Sv: ute/inne
Knapplån.
Jag är uppvuxen med idén att katter mår bäst av att vara utekatter och har alltid tyckt att katter ska inte behöva bo inne i stan. De ska kunna gå in och ut som de vill (kattlucka t ex). Alla våra kissar har gjort det. Jag var liten när de föddes och lärdes att vara ute. Vi bor i ett villaområde, men har ganska stor tomt och så finns det ett kalhygge och skog i närheten. Alla katter på gatan går lösa och har alltid gjort.
Men för några år sen hittade jag en övergiven kattunge vid vägkanten som jag tog hand om. Och när man blir lite äldre och är mer medveten om riskerna kändes det inte lika skoj att släppa ut henne. Men vi blev tvungna när hon blev äldre för hon trivdes inte inne. Hon får dock vara inne på nätterna. Hon och gammelkatten går aldrig långt och håller sig lååångt från vägen.
Men så fick hon en unge och det året var ett riktigt otursår för oss, så jag vägrade släppa ut honom. Han gick ute i koppel varje dag och trivdes med det. Inte ett dugg rädd för bilar eller nåt och ville gärna gå till stora vägen (dit går aldrig de andra)
.
Så nä, jag får gå emot mina principer med honom. Är övertygad om att han blir överkörd om vi släpper ut honom och han trivs med sina promenader. Ska bygga rastgård till honom och så har han ju balkongen. Känns lite fel på ett sätt, men samtidigt läser man ju om så många här som aldrig skulle släppa ut katten när det finns vägar i närheten, så man är ju inte ensam. Folk är ju så himla elaka nu för tiden, vissa kör ju på katter bara för skojs skull
.
Och han trivs ju än så länge.
Så ja, jag har blivit lite delad i den frågan. Är så lätt att säga hur andra ska göra, men när det plötsligt gäller ens egen katt så...