utdömning.

LaMaya

Trådstartare
Den här tråden har säkert skapats förut men jag orkar inte leta rätt på den.

men till sak.
Vi ska nu på torsdag in med vårat sto till Mantorp där dom ska göra en undersökning av henne och se hur mycket hon är "värdig" att leva, nån slags utdömning. Jag vet inte riktigt hur det ska gå till där och jag känner mig nu, innan det ens är klart att hon ska tas bort värligt ledsen.
Min familj har haft detta sto i snart 4 år och jag har under den tiden lärt mig rida på henne.
Till sak, vad gör dom på en "utdömningskontroll"?
Sen hur gör man ifall dom anser att hon bör tas bort?
Får hon komma hem och sen åka till slakt längre fram? hur länge brukar det ta innan man får åka till slakt med att försäkringsbolaget ska godkänna det så man får ut försäkringen?
Har ingen vidare kunskap av detta och känner att jag måste få reda på lite innan nåt blir klart! :cry:

När Pelle dömdes ut tidigare i år så fick vi hem ett veerinärintyg (han dömdes ut per telefon efter tidigare vet kontakt)som vi fick fylla i en sida och vet hade fyllt i sin sida. Vi skickade det samma dag till försäkringsbolaget som ringde dagen därpå och meddelade per telefon att han var utdömd. Sen var det upp till oss att få ut slakt, det var ingen brådska för försäkringsbolaget men vi valde att göra det snarast för Pelles skull, de kom ut dagen efter och tog bort honom på stallplan och tog sedan kroppen för att bränna den. Vi skickade sedan in kvittot från slaktbilen till försäkringsbolaget och pengarna kom in på kontot efter en vecka. För vår del gick det väldigt fort och det känns idag skönt med tanke på att det var små barn inblandade. Nu hade Pelle en magåkomma som han levt med ett bra tag men som blev sämre med tiden. Jag var även i kontakt med försäkringsbolaget veckan innan vi fick veterinärutlåtandet. Ring ditt bolag och kolla med dem. Det är skönt att veta lite innan, då det är något som man aldrig vill vara med om. :cry:

Det är ju svårt att veta vad de kommer att göra vid en sådan här kontroll då du inte talat om vad det är för fel på hästen. Har den haft problem med hältor görs en ny hältkontroll och om det nu är så att ingen förbättring skett alt man hittar ngt obotligt så börjar man diskutera kring utdömning.

I de allra flesta fall tas inte hästen bort på kliniken utana man får ordna med det själv efter att försäkeingsbolaget godkänt utdönmingen. Om det anses att hästen är så dålig att man sett ur djurskyddsperspektiv bör avliva den omgående kan detta även göras på kliniken.

Vad är det för fel på din häst?

Lycka till, eller vad man ska säga...

Hon har en svår lymfangit skada i ena bak som hon haaft och levt med i 4 år nu, har under tiden mått ganska bra och har varit lite till och från halt.
Våra veterinärerna vi har haft har inte förstått varför vi haft henne vid liv.

Sen för ett år sen fick hon piphas efter att vi skickat iväg henne för inseminering och har haft stora problem av det, sen svåra kramper efter att ha gått med ett föl och har utav det problem med bäckenet..
Låter inget vidare men vissa av det har inte synts på henne.
Vi räknar med att får ta bort henne eftersom hon med åren inte haft nån livsglädje..:cry:

Usch! Det låter ju inte som ni har mkt att välja på o det borde ju vet på Mantorp oxå förstå.

Men fölet då? Har hon inte en liten baby att ta hand om? Vad ska den göra utan sin mamma? Eller fick hon föl förra året? Förstod inte riktigt.

Tröstkram

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 850
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 154
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka