• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mandaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 737
M

Mandaz

Det är så här att jag kanske ska få hyra en Isis nu på vintern i en månad. Problemet är lite grann pengar såklart, det är ju inte billigt, men jag kanske ska få det i julklapp :)

Isisen i fråga bor utomhus nu med vindskydd osv. När jag ska hyra den ska jag flytta den ungefär 1 mil. Där jag vill ha den så måste den stå i stall... Funkar det?

Och sen när min månad har gått, kan jag flytta ut hästen igen till vindskydd? Funkar det?

Är inte så innsatt i sånt här, så skulle gärna vilja höra vad ni tycker..:bow:

Sv: Ute/Inne?

Hör med hästens ägare om vad hon tycker är bäst och hur hon vill ha det. Varför ska du hyra en häst i bara en månad? :confused:

Eftersom isisar är rätt duktiga på att sätta vinterpäls så är jag tveksam till att den kan stå på stall utan att klippas, om det inte är ett kallstall. Men klippning är ju knappast aktuellt eftersom du bara ska ha den en månad. Kan den inte stå kvar där den står nu?

Det är så här att vi inte har speciellt mycket pengar att hyra häst för...Se om jag vill ha den hos mig måste jag också betala stallhyra, foder etc. Ni vet hur det är. Sen vill också ägaren ha runt 1500 kr för en månad, så priset är ju inte precis billigt. Jag gillar verkligen hästen och kommer nu kanske ha råd till ungefär en månad..

Skulle egentligen vilja köpa pållen eftersom det säkert skulle funka för ägaren, men mina föräldrar vill inte det, så ja jag tror ni förstår min position..:confused:

1500kr för en månad att ha häst tyckte jag lät urbilligt. min häst kostar mig ca 10.000kr i månaden...

en oklippt isis i ett varmt stall... bara över natten. får den gå i hage hos dig? får den häst kompisar?

sen så tycker jag faktiskt att det är upp till hästägaren att bestämma.

oj det var en dyr häst tycker nog jag.

jag betalar runt 2000kr /mån för min!

ts. 1500 kr bara för att få hyra den, kan du inte bli medryttare eller något sånt istället betala mindre men längre tid?

Haha! 10.000 kr/mån för en häst? :rofl:

Vad är det för en häst? Jag har fem hästar och de kostar mig 2.000 - 3 500 kr/mån tillsammans och det är två fullblod, ett halvblod och två shettisar. :angel:

Vad är det för en häst? Jag har fem hästar och de kostar mig 2.000 - 3 500 kr/mån tillsammans och det är två fullblod, ett halvblod och två shettisar. :angel:

Samma här, 5 hästar skulle inte ens kosta 2000/mån för mej, men jag har eget stall & köper in allt på hösten för större summor istället för att småinhandla varje månad.

1500kr för en månad att ha häst tyckte jag lät urbilligt. min häst kostar mig ca 10.000kr i månaden...

en oklippt isis i ett varmt stall... bara över natten. får den gå i hage hos dig? får den häst kompisar?

sen så tycker jag faktiskt att det är upp till hästägaren att bestämma.

Vem blåser dig?:angel:

Samma här, 5 hästar skulle inte ens kosta 2000/mån för mej, men jag har eget stall & köper in allt på hösten för större summor istället för att småinhandla varje månad.

Bara som motvikt så mina 3 kostar, i eget stall, ca 7500 kr/månad. Då är dock alla fasta kostnader med och i de fall de inte förekommer varje månad utslagna per månad. Dvs foder, strö, försäkring, vaccination, avmaskning, tandrasp, hovslagare och equiatriker.

MEN, bara grovfoderkostnaden går på drygt 3000 kr/månad. 2,70 kr/kg, småbalssilage med precis de värden jag vill ha. Går 40 kg hösilage/dygn (och det på begränsad tillgång).

40*30*2,7 = 3240 kr..

SUmman ang 10 000 kr/mån kan ju innefatta en dyr stallhyra a 5 K, samt skoning, försäkring, tillskott, träningar etc?

Det är så här att vi inte har speciellt mycket pengar att hyra häst för...Se om jag vill ha den hos mig måste jag också betala stallhyra, foder etc. Ni vet hur det är. Sen vill också ägaren ha runt 1500 kr för en månad, så priset är ju inte precis billigt. Jag gillar verkligen hästen och kommer nu kanske ha råd till ungefär en månad..

Skulle egentligen vilja köpa pållen eftersom det säkert skulle funka för ägaren, men mina föräldrar vill inte det, så ja jag tror ni förstår min position..:confused:

Med all respekt för din position, så skulle jag ge sjutton i att hyra den. Faktiskt. SPARA de pengarna istället, och fortsätt spara så du kan köpa en egen sen när du har råd.

För inte för att vara elak, men är det svårt att få råd med 3000 kr per månad, så är det kanske inte läge med häst just nu?

Remmis kanske äger en riktig travare som är uppstallad hos Stig H. :D:D
Där får man betala upp till 12.500 i mån i avgift.

AM

Njaaääää.....
Långt ifrån alla springer in havren....:o:D
Och så tillkommer en massa uppepå dom där 12 tusen sen

Inlägget från mig tidigare i denna tråd var mer till dom som idiotförklarade användaren här som hade 10.000 i hyran...:angel:
Finns dom som betalar mer..
Fast då har man ju förstås valt att ha "riktig" häst :angel::angel:

AM

Vad är det för en häst?QUOTE]

En häst uppstallad i sthlm. Betalar liknande summa pengar för min och står inte ens särskilt exklusivt. Finns ju de stall här som tar kring 7500 kr/mån och äv dyrare...och då tillkommer träningar, skoning foder etc.

ts: tycker personligen inte det är shysst mot en häst att ställa ut den mitt i vintern efter att den vant sig vid att vara inne. Kanske kan du hyra häst över sommaren istället? Blir ju mindre foder och uppstallningskostnader + att det är roligare då(tkr jag:)). Eller så kan den kanske stå kvar där den står nu?

Antingen sparar du pengarna till den dagen du har en inkomst och har råd att ha häst.

Eller så använder du pengarna till privat träning.(Lr åker på ridläger till sommaren)

bara föra lite klarhet till mitt tidigare inlägg.
jag hyr inte en häst utan min häst kostar mig inkl. alla kostnader 10´
så jag tyckte det lät så billigt med att hyra en pålle för så lite.
och TS tyckte dessutom att det var mkt pengar... men min häst äter typ bara för en sån summa varje månad...
(jag har en vanlig dressyr tävlingshäst och den "springer" inte in något alls... hmm... konkursvärksamhet kallas det ..)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 972
Senast: Tiffany
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 403
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 039
Senast: Gunnar
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
990
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka