Utbud av tömkörrningsdressyr/hoppning tävling, extremt dålig

C

Challe99

Varför finns det inga tävlingar i tömkörrningsdressyr samt tömkörnings hoppning?

Vet att efterfrågan är stor bland många små ponny ägare.
Men utbudet är riktigt dåligt i dessa grenar, framför allt här i Värmland där
dom knappt existerar.

Det vore underbart roligt att få ställa upp och tävla i typ "blåbärshoppning/dressyr" tömkörandes vs ridande ekipage :idea:

Sv: Utbud av tömkörrningsdressyr/hoppning tävling, extremt dålig

Öh... Existerar sådanna tävlingar över huvudtaget?? :confused: Speciellt tömkörningshoppning?? Låter väldigt farligt att låta hästen/ponnyn hoppa med långa tömmar och en person spingandes efter sig.

Den enda tävlings-tömkörningen jag vet är i vissa speciella ras tävlingar. Vet att Morgan häst rix hade en tömkörningsklass, men det var mer pressions-tömkörning än ren programdressyr.

Någon ska ju arrangera det också :grin:

Det är väl bara att ringa till din ridklubb och höra om dom är villiga att arrangera om det nu är så många som efterfrågar?!

Jag har faktiskt sett en propp på tömkörning. Jag kan bara inte minnas i vilket sammanhang! Tror det kan ha varit utställningssammanhang men är inte säker...

Okej tömmkörning dressyrmässigt men hoppning låter väldigt farligt. Hur skulle det gå till?

Kanske inte heter tömkörningshoppning.
Men detta syftade jag på:

RJ002.gif

Om man beger sig ner till Tyskland är detta jätte vanligt, men här i sverige verkar det vara väldigt dött.

Det sägs så friskt att man aldrig växer ur en ponny utan man kan använda den till agillity osv. Men hur kul är det att enbart träna och träna och träna utan att få visa sina färdigheter. För det finns ju inga tävlingar om man inte ska resa omkring 50 mil eller sådär.

Jag tycker verkligen att klubbar kan ta till sig detta och kanske låta oss som tränar få starta i mindre tävlingar tex jul dressyren. Vad skulle det göra om någon tömkörde emot dom som rider. Det ska ju vara på skoj. Men det känns som allt ska vara så allvarligt hela tiden.

Jag har haft upp det i min egna klubb och blev hänvisad till en brevlåda :crazy:

Håller man på med en liten gren får man nog räkna med att man får kämpa sig fram. :grin: Ge inte upp utan fortsätt att påverka din klubb, men räkna med att du får ta tag i saken och arrangera! Att få bli bedömd på en klubbdressyr borde inte vara så svårt att få till, men om du vill ha regelrätta tävlingar för tömkörning så får du nog räkna med att engagera dig i saken själv. "Alla andra" jobbar också ideellt.

Annars kan du ju alltid börja med körning, visserligen är även det en liten sport men det finns förmodligen ändå ett större urval av tävlingar i dressyr, precision och maraton!
/Lady_S

Prata med styrelsen/tävlingssek i din klubb och erbjud dig att ordna upp en tömkörningsklass till nästa klubbtävling.
Alltså, se till att få vara med på ett möte, där du visar upp att du pratat med X personer som är villiga att vara med i en klass, och att du själv ser till att ordna med det praktiska om det behövs.

Med tanke på att det är DU som är intresserad och (antagligen) inte de som anordnar tävlingarna nu, så är det ju också DU som måste ta tag i det.

Du får kämpa lite.

Det hjälper dig inte så mycket att skriva här på buke.

Fråga om du får lägga upp en annons på ridklubbens hemsida och se om du får nåt intresse. Eller sätt upp en lapp i stallet om klubben har ett eget stall.
Ordna ett möte för intresserade, se vad ni kan göra tillsammans, kanske en träningsgrupp som ni sedan kan få visa upp ett eget "nummer" på tex en julshow och därmed kanske få fler intresserade osv...

Det måste börja någonstans och finns det inte redan så är det du som får göra det själv :)

Jag tackar hemskt mycket för alla tips, det ska jag verkligen ta till mig.

Kommer att försöka vara med på både usek möte samt vanliga styrlsens möte och framföra detta med tömkörningsdressyr.

Jag vet att det finns några styckna i klubben som är mycket intresserade, men det är ju som sakt ingen som har tagit tag i det hela. Så det ska jag verkligen göra nu. :bow:

Jag tycker också det skulle vara jättekul! Bor dessutom i Värmland så jag hänger på om du arrangerar någon tävling ;)

Liknande trådar

• Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 573
Senast: ameo
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 231
J
Hästvård Läget är såhär: 1st ponny kat C som tidigare tävlat i både hoppning och dressyr. Sommaren -05 hade hon knäledsinflammation H.F och...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: JForsberg
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod