Ute dygnet runt?

the_connemara

Trådstartare
Vet att det finns många "exemplariska" hästmänniskor här inne med lösdrift, fodring flera gånger osv osv. Men nu vill jag faktiskt påstå en sak. Ska se hur många som håller med mig, säger inte att jag har rätt eller fel men det är iaf ett påstående.

En häst som är ute från cirkus 7 - 19 mår inte bättre än en häst som bara är ute hälften av timmarna.

Vi tänker oss höst/vår när vädret är sådär, hästen tränas och tävlas flitigt, hagen har inget regn/vindskydd annat än ev lite träd (som ändå inte håller hästen torr/vindfri), antagligen klippt/täckad, har tillgång till det hagen bjuder (dvs rätt lite förutom tugg o sysselsättning om ens det på vissa ställen...).

Häst nr 1 (7-22) fodras på morgonen och får äta sitt hö ute på den leriga backen. Oftast inget vatten eftersom det fryser vid minus.

Häst nr 2 (7 - 1) fodras fyra gånger under sin dag och äter sitt hö i lugn och ro i sin box. Har tillgång till vatten vid fodringarna såklart eftersom den fodras inne. Kanske går den ute 3 h, får lunch och går sedan ut 3 h till.

Nå?

OFTA så känns det som att endel här säger 24 h ute annars plågar du din häst och ofta känns det rätt tveksamt hur regelbundet det är med vattning/fodring/skydd. Men jag VET oxå att det finns väldigt många här som sköter sina hästar exemplariskt och har dem ute många många timmar (klart att föredra såklart), men det är inte det jag vill åt.

Själv hade jag helt klart valt nummer 2 om jag tvingats välja mellan dessa två fallen. Vad hade ni valt?

Sv: Ute dygnet runt?

Jag tror det är lite olika beroende på individen.
Mina hästar älskar att vara ute länge, skulle jag försöka mig på alt 2 så skulle de bli knäppa och vägra gå in. De vill vara ute.
Sen beror det nog också mycket på om hästen har sällskap i hagen och hur sällskapet är, om de kommer bra överens.
Mina hästar delar på allt, jag fodrar lätt båda ute utan att de tar varandras mat.Skulle jag ta in dem skulle de bara stå och vilja ut och inte ha ro för att tugga hö, med andra ord mina hästar älskar att vara ute.

Sen finns det säkert de hästar som går själva i en liiten hage, de hästarna kan jag förstå att de hellre vill komma in eftersom hagen kanske är stelfrusen eller geggig, då kan den hellre stå inne varmt och skönt och äta.

Man kan se det på så många sätt och det beror också helt på hur man löst det för sig.

Jag kan inte tänka mig annat än att ex. 2 hästar som går i en vinterhage på säg 1 ha som är jätte bra kompisar, får rejält med hö för hela dagen, får kraftfoder 2-3 ggr/dag och går ute så länge som möjligt, är terrängen då kuperad, och om där finns träd/skjul ja då har man den perfekta lösningen!

Sen beror det ju såklart på hur man vant dem, har de kommit ut nio varje morgon och in två varje dag i hela sitt liv så kan det vara jätte svårt att bryta vanor, men jag tror att en häst som får gå ute mer i längden blir en mer lycklig och harmonisk häst som blir tio gånger trevligare att handskas med!

Så du anser inte att mat-utegång hänger samman? Jag personligen kan inte tänka mig att en häst som inte får äta på 10 h är en lycklig häst, oavsett om den är ute. Och visst håller jag med om att båda sätten är kass men jag tror ändå att en häst med regelbundna mattider mår lite bättre än en som tvingas leva på mat 2 ggr/dygn. Hästar är varken gjorda för att stå still eller att vara utan mat. Argument?

Fröken_Skåne skrev:
Jag kan inte tänka mig annat än att ex. 2 hästar som går i en vinterhage på säg 1 ha som är jätte bra kompisar, får rejält med hö för hela dagen, får kraftfoder 2-3 ggr/dag och går ute så länge som möjligt, är terrängen då kuperad, och om där finns träd/skjul ja då har man den perfekta lösningen!
QUOTE]

Visst är det kanon och man får ju se till individen men nu stälelr jag ett ultimatum :devil: Dåliga matrutiner eller kortare utevistelse?

the_connemara skrev:
jag tror ändå att en häst med regelbundna mattider mår lite bättre än en som tvingas leva på mat 2 ggr/dygn. Hästar är varken gjorda för att stå still eller att vara utan mat. Argument?

I förra stallet fick hästarna mat 2 ggr/dygn. Funkade jätte bra!. Kallas fri tillgång!!!. De har alltid tillgång till hö----> hästar som alltid är mätta och inte slänger sig på maten så fort den serveras. Inget bråk eftersom det alltid finns nog hö till alla. Alltid nått att göra, tuggbehovet stillas.Hästarna lär sig även att det alltid finns hö vilket gör att de inte blir tjocka, de äter bara så mycket de behöver. Håller sig även varma vintertid och kan vara ute hela dagen.

Det låg nästan alltid hö kvar i boxen på morgonen och hö kvar i hagen vid kvällen. Det blir ju lite pyssel med att kratta ihop gammalt hö i hagen men det är det värt. Tyvärr har vi inte fri tillgång i nuvarande stallet med då får de hö oftare istället, och nattetid har mina hästar fri tillgång i boxen. När jag skaffar eget stall ska jag återgå till fri tillgång även i hagen.

the_connemara skrev:
Så du anser inte att mat-utegång hänger samman? Jag personligen kan inte tänka mig att en häst som inte får äta på 10 h är en lycklig häst, oavsett om den är ute. Och visst håller jag med om att båda sätten är kass men jag tror ändå att en häst med regelbundna mattider mår lite bättre än en som tvingas leva på mat 2 ggr/dygn. Hästar är varken gjorda för att stå still eller att vara utan mat. Argument?

Jag skrev att INGET av sätten är bra skötsel och jag INTE skulle utsätta hästar i min vård för NÅGOT av det.

Men du tar två pest eller koleraalternativ, och då väljer jag pesten. Dvs det första. Men vi talar teoretiskt, jag skulle aldrig acceptera någotdera av alternativen då BÅDA är förkastliga. Men med en pistol mot huvudet så SLÄPP UT dem och låt dem 'svälta' i 10 h hellre än att de står inne så stor del av dygn.

Sen, jag fodrar inte ens två gånger per dygn vintertid, nyckeln är att ge hästarna såpass mycket att det räcker hela tiden (dvs fri tillgång).

Mina går ute minst 12 h/dygn. Med naturligt vind/regnskydd tidigare, from i år även med lösdrift. De har fri tillgång på stråfoder. Jag vattnar morgon, när jag kommer hem från jobbet samt kväll. Det IDEALA vore fri tillgång på vatten hela dygnet men jag har inte lyckats lösa det tyvärr. Så jag får nöja mig med att vattna dem flera gånger, och sålänge de när vattnet kommer inte hysteriskt kastar sig över det så får det gå, tills en bra lösning som jag kan genomföra uppenbarar sig.

Men antal fodringar/dag SKITER jag i, jag ser ENBART på hur många h i sträck och totalt per dygn de står UTAN mat..

Hellre har jag hästarna ute än att det ska stå inne i en box o stirra i ett hörn större delen av dan, jag tror faktiskt att dom föredrar att vara ute o röra sig i hagen med flera utfodringar eller inte.

Det var ju två helt odugliga alternativ var det generellt eller finns det folk som har hästarna så?

Ärligt talat så förstår jag inte varför folk ska hålla på o fjanta med hästarna de är HÄSTAR dom klarar sig det är ute djur som är vana vid att vara ute, har man ett varmblod eller liknande som fryser jamen på med ett täcke då istället för att ta in stackarn så fort det blir lite kallt o snö. (det är väl det täcken är till för)
Hellre så får hästarna gå ute på vintern med vindskydd än att gå ute dygnet runt på sommaren utan skydd för alla knott o myggor.

Mina hästar får gå in i stallet på sommrarna då jag har en exem häst som verkligen vill in, dom får då morgon hö + krafft foder, lunch hö, middag kraftfoder+ liten tuss hö, kvälls hö.

Men på vinterna får dom gå ute med fri tillgång på hö o sedan krafft foder två ggr om dan, dom har oxå fri tillgång till stallet dom får alltså gå ut o in när dom vill.

2 isisar skrev:
Det var ju två helt odugliga alternativ var det generellt eller finns det folk som har hästarna så?

Visst är det det men jag vet MÅNGA som håller hästar så tyvärr. Och inte verkar de ta till sig information heller...

the_connemara skrev:
Visst är det det men jag vet MÅNGA som håller hästar så tyvärr. Och inte verkar de ta till sig information heller...

Bara början av denna tråden visar ju lite på d, ni är folk som sköter era hästar som man bör och det är bara ni som svarat. Sådana här diskusioner har jag bara med likasinnade IRL, de andra bryr sig inte eftersom de anser att de sköter hästarna så bra, de hör inte på om man nämner att hästen faktiskt inte mår bra av att få 2 kg hö 7 på morgonen att äta utan vattentillgång och sedan får resten av maten på kvällen och då kan dricka i sin box. "Min häst mår inte dåligt av det" säger de bara... :mad:

the_connemara skrev:
Visst är det kanon och man får ju se till individen men nu stälelr jag ett ultimatum :devil: Dåliga matrutiner eller kortare utevistelse?
Beror på hästen.
Häst nr ett, alternativ nr ett
Häst nr två, alternativ nr två
Häst nr tre, alternativ nr ett

Baserat på mina egna

Alexandra_W skrev:
Nummer ett, utan tvekan. Men jag anser att BÅDA sätten är DÅLIGA för hästen och ingen häst ska behöva ha det på NÅGOT av sätten om den är i min vård i alla fall..

Håller helt med dig! Mina får gå på lösdrift året om, dvs de har alltid tillgång till att gå in, har alltid tillgång till vatten, saltsten, mineralbalja och stråfoder samt stora ytor att springa på! Så tycker jag hästar skall ha det. Inte små kladdiga hagar, stå instängda på box stora delar av dygnet och riskera krubbitning, vävning eller att de utvecklar andra störningar som aggressivt beteende eller får kolik pga allt stillastående. Min vterinär säger att det är största orsaken till kolik. Jag tvångsmotionerar mina. Höet i ena änden av hagen och vattnet i den andra och uppför en backe vid lösdriftsingången 50 - 100 m från maten.

Fröken_Skåne skrev:
Jag tror det är lite olika beroende på individen.
Mina hästar älskar att vara ute länge, skulle jag försöka mig på alt 2 så skulle de bli knäppa och vägra gå in. De vill vara ute.
Sen beror det nog också mycket på om hästen har sällskap i hagen och hur sällskapet är, om de kommer bra överens.
Mina hästar delar på allt, jag fodrar lätt båda ute utan att de tar varandras mat.Skulle jag ta in dem skulle de bara stå och vilja ut och inte ha ro för att tugga hö, med andra ord mina hästar älskar att vara ute.

Sen finns det säkert de hästar som går själva i en liiten hage, de hästarna kan jag förstå att de hellre vill komma in eftersom hagen kanske är stelfrusen eller geggig, då kan den hellre stå inne varmt och skönt och äta.

Man kan se det på så många sätt och det beror också helt på hur man löst det för sig.

Sen beror det ju såklart på hur man vant dem, har de kommit ut nio varje morgon och in två varje dag i hela sitt liv så kan det vara jätte svårt att bryta vanor, men jag tror att en häst som får gå ute mer i längden blir en mer lycklig och harmonisk häst som blir tio gånger trevligare att handskas med!

Håller helt med dig! Vi tar in våra varje kväll för individuell fodring av kraftfoder och koll. Men de vill ut så fort de ätit upp och blir otåliga och en del tom bankar på boxdörren för jag skall släppa ut dem igen.

ettan. men tycker båda sätten är dåliga.
varför ha hästen inne? hästar är byggda för rörelse, inte för att stå i en box och glo.
men ska man ha dom ute på lösdrift ska det vara ordentliga vindskydd och stooora hagar.

Alexandra_W skrev:
Jag skrev att INGET av sätten är bra skötsel och jag INTE skulle utsätta hästar i min vård för NÅGOT av det.

Men du tar två pest eller koleraalternativ, och då väljer jag pesten. Dvs det första. Men vi talar teoretiskt, jag skulle aldrig acceptera någotdera av alternativen då BÅDA är förkastliga. Men med en pistol mot huvudet så SLÄPP UT dem och låt dem 'svälta' i 10 h hellre än att de står inne så stor del av dygn.

Sen, jag fodrar inte ens två gånger per dygn vintertid, nyckeln är att ge hästarna såpass mycket att det räcker hela tiden (dvs fri tillgång).

Mina går ute minst 12 h/dygn. Med naturligt vind/regnskydd tidigare, from i år även med lösdrift. De har fri tillgång på stråfoder. Jag vattnar morgon, när jag kommer hem från jobbet samt kväll. Det IDEALA vore fri tillgång på vatten hela dygnet men jag har inte lyckats lösa det tyvärr. Så jag får nöja mig med att vattna dem flera gånger, och sålänge de när vattnet kommer inte hysteriskt kastar sig över det så får det gå, tills en bra lösning som jag kan genomföra uppenbarar sig.

Men antal fodringar/dag SKITER jag i, jag ser ENBART på hur många h i sträck och totalt per dygn de står UTAN mat..

Håller med dig! Vi har löst fri vattentillgång med badkar. Sedan får man slå hål på isen vintertid mogon och kväll och tömma dem helt ett par ggr i veckan eller mer. Funkar bra. Slår man bara hål som är ca 30 cm i diameter så håller hästarna hålen öppna genom att dricka där. Så vi slår inte sönder isen över hela badkaret utan det blir bara ett liten vattenhål.

2 isisar skrev:
Hellre har jag hästarna ute än att det ska stå inne i en box o stirra i ett hörn större delen av dan, jag tror faktiskt att dom föredrar att vara ute o röra sig i hagen med flera utfodringar eller inte.

Ärligt talat så förstår jag inte varför folk ska hålla på o fjanta med hästarna de är HÄSTAR dom klarar sig det är ute djur som är vana vid att vara ute, har man ett varmblod eller liknande som fryser jamen på med ett täcke då istället för att ta in stackarn så fort det blir lite kallt o snö. (det är väl det täcken är till för)
Hellre så får hästarna gå ute på vintern med vindskydd än att gå ute dygnet runt på sommaren utan skydd för alla knott o myggor.

Mina hästar får gå in i stallet på sommrarna då jag har en exem häst som verkligen vill in, dom får då morgon hö + krafft foder, lunch hö, middag kraftfoder+ liten tuss hö, kvälls hö.

Men på vinterna får dom gå ute med fri tillgång på hö o sedan krafft foder två ggr om dan, dom har oxå fri tillgång till stallet dom får alltså gå ut o in när dom vill.

Håller med dig! Kan tillägga att jag hade både islandshästar, fullblod, welsh och dartmoor på lösdrift vintertid som sommar och de ville alla vara ute, utom sommartid med mycket flugor och bremsar samt knott. Då stod alla i lösdriften! Men spöregn och snöstorm då var de kvar ute!

the_connemara skrev:
Bara början av denna tråden visar ju lite på d, ni är folk som sköter era hästar som man bör och det är bara ni som svarat. Sådana här diskusioner har jag bara med likasinnade IRL, de andra bryr sig inte eftersom de anser att de sköter hästarna så bra, de hör inte på om man nämner att hästen faktiskt inte mår bra av att få 2 kg hö 7 på morgonen att äta utan vattentillgång och sedan får resten av maten på kvällen och då kan dricka i sin box. "Min häst mår inte dåligt av det" säger de bara... :mad:

Tills den får kolik går drt säkert bra... :crazy:

Som att välja mellan pest eller kolera!
Skulle välja bort att ha häst isådanafall och se hästar på vykort i fortsättningen.

Vill inte vara elak mot dig som trådskapare, du undrar ju faktiskt över vad för alternativ jag skulle valt, men eftersom jag och många med mig inte kan välja ngt av alternativen så rensar man bort alltför stor del av åsikterna så jag väljer att svara ändå.

Ofta måste man ta individuella hänsyn, men det ingår ju naturligtvis i vården och ansvaret om det djur man har i sina händer.

Som exempel på mitt sätt att se saken, så föredrar jag att låta mina hästar springa fritt på sina 11 hektar på en handfull hästar på vintern, orakade, men med ridning o omhändertagande efter årstid.

Hästarna får sitt hö på "skitiga backen", men på nya oupptrampade ställen varje dag och utspritt så de får anledning att röra sig, vatten får de i hinkar fyra ggr dagligen, mat får de minst sex ggr, lite beroende på hur kallt det är.
Är det tjugo minus, får dom oftare.

Tror inte att jag tillhör de "exemplariska", men skulle inte hålla häst om jag inte hade dessa rutiner o möjligheter.

Jag går på magkänsla o "uppväxtmedhästarkänsla", möjligt att jag också har fel...vet inte, men hästarna ser glada ut, och jag har gott samvete...

Tilläggas bör att hästarna tas in vid blåsigt o blött väderlag... ;)

Frågan är inte så mycket vad jag eller du väljer, utan vad hästen väljer! :idea:

Mina åsikter i ämnet är väl kända vid det här laget. :cool:

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat