Utbytbara läkemedel

Enya

Trådstartare
Loggade in på Apoteket.se för att kolla mina recept och upptäckte att jag får betala ett pristillägg på min epilepsimedicin eftersom det finns ett billigare alternativ. Gäller detta pristillägget även om läkaren skriver att det inte får bytas ut? KAN de skriva så eller har jag fått fel för mig? Såg det nu, har haft samma sorts medicin hela tiden sedan 6 år, Lamotrigin Actavis och det har aldrig blivit utbytt. Jag har inte ens fått frågan. Jag trodde att vissa mediciner inte byttes ut?

Upptäckte detta nu på sidan, har inte stått så tidigare, men så är det dessutom en annan läkare som skrev ut det här receptet. Kan det vara så att han har missat att fylla i något på receptet?

Ska hämta ut medicin helst i fredags... och vill inte betala pengar som jag inte ska behöva betala.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Jag har för mig att skriver läkaren att det inte får bytas så behöver du inte betala mellanskillnaden mellan den och den billigaste. Men jag vet inte säkert.
Men gör det något om det inte är just actavis?
Har själv lamotrigin och får alltid billigaste alternativet och märker ingen skillnad. Dock har jag inte den mot epilepsi.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Har läkaren kryssat i "ej byte" så SKA det inte kosta något extra. Sedan är det något speciellt med epilepsimedicin tror jag, man har rätt att den inte byts ut ens mellan olika tillverkare. Kan kolla med min bästa kompis i morgon bitti, hon är apotekare.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Om du har frikort betalar du ingenting extra OM läkaren fyllt i att medicinen ej får bytas ut -annars ingår allt inom förmånen där du betalar maximalt 2200/år med rabatt efter 1100 kr).
Tycker dock att det är lite skumt att de vill byta ut din epilepsi-medicin då det är väldigt viktigt med medicineringen... Nåja, något snille har väl bedömt att det ska vara tillräckligt identiska ändå (annars brukar just epilepsi och en del annat tillhöra den kategori som aldrig byts ut).
Ett annat skäl jag kan tänka mig är om någon patent eller liknande gått ut, alternativt att Actavis alltid, hittills, faktiskt varit det billigaste alternativet (och därmed finns inget billigare att byta ut till).

Ring till läkaren imorgon bitti och begär ett nytt recept med "får ej bytas" ifylld så skall det inte vara några problem.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Jag har för mig jag hörde nån gång att när det är mot epilepsi får det inte bytas hur som helst. Men jag har för mig alltså, minns inte var jag fått veta det ens, så jag kan ju ha fel! :D Stämmer det och det är så att läkaren missat att skriva i det så känns det inte riktigt som läge att testa just nu. Jag har dagligen mindre anfall och ska på ny medicin också så det känns inte riktigt bra med ytterligare förändringar nu.

Läkaren som skrev ut receptet är inte min ordinarie läkare utan han ryckte bara in och skrev ut medicinen akut åt mig när min läkare inte hade möjlighet för det.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det stämmer absolut att det mot epilepsi inte får bytas ut hur som helst, och med tanke på omständigheterna känns det väldigt troligt som ett slarvfel.
Låter verkligen inte som att du ska behöva byta ens märke med dagliga anfall...
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Om du har frikort betalar du ingenting extra OM läkaren fyllt i att medicinen ej får bytas ut -annars ingår allt inom förmånen där du betalar maximalt 2200/år med rabatt efter 1100 kr).
Tycker dock att det är lite skumt att de vill byta ut din epilepsi-medicin då det är väldigt viktigt med medicineringen... Nåja, något snille har väl bedömt att det ska vara tillräckligt identiska ändå (annars brukar just epilepsi och en del annat tillhöra den kategori som aldrig byts ut).
Ett annat skäl jag kan tänka mig är om någon patent eller liknande gått ut, alternativt att Actavis alltid, hittills, faktiskt varit det billigaste alternativet (och därmed finns inget billigare att byta ut till).

Ring till läkaren imorgon bitti och begär ett nytt recept med "får ej bytas" ifylld så skall det inte vara några problem.

Har aldrig varit några problem tidigare utan jag har fått samma alltid, men det är först nu det står alternativ på Apoteket.se, alternativet (Lamotrigin Ebb eller liknande tror jag det hette) är kanske nytt och det var 8-9 kr billigare (i alla fall tolkade jag pristillägget på den summan som det).

Det stod också att pristillägget för jag betala själv och ingår inte i förmånen.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det kan ju teoretiskt sett vara så att Lamotrigin actavis har varit det billigaste alternativet de gånger du hämtat ut den, om det inte är så att din läkare normalt kryssar i rutan att den inte får bytas ut.

Normalt är det ändå så att läkemedel som kan bytas ut innehåller samma verksamma substans i samma styrka som det som står på receptet. I många fall är det till och med så att det bara är en annan leverantör som satt en ny etikett på förpackningen, men exakt samma tabletter inuti. (öppnade själv en sådan Pulmicort i går) Så man ska normalt inte behöva vara orolig över att byta ut det läkemedel som finns på receptet mot ett annat likadant.
Det är ju inte så att man byter ut Ipren mot Voltaren eller nåt liknande (de har olika verksam substans även om verkan ska vara typ samma) utan man byter mellan läkemedel med exakt samma verksam substans.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Nej jag vill gärna kunna utvärdera Ergenylens effekt sedan och inte bli lurad ifall ett byte av märke på Lamotriginen påverkar min EP i någondera riktning.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Har aldrig varit några problem tidigare utan jag har fått samma alltid, men det är först nu det står alternativ på Apoteket.se, alternativet (Lamotrigin Ebb eller liknande tror jag det hette) är kanske nytt och det var 8-9 kr billigare (i alla fall tolkade jag pristillägget på den summan som det).

Det stod också att pristillägget för jag betala själv och ingår inte i förmånen.
Vad bra att du nämnde alternativet. Jag kollade på Fass och skillnaden mellan Lamotrigin Actavis och Lamotrigin Ebb är att det senare är parallellimporterat.
Det står i fass att det står båda namnen på blisterkartorna. Så du kan nog vara helt lugn!

http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=20130126000067
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det är lamotrigin Ebb jag har eftersom det är billigaste alternativet. Fått det dom senaste gångerna nu.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Ergenyl retard?

Det ville läkaren jag skulle ta. När ska du börja med den? Om det är snart får du gärna hoppa in och säga om du fått några konstiga biverkningar. Jag vågade inte testa den eftersom jag är så känslig mot allt.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det kan ju teoretiskt sett vara så att Lamotrigin actavis har varit det billigaste alternativet de gånger du hämtat ut den, om det inte är så att din läkare normalt kryssar i rutan att den inte får bytas ut.

Normalt är det ändå så att läkemedel som kan bytas ut innehåller samma verksamma substans i samma styrka som det som står på receptet. I många fall är det till och med så att det bara är en annan leverantör som satt en ny etikett på förpackningen, men exakt samma tabletter inuti. (öppnade själv en sådan Pulmicort i går) Så man ska normalt inte behöva vara orolig över att byta ut det läkemedel som finns på receptet mot ett annat likadant.
Det är ju inte så att man byter ut Ipren mot Voltaren eller nåt liknande (de har olika verksam substans även om verkan ska vara typ samma) utan man byter mellan läkemedel med exakt samma verksam substans.

Det finns ju en anledning till att mediciner mot epilepsi inte byts ut. Jag förstår också att det är samma verksamma ämne och det är inte så att jag är orolig för att få en helt annan medicin istället.

Jag hämtar ut medicin varannan månad och har så gjort sedan 2008 och fått samma alltid, så det är därför jag hade för mig att man kunde kryssa i att den inte fick bytas ut.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Ergenyl retard?

Det ville läkaren jag skulle ta. När ska du börja med den? Om det är snart får du gärna hoppa in och säga om du fått några konstiga biverkningar. Jag vågade inte testa den eftersom jag är så känslig mot allt.

Så fort den är utskriven och jag hämtat den. :D Skickade in en påminnelse om att jag inte fått den, via Mina Vårdkontakter, så jag hoppas att den skrivs ut inom kort åt mig. Den skulle vara utskriven redan så det ska inte vara några problem att få den snarast.

Jag hoppas jag slipper biverkningar... När jag började med Lamotriginen så blev jag så arg på allt och alla och jag är livrädd att det ska hända igen även om det kanske inte är så troligt. Eller att jag ska gå upp i vikt :( Eller andra helt hemska biverkningar man kunde få.

Men jag uppdaterar om du vill.

Någon som vet hur lång tid det tar för kroppen att vänja in sig helt?
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Då är Lamotrigin Ebb inte helt ny? När började du få den? Jag hämtade ut medicin i slutet av januari senast.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det kan ju vara så att detta är "godkänt" att bytas ut just för att det är en parallellimport det gäller.
Detta innebär att det är exakt samma medicin, substans, fabrikat etc och skillnaden är endast att medicinen köpts in från ett annat land.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Jag har haft den typ två månader eller nåt. Vet inte om den fanns sen tidigare. Fick en ny läkare och den förra skrev ut såna som smälte i munnen på en och den nya skriver ut vanliga piller. Men dom som smälter smakar SKIT så dom rekommenderar jag inte :p
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Vad bra att du nämnde alternativet. Jag kollade på Fass och skillnaden mellan Lamotrigin Actavis och Lamotrigin Ebb är att det senare är parallellimporterat.
Det står i fass att det står båda namnen på blisterkartorna. Så du kan nog vara helt lugn!

http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=20130126000067

Då är Lamotrigin Ebb inte helt ny? När började du få den? Jag hämtade ut medicin i slutet av januari senast.
OM du läser det jag skrev ovan så ser du att Ebb är samma som Actavis. Enda skillnaden är att den kommit in i Sverige via en annan importväg, som gjort den billigare. Och den har då fått ett annat namn.
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Det kan ju vara så att detta är "godkänt" att bytas ut just för att det är en parallellimport det gäller.
Detta innebär att det är exakt samma medicin, substans, fabrikat etc och skillnaden är endast att medicinen köpts in från ett annat land.
Hahaha, du svarade just DET jag skulle fråga Ameo! :D

Sorry, Ameo för att jag sparade ett inlägg :D
 
Sv: Utbytbara läkemedel

Lamotriginen ska ju vänjas in under sex veckor lite i taget, men andra mediciner har jag kunnat få full dos på efter en veckas insättning. Så det är nog lite olika hur snabbt kroppen tar upp medicinen så dom börjar verka.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 799
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp