Sv: Utdömd häst utan klinikbesök..
Bra skrivet! "min" veterinär ledbehandlar hemma i stallarna, kastrerar hemma i boxen etc. o inget konstigt händer. UL osv har hon ju med sig i bilen. (dock ej röntgen) Är det en häst som har svårare hälta eller inte svarar på behandling så skickar hon vidare till klinik för mer genomgående undersökningar. Men det beror ju på var man hamnar, finns det bra gång att springa m hästen etc, att hältutreda på en grusväg är ju svårt! Hon tar dock inte på sig att bedöva leder osv samma dag, då får man isf boka en ny tid eller åka på klinik då det tar en massa tid att bedöva o greja.
Ang bakterier osv så tror jag att en klinik är rätt lik hemmamiljön om man inte befinner sig i op.salarna. Hästar går ut o in hela dagarna o det är ju inte så att röntgenrum, löpband, löpgångar osv rengörs mellan varje häst!
Ex så vill man ju helst inte dra med sig fölungar/dräktiga till klinik pga alla smittor så inte tror jag att en ledbehandling skulle vara "skitigare" hemma i stallet än på kliniken...? De rengör ju stickområdet på samma sätt innan sticken/kastrering osv.
Ang belysning så har då veterinären med sig extra lampa osv för att kunna sätta in extra om det behövs.
Så visst tror jag, för att svara TS, att man kan döma ut en häst på hemmaplan om man bara har de rätta förutsättningarna (som bra underlag att springa på etc) Det beror ju som sagt var på vad som hänt och hur historien sett ut.
Jag har varit med en kompis vars hbl fick kotledsinflammationer vår, höst och vår (sista gången) Det utreddes på klinik varje gång med böjprov o bedövning av leder o sprutades då på klinik. Sista våren så behandlades hästen, vilade, sattes igång men hann inte ens komma till "traven" utan blev halt igen. Åter in på klinik o de dömde ut honom direkt. De såg ju själva att han inte skulle hålla för ändamålet, hopphäst/ridhäst
Ingen röntgen o inga vidare behandligar eller andra åtgärder. F-bolaget godkände det direkt utan krusiduller.
hade vi bara haft en bra gång att springa med hästen på så hade ju "hemmaveterinären" lika gärna kunnat göra samma bedömning.
MEN.
Ett stort MEN
Det beror ju på vad det är för hälta! En kotledsinflammation är ju relativt "lätt" att hitta. Men är det något annat, "lösa benbitar" spatt, ryggproblem etc så krävs det ju röntgen, och har inte "hemmavet" detta portabelt så krävs det ju klinikbesök.
Skulle tro att f-bolaget kräver att hästen är noggrannt undersökt och behandlats för sin "diagnos" men inte tillfrisknat för att kunna dömma ut hästen.