vara stora skillnader i om man har raskatt eller huskatt i dennna fråga? Eller är det bara min tolkning?

Jag har raskatter och jag hade gladerligen släppt ut dom om jag bodde bättre, men nu vågar jag inte eftersom vi bor nära en stor väg, så dom får nöja sig med rastgård tills vi hittar ett bättre boende :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama