Utdömd & vägrar avliva

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Shiney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 428
Sv: Utdömd & vägrar avliva

så länge hästen inte har ont eller lider av det. så skulle jag föröska få den triangelmärkt, många hästar avlivas fast dom funkar helt normalt till lättare ända mål. Men vet man att hästen lider av sitt problem eller kommer bli en stor kosstands fråga så tycker jag det är bättre att ta bort den.

Nej, Triangelmärkningen/utdömning sker när veterinärmedicinsk expertis, samt försäkringsbolagets veterinär anser att hästen FÖR ALL FRAMTID, dvs varaktigt, förlorat sin brukbarhet som ridhäst. Dvs så vitt alla kan bedöma så kommer inte hästen bli bättre än den än, och aldrig återfå sin användbarhet.

Sen blir det 'fel' ibland och solskenshistorier. Men inte hälften så mkt som man kan få intrycket av via nätet. Det är STOR skillnad på frisk/bättre och symptomfri.

En utdömd häst är alltså bedömd att aldrig bli bättre/bra. Däremot kan den med minskade/inga krav bli symptomfri.

Och det är en bedömning, ingen absolut sanning. Just triangelmärkningen sätts när man gett upp eller anser det vara icke-behandlingsbart inom veterinärmedicinen.
Jag ser det inte som en allmän sanning för att en veterinär gjort sin bedömning, men det är det en utdömning "blir".

Man ska givetvis inte utgå från att det är en felaktig bedömning, och jag tycker det är bra att det går att sätta den gränsen (triangelmärkning) för att skydda djuret. Tycker bara själva grejen att en person sätter en stämpel på en häst som "obrukbar" eller "begränsat brukbar" för resten av dess liv känns felaktigt när det snarare är bedömningen "nu kommer vi inte längre med den här".

några vi känner har en liten ponny som har blivit utdömd pga av fel i benen (tror dte var runtom) men dom VÄGRAR tabort honom. Dom vill försöka få ut den på foder. men jag tycker då så att dom borde ta bort honom för han lär ju inte bli bättre mnéd benen ändå. Tycker synd om den pållen

Jag skulle köpt en häst då lånade vi hem den först för att se om den funka mellan m mig och den. sen när vi väl skulle besiktiga den hemma hos mig så gick inte det så då fick vi åka in på klinik med hästen.
Och dom sa att hästen skulle aldrig bli bra på ena benet och att hon haft skadan i många år(så det var inte jag).
Tjejen kom och hämta hästen sen hade vi lite mer kontakt och då höll hon på att träna en massa med hästen i hoppning och en massa trots att dom på kliniken sa att hon inte skulle träna bra ut och skritta för mer skulle hon inte klara av.

Så det finns vissa människor som tänker mer på sig själva än djuret.
Men visst det kankse går att ut och rida lite på hästen.

& nu så har dom sagt att det här är den sista månad om dom inte får ut den på foder heller. (Dom har inte heller råd att ha den kvar)

Nu har jag sagt vad jag vill så nu vill jag inte ha några pessimister som bara trackar ner folk.

Många här tycker att dun ntrackar ner på hästens ägare på väldigt svaga grunder!
När man startar en tråd väljer man inte de svar man vill ha, man ber om folks olika synpunkter.
PL

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 059
Senast: corzette
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
480
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 092
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka