Ute hela dagen i kylan?

voltis

Trådstartare
Hur mkt kyla klarar egentligen en katt? Om vi säger att den varit utekatt hela livet, och självmat går ut vilket väder det än är? Att den kan krypa in under en hög kartonger under tak om den vill? Den får bra med mat och får vara inne under hela natten?
Katten mår bara bra och har aldrig varit sjuk.

Om denna katt får vara ute hela dagen, från 9-16, även på vintern. Är det djurplågeri? :crazy:

Sv: Ute hela dagen i kylan?

hej!
Min katt var nästan alltid ute hela dagarna..oavsett väder..själv ville man bara krypa ner under täcket och gömma sig,men hon ville ut!!!
Hände väl nån gång att hon stannade inne om det var riktigt dåligt väder,då klev hon bara upp och kikade i fönstret och gick o la sig igen :D
Men annars verkade hon aldrig bry sig om kylan.. :crazy: Burr!
Kom in med iskalla små tassar och ville kela med matte på kvällen haha! Gud vad jag saknar henne!!

Senast ändrad av en moderator:

Om min katt vill gå ut när jag ska till jobbet så är han ute mellan de tiderna, ibland längre. Jag har faktiskt inte ens tänkt på att han skulle frysa för han vill så gärna gå ut och är alltid pigg och glad när han kommer in igen!

Jag har 5 katter som är ute och inne om vartannat på dagtid, men de är Alltid ute på natten. Katter är ju nattdjur, så jag tycker det är helt naturlig för dem att vara ute på natten. De sitter ju dessutom och jalmar vid dörren för att få gå ut när det börjar bli kväll. Mina (och alla andra katter som är ute mycket)utvecklar ju dessutom en riklig underull över vintern, så risken att de ska frysa är minimal ;)

Så nej jag tycker inte det är djurplågeri!

Om det inte är alltför dåligt väder och kissen själv vill gå ut, tycker jag inte det är djurplågeri. Annat om det blir utslängd eller om den envisas med att gå ut i full snöstorm. Jag brukar hålla mina inne om jag inte kan ropa in dem efter en kort stund, ifall det är riktigt ruskväder eller snorkallt.

En hög med kartonger är väl inte mycket till skydd. Kanske kan man ordna något bättre?

Mina har inglasade altanen att ligga på, med en gosig fäll och vindskyddat. Har kattlucka dit.Hankatten gillar att ligga därute och sova på vintern, fast det kan vara flera minusgrader och full snöstorm ute. Verkar som han tycker det är mysigt, för fast jag tjatar han ska komma in ligger han kvar tills han själv känner för att vara inne i värmen.

När våra katter var utekatter (12-13 år) så fick de själva bestämma när de gick ut och in. Särskilt den ena katten var iofs soffpotatis, men visst hände det att de var ute hela dagen eller natten även på vintern. Om det var busväder försökte vi väl ropa in dem, men kom de inte så... :crazy:

De hade skydd för regn/vind men inget rumstempererat att gå till ute. Nu bodde vi i södra sverige så det blir ju inte så himla kallt, men kylan är aldrig någonting jag har tänkt på.

Sotis skrev:
. Jag brukar hålla mina inne om jag inte kan ropa in dem efter en kort stund, ifall det är riktigt ruskväder eller snorkallt.
.

Ja precis, var det riktigt illa valde vi att inte släppa ut dem även om de ville. Men det hände inte så ofta.

mina väljer själva vart de vill vara, ute eller inne, det sköna är att de alltid kommer när man ropar.

Men de vägrar gå ut nu på vintern om de inte är sol. Då är de ute hela dagen.

Grannens katt är jämt ute, ha de kommit 10 cm snö så går han bara som om de skulle vara barmark! Inne är han på natten och han är jätte fin i hull och päls.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 129
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17