Utbytbara läkemedel

Sv: Utbytbara läkemedel

jag är ute på lite hal is nu, men jag tror (har för mig att jag lärt mig) att det är så att metabolismen i kroppen är lite olika på dagtid och nattetid, så därför kan det spela roll när medicinerna tas.

Det skulle inte förvåna mig om det är så eftersom det låter logiskt :D

Och så kommer en del biverkningar nattetid hoppas jag....

Usch vad jag är nervös! :(:nailbiting:
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Både Ergenylen och Lamotriginen har jag nu. Men det står att de är utbytbara på båda två Ergenyl retard kan bytas till Depakine retard står det. Jag undrar om det är så när jag kommer och ska hämta ut dem också eller om det bara är apotekte.se.

Dessa kommer att bytas ut vart du än går. Denna billigare vara är "periodens vara" och är billigast denna period. En period är en månad. Således kan du nästa månad kanske få andra alternativ.

Ett annat krux med detta är att apoteken har rätt att sälja slut på föregående periods vara fram till 15onde i kommande månad och under dessa två veckorna kan det därmed skilja mellan olika apotek.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Så rörigt Det verkar vara!

Jag har bara fått ut all Lamotrigin jag skulle ha en enda gång, alla andra gånger har de inte haft alla förpackningar hemma och därmed har jag fått återkoma en vecka senare och hämta ut resten jag skulle ha. Denna jag hämtade i dag hade de hemma flera förpackningar av. Det är ju en fördel!
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Man har ju alltid rätt att välja att stå över utbyte, men då får man betala mellanskillnaden själv. I många fall handlar det bara om några kronor extra, som blir utöver högkostnadsskyddet.
Jag gör ofta det valet för att få mina värktabletter i burk istället för i blister. (Har inte lyckats få läkaren att kryssa för "ej byte" på dem.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Fast att du mår dåligt när du inte tar dem på fasta tider är inte konstigt alls för då flyger koncentrationen upp och ner i kroppen och det mår man inte bra utav. Det ska vara en jämn tillförsel i kroppen. Då får man mest nytta av medicinen och man får mindre biverkningar och mår bättre. Att du inte märkte det lika tydligt när du tog dem lite hur som helst berodde nog på att du aldrig fick någon egentlig verkan utav dina mediciner då men att du märker nu vilken skillnad det gör när du tar dem regelbundet jämtemot när du tar dem hur som helst.
Att du ska ta den nya medicinen till natten kan vara så enkelt som att du kommer bli trött utav den och då är det ju dumt att ta den på morgonen.

Nu behöver du ju inte ta din medicin exakt kl 8 och exakt kl 20 för det kanske passar dig bättre att ta dem kl 6 och kl 18 men det är jätteviktigt att ta den regelbundet och det är väl det hon vill ha fram.

Knapplån
Att experimentera med sina mediciner och ta dubbeldos en gång om dagen kan vara rent av farligt och är inget man ska ens tänka på. I bästa fall så ger det bara mer biverkningar men i värsta fall så kan det bli att man blir sjukare. Hade jag tagit min dygnsdos av mediciner en gång om dagen så hade jag nog förmodligen blivit medvetslös. Nu har ju inte alla så mycket och så starka mediciner som jag men det är ändå viktigt att ta dem enligt ordinationen. Det är ju inte så att någon bara har hittat på att man ska ta en medicin si eller så för att det är kul utan det ligger ju en hel del forskning bakom.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Vill bara svara för min egna del och jag utför inga experiment med mina mediciner. Hur andra gör vet jag inte.

Det är rekommenderat att ta min lamotrigin två ggr om dagen istället för en men jag tar den enbart på morgonen och det vet läkaren om och det står att den ska tas en gång varje morgon på paketet enligt ordination.
Min medicin dom har skrivit att jag ska ta på morgonen spelar det ingen roll om jag tar på kvällen istället, den hjälper ändå inte så den ska jag nog sluta ta. Den andra jag tar på kvällen ville dom jag även skulle ta en på morgonen med, men nej tack. Då fixar jag inte dagen. Så därför har jag bara den på kvällen.

Dock så tänkte jag be om ett medicinprat med min läkare snart så får se vad som sägs då.
Dock ska man följa läkarens ordination och inte hitta på egna regler.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

I vissa fall kan det självklart vara så att man frångår det som står på apoteksetiketten och därmed läkarens rekommendationer. Det gör jag med. Jag har två mediciner som är för att kramperna i musklerna ska släppa och enligt apoteksetiketten ska dessa tas 1 tablett 1-3 gånger dagligen men skulle jag ta dem på dagtid så hade jag varit ännu mer zombie än vad jag redan är. I det fallet så är det ju upp till mig att välja, antingen har jag spända muskler på dagtid eller så har jag avslappnade muskler men är då så trött att jag inte kan hålla mig vaken eller koncentrera mig alls och jag väljer då spända muskler på dagtid. I det fallet så är det ju inget svårt val men det är ändå skönt att kunna ta den där tabletten om någon muskel krampar helt hejdlöst på dagen för då kan jag ändå inte göra något vettigt utan får ta tröttheten ihop med den.
I andra fall skulle det ju vara rent av farligt som om jag t ex. istället tog alla dessa tabletter på samma gång till natten. Då vet jag ju inte när jag hade vaknat igen och hur jag hade mått då.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Ledsen tinywiny, jag tar inte dem regelbundet ännu. Eller gjorde in tills i tisdags. Eller om det var i går? Äsch minns inte. Jsg tog dem ett tag men slutade just eftersom att jag blev så dålig när jag missade. Men nu är jag mer noga även om jag inte fick rintigt rätt på det. Men jag har givit det en chans.

Jag tar inte dubbel dos av det utan bara av värktabletter vid behov (fyller på för tidigt än vad man typ ska).

Hämtar ut ergenyl på lördag så skäller jag på dig så ta inte illa upp utam be mig hålla käften ! Ska nog inte prata med folk på en månad så jag inte sårar nån och beter mig illa!!
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Vet du, om du skäller på mig så säger jag bara att det är ergenylen som talar. Jag tycker absolut inte att du ska hålla dig undan en månad för då hade jag verkligen saknat dig! :love: Nu vet jag ju att du börjar på lördag (även om du lär få påminna mig) så då kan jag ju också ta det på ett annat sätt ju.

Hur människor tar sina mediciner är helt upp till dem så länge de är vuxna. Jag vill bara förklara hur det faktiskt fungerar och hur man får så lite biverkningar som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Utbytbara läkemedel

Vet du, om du skäller på mig så säger jag bara att det är ergenylen som talar. Jag tycker absolut inte att du ska hålla dig undan en månad för då hade jag verkligen saknat dig! :love: Nu vet jag ju att du börjar på lördag (även om du lär få påminna mig) så då kan jag ju också ta det på ett annat sätt ju.

Hur människor tar sina mediciner är helt upp till dem så länge de är vuxna. Jag vill bara förklara hur det faktiskt fungerar och hur man får så lite biverkningar som möjligt.

Det är bra, jag vill ju inte hålla mig borta från dig ju! :D


Oj då, har glömt ta kvällsmedicinen ;) Du ser, det är ju inte lätt att minnas! :D
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Nej det vore ju dumt :D

Det var ju inte bra! Du får ta på vissa klockslag så glömmer du inte lika lätt. Det gör jag. Kl 6, 14, 22 och 22,30 tar jag medicin. Det är väldigt sällan jag glömmer trots att jag har så dåligt minne.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det var klockslaget jag glömde bort :D
Försöker få det rätt i morgon istället igen :D
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det var klockslaget jag glömde bort :D
Försöker få det rätt i morgon istället igen :D
Har du en smartfån? I många såna kan man ställa in påminnelser vid vissa tidpunkter, som återkommer varje dag - eller de veckodagar man väljer... (jag har t.ex en påminnelse att hämta barnet på dagis så att jag inte missar tiden de tre dagar/vecka som han är där... )
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Visst har jag en sådan, men jag vet inte hur det funkar riktigt och vill inte ha den pipande mitt i allt när jag är bland folk. Sedan känns det skumt att hala upp medicin mitt bland folk också :o

I dag tog jag den kl 7 i morse så det är snart dags. I morgon tar jag den någon timme senare för ska man stiga upp bara och enbart för att ta medicinen ett visst klockslag?

Jag är så van att ta medicin morgon och kväll och har tolkat det som när man nyss uppstigen och strax innan man lägger sig.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

är det läkemedel som ska tas 2 ggr/dag så är idealet att man tar dem var 12e timme, för att hålla så jämn koncentration som möjligt av det verksamma ämnet i kroppen.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

är det läkemedel som ska tas 2 ggr/dag så är idealet att man tar dem var 12e timme, för att hålla så jämn koncentration som möjligt av det verksamma ämnet i kroppen.

I dag var det 12,5 timmar emellan doserna så det tar sig åt rätt håll. Men det ÄR svårt att bryta vanor märker jag. Mycket lättare att komma ihåg det som kvällsritual och morgonritual än på fasta klockslag, men jag ger det en chans, klart att jag måste det ju. :)

Jag fick ju ett recept till att hämta ut Lamortrigin på så nu har jag knappt 400 tabletter för jag gillar att ha hemma, men med tanke på att jag tar 4 st om dagen så varar de ju i 3 månader bara, precis som Ergenylen gör.


kl

Och i dag är första dagen med Ergenylen! Kan någon berätta mer om den medicinen? Någon som har erfarenhet av den?
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Men nu skrev flera här det jag misstänkte, man ska inte byta ut epilepsimediicn mot annat märke. Det måste finnas en förklaring på det. Så har du inte epilepsi (?)så är det inte så konstigt att de bytts ut. :)

Lamotrigin används till bipolära också och de har inte riktigt samma biverkningar som epileptiker, så likväl som det är olika från person till person så är det ju olika från sjukdom till sjukdom.

Har Epilepsi, dock inga anfall på många år trots minskad dos på eget bevåg. Glömde ta morgontabletten under en lång tid, så när jag väl kom på det kändes det onödigt att börja ta den igen.
Så ibland funderar jag på att sluta helt, men det vågar jag inte riktigt, för vet inte vad de fåtal anfall jag haft berott på ( inget har synts på undersökningar).

Jag vill verkligen inte uppmana dej att byta ut någon medicin! Bara berätta att för mig så gick det bra att byta mellan olika märken med Lamotrigin, det verksamma ämnet, i samma styrka, men å andra sidan kanske det hade gått bra att helt sonika sluta med dem också.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Förstår att du inte vågar sluta. JAg har många gånger tänkt att jag vill sluta med min medicin eftersom jag har biverkningar- oerhört trög och dåligt minne och trött, periodvis mycket trött men kan inte sova så mycket ändå. Men så blir jag rädd för att få fler anfall ändå. Känner mig lite feg.

På mig syntes det på sömnEEG och vakenEEG och jag gjorde en MR i måndags, får se om den visar något.

Jag har fått ge mig och accepterar den andra lamotriginen nu, men i dag när jag hämtade ut Ergenyl så ville jag inte byta den medicinen så jag fick den. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 799
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp