D

Djur92

Är era katter utekatter eller innekatter?
Om dom är ute går dom som dom vill eller tar ni in dom på kvällarna?

Sv: ute/inne

Vi har skaffat en kattlucka till våra två katter Elvis och Trixa, men på kvällen tar vi in dom och stänger luckan.

okej hur gör ni när ni ska ta in dom då ropar ni på dom då eller hur gör ni för att dom ska komma?

Våra katter kommer och går som de vill. Oftast slänger jag dock ut dem när jag går till jobbet. De har mycket mer utrymme att leka och busa på ute och får mest bara tråkigt instängda i ett hus hela dagarna. Ibland slänger jag ut dem nattetid också efter som att de är ganska unga och ibland väcker oss mitt i natten genom att riva ner krukor och annat. :D Oftast väljer de dock själva att vara ute dag som natt. Men de älskar sällskap och hela "flocken" kommer alltid springande när vi anländer från jobbet.

Är det kallt ute sover de i golvet (i spånisoleringen) i ett av våra uthus. :D Men oftast är de ute i skogen och busar.

Vi har kattlucka till våra, men vi låser den på natten vintertid. Den stora katten kan dock få gå ut igen även om det är sent, men lilla klarar inte av att vara ute nattetid när det är så mörkt ute.

På sommaren är den oftast öppen dynget runt.

Senast ändrad:

Våra får komma o gå som dom vill mest. Min vill komma in på nätterna oftast, annars ropar jag in honom. Mammas katt däremot är inne o sover på dagarna o är ute o ränner hela nätterna. Våra kan gå in på logen o därifrån ta sig in i stallet oxå, så egentligen skulle det nog inte gå någon nöd på min heller om han va uta på nätterna, det är mest för att jag ska kunna sova lugnt! ;D

Våra katter är innekatter (nakenkatter så de skulle inte klara sig utomhus) men på somrarna när det är tillräckligt varmt får de komma ut i koppel. våra förra nakenkatter kunde vara ute lösa, de gick inte utanför tomten :)

Vår ena får gå ut på balkongen eftersom han är välpälsad. Han kan få gå ut i koppel/lös året runt också, förutsatt att någon är med. Vi vill inte ha honom ute själv pga det bostadsområde vi bor i. :crazy:

De andra två har inte så mycket päls (rexar) och får därför vara inne även om de är väääldigt nyfikna på balkongen :smirk: Nej, de får vänta till i sommar.

Jag har en innekatt och en utekatt. Katten som bor hos min mamma på landet får gå in och ut som hon själv vill i princip (vi har dock ingen kattlucka utan släpper ut och in henne när hon vill, vill vi att hon ska komma in så kommer hon när vi ropar), medan katten som bor med mig (än i lägenhet, än hos min mamma) bara får gå ut under uppsikt eller med sele.

Min tjockis vill inte gå ut.Han tycker att det är förfärligt och slåss för sitt liv om han ens anar att jag har något sådant "hemskt"i åtanke.Medan den äldste går ut sommarhalvåret(om det inte regnar för mycket)och verkar ha lurat i områdets kattdamer att han är en spännande sommargäst. Han är dock bara ute högst två timmar och sen kommer han in och verkar ack så förnöjd med vad spännande det var där ute.Dessvärre ingår det även i det spännande att vråla argt åt hankatter.Kanske pikar de min katt för att han är kastrerad.Inte vet jag.....

Mina två är innekatter.
Där jag bodde innan fick de gå ut, men när jag flyttade till min nuvarande lägenhet törs jag inte släppa ut dem eftersom den ligger bredvid en större väg och för att det är trapphus och inte ytterdörr direkt ut. Med de verkar inte ledsna för det, endast vildare på kvällarna.. :cool:

Min misse är en innekatt, men framåt sommaren ska hon få börja va ute lite då och då, men bara när jag också är ute och kan se vad hon gör.

Mina är innekatter. Jag anser att djur inte bör vandra ute utan att husse/matte har koll på dem. I min värld är det sällan legitimt med god djurhållning. Men det står för mig.

Sussie är utochinkatt. Hon har en kattlucka genom vilken grannens utekatt kom in och blev innekatt hos mig. Han går ytterst ogärna ut, bara små korta promenader i hög hastighet. Han är gammal och lite stel så han ser väldigt rolig ut. Som en knyckig, tecknad film. :idea:

Sussie kommer i allmänhet när man ropar men gillar att gå ut en sväng vid fyratiden på morgonen och då ligger jag kvar i sängen och håller den varm åt henne.:angel:

Innekatter, vi bor på tredje våningen mitt inne i centrum så ja...
Vi ska näta in balkongen dock.

Mina två är innekatter. Än så länge är de inte ute alls, men till våren ska jag näta in balkongen så att de kan gå ut där. Koppelpromenader är nog inte aktuella här tyvärr, det är lite för mycket liv och rörelse och mina katter är skygga för främmande människor.

Jag har två innekatter, varav den ena tjejen gärna går ut i koppel, den andra kan ibland stå å nosa i dörröppningen.
Annars sitter de gärna på balkongen med matte. Balkongen kommer att bli nätad under våren, så de kan spana på fåglar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa :arghh::arghh: Katten har dragit in loppor och jag får snart panik. Hon har givetvis medel mot alla sånna där äckliga småkryp och HON...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama