Utdömning

BernT

Trådstartare
Min häst har blivit utdömd pga skador.
Han är ganska högt försäkrad, ersätter försäkringsbolaget även själva avlivningen eller drar man den från ersättningen?
Spelar ju egentligen ingen roll, men kunde inte hitta det någonstans i papprena..

Sv: Utdömning

Tog bort min häst i somras. Fick stå för avlivningen själv.
Hade en extra försäkring där bolaget stod för avlivning upp till 5000 kr. Fick lägga ut med 500kr då det kostade 5500kr att ta bort honom. Har för mig att jag betalade räkningen och att försäkringsbolaget plussade på 5000kr på det jag fick ut av hästen.

Kollade lite snabbt och If, sveland, agria och folksam ersätter inte kostnaden för avlivning. Däremot har jag läst någonstans att de kan dra av kostnaden från ersättningen från livförsäkringen. Och det står även de lilla jag skummade igenom, att de kan ersätta upp till en viss summa för transport till- och utförande av obduktion.
Tycker det står ganska tydligt i villkoren (gå in på försäkringsbolagets hemsida så finns de där)

Det är inte heller säkert att man får ut på kronan vad hästen är försäkrad för. Livvärdet är det högsta belopp bolaget kan tänka sig betala ut, men anser de att hästen inte alls är värd så mkt så betalar de ut vad hästen är värd för dem.

Skojar du?
Min häst är väl i dagsläget inte direkt värd det han är försäkrad för (han är ju liksom skadad och ska dömas ut) men hade han varit frisk hade han ju lätt vart värd det, och det är väl det de ska gå efter?
Annars kan man ju försäkra en häst för typ 100' och sen när den är skadad är den ju ofc inte värd det längre, men då kan väl inte bolaget säga att de typ betalar ut 10'?
Helt sjukt isf.

Jag skulle tro att de kollar vad marknaden säg om värdet. Som ägare är det lätt att överskatta sin häst värde. Om de är tveksamma så går de väl också på hästens meriter.

Men i de flesta fall så betalar de bara ut utan någon efterforskning. Jag vet många som fått ut pengar på hästar som egentligen inte skulle gått igenom om försäkringsbolaget forskat lite eller läst vad som står i veterinärs utlåtandet.

Nåja hästen har en del meriter och är värd det beloppet han är försäkrad för (när han var frisk och igång villsäga.) så det borde ju inte vara några problem om de kollar ''marknaden'' för där ligger motsvarande hästar på runt samma pris/värde.

Det beror på vad du har för försäkring, du kan ofta ha tilläggförsäkring för tex djurambulans och vet resor mm, den täcker även kostnader på avlivning. Tog bort min häst för snart två år sen och A...a täckte kostnaderna för det. Har idag ett annat bolag och även där beror det på vilken vet vårdsförsäkning du har om avlivningskostnaden täcks...

jag vet flera som bara fått ut hälften av det hästen varit försäkrad i... försäkringsbolag är inte roliga att ha att göra med.

Tog bort häst i somras som var försäkrad i Folksam. Avlivning och bortforsling fick jag stå för själv. Jag är väldigt nöjd med försäkringsbolaget, hur de bemötte mig och hur de hanterade detta. Jag fick tillbaka hela summan för livförsäkringen men o andra sidan var det inget högt belopp.

Senast ändrad:

*kl

Jag hoppas verkligen att jag missuppfattat tråden. För hur kan det vara möjligt att få ut mindre än hästens försäkringsvärde om den döms ut? Försäkrar man hästen för 100' och betalar den höga premien, så ska man ju ha ut 100'? Annars hade man ju lika gärna kunnat försäkra hästen för mindre?:confused:

Förekommer försäkringsbedrägerier inom hästbranschen också, liksom i alla branscher.

Har hört att det finns en del som satt i system att köpa billiga hästar, försäkrat upp dom och sedan fått dom utdömda för ett större belopp än vad dom gett. Men det är bara vad jag hört och man ska inte tro allt man hör.;)

Ja visst är det så men då tycker man ju att bolaget kan ifrågasätta den summan vid tillfället då hästen försäkras upp för högre värde. Inte efter x antal månader/år när ägaren vackert pungat ut med diverse fem- eller sexsiffriga belopp i årspremie...:grin:

Jaa fast nu har vi ju haft detta bolag i 5 år och betalat in stora summor så bedrägeri är nog inte så troligt ;)
Pratade med vår vet på bolaget och vi kommer med största sannolikhet få ut allt.

Nåja hästen har en del meriter och är värd det beloppet han är försäkrad för (när han var frisk och igång villsäga.) så det borde ju inte vara några problem om de kollar ''marknaden'' för där ligger motsvarande hästar på runt samma pris/värde.

Undrar vad det är för meriter du grundar din hästs värde på? Har läst i tidigare inlägg och som jag förstår det så har den aldrig startat några högre klasser?

KL
Men när jag har höjt min livvärdet på mina hästar, så har de alltid kollat att det har varit det marknadsmässiga priset, de har alltid frågat efter utbildningsståndpunkt och meriter. Jag har Folksam, och aldrig haft något problem med dem, jag fick ut livvärdet på min häst som avlivades, och det var också ett relativt högt belopp, över 50000 kr.

Senast ändrad:

Jag tog bort min häst i december, hon var försäkrad för 25 000 och jag fick ut 23 500 om jag inte minns fel.
Betalade avlivningen själv då..

Jag vet inte om de drog av nåt för sista vet. besöket eller nåt, mamma skötte det där för jag inte orkade titta i papprena och så, var mest glad att det inte blev något strul.

*kl

Jag hoppas verkligen att jag missuppfattat tråden. För hur kan det vara möjligt att få ut mindre än hästens försäkringsvärde om den döms ut? Försäkrar man hästen för 100' och betalar den höga premien, så ska man ju ha ut 100'? Annars hade man ju lika gärna kunnat försäkra hästen för mindre?:confused:

Nej, försäkrar du hästen för 100.000kr är det den högsta möjliga ersättningen du kan få ut om hästen blir utdömd. Det är inget som säger att du ska få ut den summan hästen är försäkrad för.

Det är därför bolagen vill ha meriter för att kunna höja livvärdesbeloppet på hästen.

Själv kommer jag att sänka livvärdet på min häst, för jag anser inte att hon är värd de pengarna hon är försäkrad för. Då kommer jag kolla runt i annonser och även prata med bolaget för att få fram ett pris som stämmer idag.

Jag har fått avliva 2st hästar, båda var försäkrade hos Agria, det var aldrig några problem med utbetalningen, jag fick ut det som hästan var försäkrad för innom några dagar.

Märkligt tycker jag. Isåfall kommer jag aldrig ha en häst högt livförsäkrad... Jag kommer aldrig ha råd med en häst dyrare än max 70-80.000 så det är väl saksamma att sänka livvärdet och istället lägga pengarna i eget konto varje månad. Vet.vård är ju dock nåt man alltid vill ha en bra försäkring för. Så länge jag bor i södra Sverige vill jag ha en hög vet.försäkring men flyttar jag upp till norrbotten igen behöver man inte ha 120.000 i det heller...

Det hade kanske känts annorlunda om man pungat ut x antal hundratusen för en häst, det är ju svårt att spara ihop till om man är en normalinkomsttagare, men nu är det ju inte så i de flesta hobbyryttares fall...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 557
Senast: Emuliiaa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 208
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka