Utdömd & vägrar avliva

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Shiney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 428
S

Shiney

några vi känner har en liten ponny som har blivit utdömd pga av fel i benen (tror dte var runtom) men dom VÄGRAR tabort honom. Dom vill försöka få ut den på foder. men jag tycker då så att dom borde ta bort honom för han lär ju inte bli bättre mnéd benen ändå. Tycker synd om den pållen

Sv: Utdömd & vägrar avliva

Tycker du ska låta dem sköta sig själva faktiskt.
vad vet du om ponnyns diagnos? en utdömning behöver inte ekvivalera avlivning. Varför tror du det finns ngt som heter triangelmärkning? Beroende på skada/åkomma kan hästen ibland leva ett fullvärdigt liv utan att ha ont, om bara nivån på arbete till exempel, anpassas.

tycker som sagt inte man ska posta sånt här på internet särskilt inte om man inte har alla fakta.

Håller med föregående. Hade länge en häst på foder som var triangelmärkt och den fungerade jättebra och var skadefri hela tiden även fast hon fått diagnosen strålbenshälta. Det var snarare så att hästen mådde bättre av att bli riden än att stå still.

Jag måste hålla med de andra. En utdömd häst som förlorat användbarheten, behöver ju inte per automatik gå runt och lida.

SJälvklart så om den har ont hela tiden, och veterinären rek avlivning, då är det fel. Men ditt inlägg säger eg ingenting.

'Utdömd för fel i benen' finns det MASSOR med hästar som är, som mår alldeles utmärkt där de busar i hagen, är sällskap åt andra hästar och rids på en nivå de tål, dvs är promenadhästar.

Jag har en herre själv, han är 'utdömd för fel i benen', för snart fem år sen. Han busar runt i hagen, och rids i skogen i alla gångarter och tycker livet är prima.

Håller med övriga inlägg utdömd är inte alltid = avlivning! Har själv en shettisdam som är utdömd pga en illa läkt fraktur på ena bakbenet detta hände inte hos mig men jag fick ta över henne när de gamla ägarna tröttnat och hon är helt smärtfri men alltid halt pga att benet läkte fel så hon är väl vad man kallar för låghalt men en pigg och glad tjej som fostrar unghästarna med järnhand!:love:

Vissa skador kan faktiskt bli bättre med tiden.
Håller med vad dom övriga skrivit, utdömd betyder inte automatiskt att hästen bör avlivas.

Är du så pass insatt & kunnig att du kan avgöra det eller?

Fast är den utdömd så är det ju inte speciellt troligt den blir bättre. Hade den möjlighet att bli bättre skulle den inte vara utdömd. Däremot kan den ju bli symptomfri (vilket är en helt annan sak) av att inte ridas etc.

Men är den utdömd för något fel med ben, så då har ju veterinärmedicinen och försäkringsbolaget ansett att nej den åkomman blir aldrig bättre. Och därför är den just utdömd.

Shiney - det är rart att du bryr dig om hästen och jag förstår dina tankar kring det hela. Men det är ju så som de andra skriver att en utdömning inte måste betyda att hästen har ont. Den lär inte bli frisk igen men det betyder ju inte att den inte kan ha ett bra liv.

Men du skall ha all heder av att du tänker i de banor du tänker. Jag tycker inte att det var fel av dig att sälla frågan här heller så som Mackan menar. Du lämnar ju inte ut något namn eller så så det finns ingen anledning att tro att du har "hängt ut" någon.

Det är i alla fall skönt att höra att det finns folk som bryr sig och funderar!

Har också haft en häst som blivit utdömd - Men som kunde leva ett gott liv endast som "skrothäst" dock skulle han ej kunna ridas igen! Jag ville verkligen behålla honom och låta honom få ett lugnt & stilla pensionärsliv - Tyvärr kom vi till en punkt då han bara blev sämre och inte alls trivdes med livet! Då var jag tvungen att låta honom vandra vidare.

Är du insatt i de veterinära detaljerna kring hästen - Vet du vad ägare & veterinär kommit fram till? Hästen kanske duger utmärkt som sällskapshäst så det är därför den ska lämnas på foder!

Speciellt troligt att den blir bättre - kanske inte, men chansen finns alltid.

kl

Vi hade under nästan två års tid hand om en ponny som var utdömd. Han hade inte ont längre och han höll alldeles utmärkt som ridhäst till min dotter som inte hoppade honom vilket var vad han hade svårast för. Dottern och han hade mycket kul och man kunde faktiskt se på hästen hur han trivdes. Efter det var han sällskapshäst en lång tid på gården. Detta trivdes han inte alls med utan han lämnades bort till en annan liten tjej som nu tar hand om honom. Har hört att nu är det prima liv igen trots att han är tjugo år.

Det finns alltså en tillvaro som passar de flesta. Bara för att hästen är utdömd är det inte säkert att den måste avlivas. Det finns folk som vi som anpassar tillvaron efter individen.

Fast är den utdömd så är det ju inte speciellt troligt den blir bättre. Hade den möjlighet att bli bättre skulle den inte vara utdömd. Däremot kan den ju bli symptomfri (vilket är en helt annan sak) av att inte ridas etc.

Men är den utdömd för något fel med ben, så då har ju veterinärmedicinen och försäkringsbolaget ansett att nej den åkomman blir aldrig bättre. Och därför är den just utdömd.

*delvis knapplån*

Fast då har jag en liten solskenshistoria! Min första häst var 3 år när vi köpte honom. Vad vi inte visste var att han var mycket hårt tränad (riden/körd) innan. Ingen riktig besiktning gjordes, anledningen var ren och skär okunskap. Man lär sig med tiden :angel:

Hästen fungerade inte riktigt trots att vi lät honom vila i ca 1,5 månad när han kom och sedan reds/kördes han tillsammans med erfarna människor. Han var inte helt ren utan markerade något här och något där, väldigt diffust. Åkte till klinik med honom och då började sprutandet. Han sprutades i båda framknäna och båda bakkotorna. Två omgångar. Sedan var det framkotornas tur. Två omgångar. Så höll det på rätt så länge, tills veterinären dömde ut honom - han skulle slaktas som 4 åring!

Jag älskade denna hästen - han var helt underbar! Han var utdömd men vet sa att han inte led av det men aldrig skulle bli bra så slakt var det enda. Då kunde jag köpa en ny häst, tyckte hon.

Jag ville inte ta bort honom utan han fick en lååång vila, tror han stod helt i över ett år. Han sattes igång superförsiktigt.
Han sprutades aldrig igen, tävlades upp i msv hopp/dressyr. Visserligen var det jobbigt för jag letade nästan efter hältor hela tiden, tyckte mig se oregelbundenhet då och då. Han är nog Stockholm meste klinikbesökare med sin nojjiga matte men han fick (konsigt nog) aldrig tillbaka någon hälta. Han avlivades när han var 16 år pga av annan sjukdom.

Kontentan av min lååånga utläggning är att jag tror att en del av dessa "ledhästar" ofta går att få funktionsdugliga igen - om man orkar ge dem tid!

Jo, det är ju tyvärr så att det döms ut för fort ibland. Bolagen är ju medvetna om det med, och det är ju i de lägena de löser in och rehabiliterar hästar, när de t ex inte anser hästen getts tillräcklig vila.

Men sen, det finns solskenshistorier även där man fram till utdömning gjort allt. Min valack kämpade vi ju med på alla sätt och vis men nä. Han blev T-märkt och vet trodde att han skulle klara gå i hage och promeneras.

Han visade sig dock spöa oddsen rätt bra och rids/reds (varit avställd ett år nu pga senskada) i alla gångarter 3 - 4 ggr/vecka och fick även börja hoppa lite (gjorde han inte innan). Dock så skulle han inte klara träning ens på LC-nivå utan att bli halt igen, men det är fortfarande en solskenshistoria iom att han klarade så mycket 'mer' än vi trodde.

Hade varit intressant att veta diagnosen, det är inget krav på att man ska avliva hästar som blir utdömda, de kan få ett bra liv ändå om de inte har ont men däremot har begränsat användningsområde.

Håller med om att man inte ska utgå ifrån att det kommer bli bättre, eller ens KAN bli bättre med just den här motiveringen.
Men själva triangelmärkningen är väl snarare till för att skydda hästar från att inte tävlas (och därmed ridas för hårt) om hästägaren själv inte är kunnig eller uppmärksam nog för att avgöra hästens skick, snarare än ett faktum att den inte KAN bli bättre? Olika från fall till fall, men visst borde det finnas fall som blir bättre eller t o m helt friska.

Jag måste hålla med de andra. En utdömd häst som förlorat användbarheten, behöver ju inte per automatik gå runt och lida.

SJälvklart så om den har ont hela tiden, och veterinären rek avlivning, då är det fel. Men ditt inlägg säger eg ingenting.

'Utdömd för fel i benen' finns det MASSOR med hästar som är, som mår alldeles utmärkt där de busar i hagen, är sällskap åt andra hästar och rids på en nivå de tål, dvs är promenadhästar.

Jag har en herre själv, han är 'utdömd för fel i benen', för snart fem år sen. Han busar runt i hagen, och rids i skogen i alla gångarter och tycker livet är prima.

Men den går inte att rida för den blir halt DIREKT.

Tycker du ska låta dem sköta sig själva faktiskt.
vad vet du om ponnyns diagnos? en utdömning behöver inte ekvivalera avlivning. Varför tror du det finns ngt som heter triangelmärkning? Beroende på skada/åkomma kan hästen ibland leva ett fullvärdigt liv utan att ha ont, om bara nivån på arbete till exempel, anpassas.

tycker som sagt inte man ska posta sånt här på internet särskilt inte om man inte har alla fakta.

Blir halt runtom och ägarna bryr sig inte om hästen. Tycker synd om hästen då jag tycker det syns att han inte mår bra och så är han understimulerad för han rids inte och dom gör inget med honom. Dom släpper ibland ens inte ut honom för dom vågar inte dte. "mockar" på kvällarna när dom redan kommit in. (om man kan kalla det mockning att lägga in tre strå hö och skita i resten) MACKAN jag hänger inte ut inget namn INGET. och han är inte triangelmärk för dom har ej råd.

Jag tror vi har en historia här som saknar alltför många delar för att man ska kunna säga ngt alls.

Om den vansköts, varför gör du inget åt det?

Ang 'inte råd att T-märka' så är det den mest udda förklaring jag hört, men får nämligen ut större delen livbeloppet vid T-märkning, vilket gör att man går plus på en T-märkning, och således inga problem med råd, innan fakturan ska vara betald så har man fått flera ggr den summan.

Och om hästen blir halt direkt om man rider den, men den är ohalt av att gå i hagen så ja där har vi en sällskapshäst. Att då säga den är understimulerad för att den inte rids blir ju ganska avigt? Tycker du de ska rida den så den blir stimulerad men halt? Det går ju att stimulera hästar ändå, och många hästar (inte alla dock) trivs med att bara vara häst och skrota i hagen.

Många hästar får mockat efter att de kommer in, det är inga problem. Däremot är bristande mockning det, oavsett tidpunkt på dagen.

Jag börjar undra om det här är ett troll jag..

Men vad är det för fel på benen på hästen?

Håller med om att man inte ska utgå ifrån att det kommer bli bättre, eller ens KAN bli bättre med just den här motiveringen.
Men själva triangelmärkningen är väl snarare till för att skydda hästar från att inte tävlas (och därmed ridas för hårt) om hästägaren själv inte är kunnig eller uppmärksam nog för att avgöra hästens skick, snarare än ett faktum att den inte KAN bli bättre? Olika från fall till fall, men visst borde det finnas fall som blir bättre eller t o m helt friska.

Nej, Triangelmärkningen/utdömning sker när veterinärmedicinsk expertis, samt försäkringsbolagets veterinär anser att hästen FÖR ALL FRAMTID, dvs varaktigt, förlorat sin brukbarhet som ridhäst. Dvs så vitt alla kan bedöma så kommer inte hästen bli bättre än den än, och aldrig återfå sin användbarhet.

Sen blir det 'fel' ibland och solskenshistorier. Men inte hälften så mkt som man kan få intrycket av via nätet. Det är STOR skillnad på frisk/bättre och symptomfri.

En utdömd häst är alltså bedömd att aldrig bli bättre/bra. Däremot kan den med minskade/inga krav bli symptomfri.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 059
Senast: corzette
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
480
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka