Utdömd häst utan klinikbesök..

Fakur

Trådstartare
En liten fundering..Går det att få hästen utdömd alt triangelmärkt utan klinikbesök?.. t ex vid hälta. Måste det alltid göras en utredning på klinik med flera besök o behandlingar inkl röntgen?
Tänker nu främst på om man vill ha ut försäkringspengar då.. är inte hästen försäkrad så kan man ju naturligtvis ta beslutet själv.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta?

Sv: Utdömd häst utan klinikbesök..

varför vill man inte försöka behandla sin häst innan man tänker på pengarna?

Först måste man ju ställa en diagnos på hästen vilket är jättesvårt att göra hemma på gården utan riktig utrustning.
Sedan vill man ju alltid försöka få hästen frisk, och det kan ta väldigt lång tid då man kanske vill prova olika behandlingar och ge hästen tid att läka mellan behandlingar.
När sedan veterinären har dömt ut hästen så skall försäkringsbolaget avgöra om de tycker att hästen skall dömas ut,
Det är en lång procedur, inte bara att be veterinären döma ut hästen.

Och som någon skrev, man vill ju alltid försöka få hästen frisk..:confused:

Håller med Lindsen, först måste man ju veta vad det är för fel innan man kan säga att det är obotligt. Är det behandlingsbart ska man ju självklart behandla, hästen kan ju ha goda chanser att bli frisk.

En utredning är grunden, jag känner inte många veterinärer som sätter ledbedövningar i en sådan miljö som skitig stallgång. Då vill i alla fall jag som hästägare hellre ha en något renare miljö (klinik) än så. I många fall behövs ju också röntgen och/eller UL för att närmare undersöka hästen.

Det går att göra så tyvärr.

Vet några som fått flera ponnyer utdömda av samma veterinär på hemmaplan utan ordentlig genomgång på klinik. Försäkringsbolag har litat på veterinären då denne är gammal i branschen.

Enligt mig helt galet!
Ta bort en häst för att den är halt vid böjprov och inte svarat på sprutning av led I STALLET är för mig helt sjukt! Man borde ju göra en genomgång på klinik så man åtminstone vet varför hästen är halt.

Tack för svar.
Naturligtvis vill man ju ha reda på vad felet är men jag bara undrade om detta förekommer.:confused:

Det borde ju verkligen inte få lov att förekomma!! Fy 17! Och att det finns människor som går med på det!!
Då undrar man vilket värde den hästen har för ig ägare, kan ju inte vara dess bästa vän tycker man..
Är det akuta grejer är det ju en sak, men hältor av mindre grad..

Bedömningen om eventuell utdömning görs av veterinär och inte en av hel klinik. Alltså går det utmärkt att döma ut en häst av "hemmaveterinär".

Det är försäkringsbolaget som har sista ordet och bestämmer vilka krav som finns. Utdömningen handlar om att man har försäkrat hästen för ett visst ändamål och man dömer ut hästen om den ej kan antas uppfylla det. Om hästen redan har en lång sjukdomshistoria kanske det inte finns så mycket mer att utreda och ibland är problemet och prognosen uppenbar. Man besparar hästen en resa och veterinären kan göra en bedömning i stallet.

Glöm heller inte att det finns numera portabel röntgen och ultraljud varför man kan göra ganska omfattande utredningar i stallet (förutsatt att det finns lämpliga utrymmen samt bra underlag för hältutredning). Man ska heller inte förutsätta att en ledbehandling görs bättre på klinik med hänsyn till hygien - om man gör ledbehandlingar i stallet är sterilrutinerna desamma som på klinik (dock finns det sannolikt färre olika bakterier hemma än på klinik). Viktigare aspekter vore exv belysning, arbetsytor samt tillgång till personer som kan/vågar hålla i hästen.

Det är så tråkigt att läsa svar från folk som grundlöst förkastar ambulerande veterinärer och deras kompetens. Jag säger inte att man kan göra "allt" hemma men en ambulerande veterinär kan göra så mycket mer än att vaccinera eller sy ihop små sårskador.

Ursäkta om det blev lite OT mot slutet.

-M

Om du syftar på mig så vet jag ganska mycket om just det fallet jag nämnde då jag vet vilken veterinär det rör sig om. Denne har ingen portabel röntgen utan bedömer bara utefter det h*n ser eller känner. Brukar även bedöma senskador utan UL... Är dessutom omnämnd sedan tidigare i samband med att hästar fått infektioner i leder av att de sprutats i stallet.
Senaste ponnyn som blev utdömd där var ung och hade inte haft skador innan. Finns heller inte vad jag vet ordentliga utrymmen att springa på som inte är ute på ojämnt underlag.

Senast ändrad:

Bra skrivet! "min" veterinär ledbehandlar hemma i stallarna, kastrerar hemma i boxen etc. o inget konstigt händer. UL osv har hon ju med sig i bilen. (dock ej röntgen) Är det en häst som har svårare hälta eller inte svarar på behandling så skickar hon vidare till klinik för mer genomgående undersökningar. Men det beror ju på var man hamnar, finns det bra gång att springa m hästen etc, att hältutreda på en grusväg är ju svårt! Hon tar dock inte på sig att bedöva leder osv samma dag, då får man isf boka en ny tid eller åka på klinik då det tar en massa tid att bedöva o greja.

Ang bakterier osv så tror jag att en klinik är rätt lik hemmamiljön om man inte befinner sig i op.salarna. Hästar går ut o in hela dagarna o det är ju inte så att röntgenrum, löpband, löpgångar osv rengörs mellan varje häst!
Ex så vill man ju helst inte dra med sig fölungar/dräktiga till klinik pga alla smittor så inte tror jag att en ledbehandling skulle vara "skitigare" hemma i stallet än på kliniken...? De rengör ju stickområdet på samma sätt innan sticken/kastrering osv.

Ang belysning så har då veterinären med sig extra lampa osv för att kunna sätta in extra om det behövs.

Så visst tror jag, för att svara TS, att man kan döma ut en häst på hemmaplan om man bara har de rätta förutsättningarna (som bra underlag att springa på etc) Det beror ju som sagt var på vad som hänt och hur historien sett ut.

Jag har varit med en kompis vars hbl fick kotledsinflammationer vår, höst och vår (sista gången) Det utreddes på klinik varje gång med böjprov o bedövning av leder o sprutades då på klinik. Sista våren så behandlades hästen, vilade, sattes igång men hann inte ens komma till "traven" utan blev halt igen. Åter in på klinik o de dömde ut honom direkt. De såg ju själva att han inte skulle hålla för ändamålet, hopphäst/ridhäst
Ingen röntgen o inga vidare behandligar eller andra åtgärder. F-bolaget godkände det direkt utan krusiduller.

hade vi bara haft en bra gång att springa med hästen på så hade ju "hemmaveterinären" lika gärna kunnat göra samma bedömning.

MEN.
Ett stort MEN

Det beror ju på vad det är för hälta! En kotledsinflammation är ju relativt "lätt" att hitta. Men är det något annat, "lösa benbitar" spatt, ryggproblem etc så krävs det ju röntgen, och har inte "hemmavet" detta portabelt så krävs det ju klinikbesök.
Skulle tro att f-bolaget kräver att hästen är noggrannt undersökt och behandlats för sin "diagnos" men inte tillfrisknat för att kunna dömma ut hästen.

Det beror så klart på vad det är för sorts skada, veterinär och försäkringsbolag det är. Men det korta svaret är: ja- det går.

Ja det går. Allt beroende på hur sjukdomsbilden ser ut såklart. Varför skulle inte en duktig seriös veterinär kunna dömma ut en häst på hemmaplan ? Mitt ex. : En gammal Islänning som haft spatt i flera år o lullat runt i skogen med mej. Fenylbutazon från o till. Till slut börjar det bli hälta även fram o vet. följer upp under en sommar med medicin, specialbeslag, böjprov, (som går så dåligt att hon ber mej att inte springa iväg m hnm...) Vad finns det att tveka på ? Anledning till hemmavård låg i att hästen mådde ruskigt dåligt av lastning o reser. Summasummarum: Det finns naturligtvis veterinärer som både ägare o försäkringsbolag kan lita på. Men som sagt det beror ju naturligtvis på hur sjukdomsbilden sett ut !!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
459
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 218
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 249
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III