(Utbruten) Allmän diskussion kring självmord

Jag tror inte att de ignorerar utan snarare att de faktiskt inte orkar. Varför vill du att andra ska fråga hur du mår? Du behöver inte svara här men kanske kan du fundera på det själv?
Varför? Ganska enkelt svar, för att inte bli helt isolerad och få känslan att faktiskt folk har det bättre utan mig för att känslan är att faktiskt ingen bryr sig tillräckligt för att fråga hur det är. Att själv bära allting är fruktansvärt tungt. Att mina vänner och familj inte orkar tror jag knappast på, jag har inte belastst dom nånting när det gäller mitt mående på flera år. Och jo, dom vet om det utan tvekan.

Det här är ju bara så tydligt att jag har ingen och inget att leva för. Svart på vitt så vill inte folk ha med såna som mig att göra. Klarar inte dom av ett enda samtal om mina känslor för att dom inte orkar med det så är det ju bara att föreställa sig hur jag och andra har det som går med allting själva hela tiden utan att få någon avlastning av vänner och bekanta alls och blir mer och mer isolerad av tankarna man inte kan dela med någon.

Och det är precis sånt här, såna kommenterar som gör att jag inte vågar öppna mig ett dugg och be om hjälp när det är för jobbigt pga att folk inte orkar. Vården är jag redan inne i men det finns inte tider i vården så att man kan få hjälp flera gånger i veckan. Att klara allting själv är fruktansvärt ärligt talat, och ärligt talat så leder det direkt till tanken att faktiskt folk har det bättre utan mig för jag orkar inte ge nånting ändå. Inte ett dugg konstigt att folk som tar livet av sig resonerar att alla har det bättre utan dom.

Igenkänning! Det är tamejfan hopplöst. Jag vill inte tjata om min sjukdom men inte sällan frågar ju folk hur jag har det - inte för att de är särskilt intresserade men för att verka snälla. Och när jag då förklarar så kan jag få precis sånt som du beskriver.

Sådana människor tolkar jag som väldigt narcissistiska och jag önskar att de aldrig frågade överhuvudtaget. De verkar ju bara göra det för att få ännu en anledning att berätta om sig själva.

Visst är det :meh: Ibland undrar jag vad det är för fel och jag blir oftast så ställd att jag inte får fram något vettigt svar vilket stör mig enormt. Samtidigt vet jag att människor är ganska märkliga på många sätt och de flesta lever i sin egen lilla bubbla och kan varken förstå eller ta in att någon kan leva på eller ha det på något annat sätt än de själva. Det slog mig en dag nu när jag började bli bättre att folk faktiskt går omkring och inte har ont någonstans i normalfallet. Det var en så surrealistisk tanke att jag nästan började skratta. Tänk dig! Så, jag kan inte heller förstå och lever också i min lilla bubbla :rofl:

Visst är det :meh: Ibland undrar jag vad det är för fel och jag blir oftast så ställd att jag inte får fram något vettigt svar vilket stör mig enormt. Samtidigt vet jag att människor är ganska märkliga på många sätt och de flesta lever i sin egen lilla bubbla och kan varken förstå eller ta in att någon kan leva på eller ha det på något annat sätt än de själva. Det slog mig en dag nu när jag började bli bättre att folk faktiskt går omkring och inte har ont någonstans i normalfallet. Det var en så surrealistisk tanke att jag nästan började skratta. Tänk dig! Så, jag kan inte heller förstå och lever också i min lilla bubbla :rofl:
Usch, jag känner igen det där också. Jag kan se någon på tv och tänka "Oj vad mycket hen verkar kunna göra utan att behöva ställa in pga sjukdom hela tiden, det måste vara så det är att ha ett liv." Helt stört. :meh:

Men verkligen välgörande att höra att du faktiskt är bättre!

Varför? Ganska enkelt svar, för att inte bli helt isolerad och få känslan att faktiskt folk har det bättre utan mig för att känslan är att faktiskt ingen bryr sig tillräckligt för att fråga hur det är. Att själv bära allting är fruktansvärt tungt. Att mina vänner och familj inte orkar tror jag knappast på, jag har inte belastst dom nånting när det gäller mitt mående på flera år. Och jo, dom vet om det utan tvekan.

Det här är ju bara så tydligt att jag har ingen och inget att leva för. Svart på vitt så vill inte folk ha med såna som mig att göra. Klarar inte dom av ett enda samtal om mina känslor för att dom inte orkar med det så är det ju bara att föreställa sig hur jag och andra har det som går med allting själva hela tiden utan att få någon avlastning av vänner och bekanta alls och blir mer och mer isolerad av tankarna man inte kan dela med någon.

Och det är precis sånt här, såna kommenterar som gör att jag inte vågar öppna mig ett dugg och be om hjälp när det är för jobbigt pga att folk inte orkar. Vården är jag redan inne i men det finns inte tider i vården så att man kan få hjälp flera gånger i veckan. Att klara allting själv är fruktansvärt ärligt talat, och ärligt talat så leder det direkt till tanken att faktiskt folk har det bättre utan mig för jag orkar inte ge nånting ändå. Inte ett dugg konstigt att folk som tar livet av sig resonerar att alla har det bättre utan dom.

Har du sagt det till dem? Har du sagt att du vill att de ska fråga hur du mår? Ingen är ju tankeläsare menar jag. Jag tror inte att de inte frågar för att de inte bryr sig utan för att de är rädda för svaret och för hur de ska hantera det.

Jag vet att det är tungt men frågan är om det verkligen är någon vän/anhörig som kan ge en avlastning? Jag är väldigt osäker på det. Jag har visserligen inte fått någon professionell hjälp med att hantera sorgen över förlorade kroppsfunktioner alls men jag är ändå tveksam om vänner och anhöriga skulle kunnat hjälpa i det läget. Där tror jag att proffs skulle kunnat hjälpa däremot.

Jag har inte en enda vän kvar sedan tiden innan olyckan. Jag var den som alltid ställde upp, som fixade och donade oavsett vad det gällde och när jag inte kunde det längre så försvann de en efter en. Det handlar inte om att de inte vill ha med just dig att göra utan att människor inte orkar. Det kan man inte anklaga dem för hur sorgligt det än är. Du lever inte för andras skull utan för din egen. För att du är den enda av dig och för att du är värdefull och är värd att må bra. Finns du inte längre så kan du aldrig uppleva den dagen då ljusningen kommer och du blir frisk. Jag blir ärligt talat arg på psyks kommentar om vikten av nätet av anhöriga och vänner. Man kan visst bli frisk även om man är helt ensam.

Usch, jag känner igen det där också. Jag kan se någon på tv och tänka "Oj vad mycket hen verkar kunna göra utan att behöva ställa in pga sjukdom hela tiden, det måste vara så det är att ha ett liv." Helt stört. :meh:

Ja det blir helt surrealistiskt! Så märkligt att ens tänka sig att livet skulle kunna vara så.

Tack :) Det är fantastiskt, otroligt och helt underbart :love: Vägen tillbaka är lång och ibland är backarna otroligt sega men ser jag bakåt så har jag kommit otroligt långt redan :)

Jag tror att anhöriga kan (och ska) stötta på ett annat sätt. Till exempel att uppmuntra din friska och vuxna sida. Eller prata om annat än sjukdomar. Det är inte sunt eller till någon hjälp att älta sitt mående om och om igen. Jag tror deras bemötande snarare beror på det än att dom skiter i dig.

Och att du inte har belastat dom tror jag faktiskt inte ett dugg på.
Även om du inte pratar om ditt mående så märks det nog ändå och det ÄR tungt att bevittna en anhörig som inte mår bra. Jag tror snarare dina anhöriga inte vet riktigt hur dom ska förhålla sig.

Du har massor att leva för. Dig själv, dina tankar, planer och drömmar. Det kan vara nog så utan att man behöver ha bekräftelsen från andra hela tiden. Dom flesta människor har fullt upp med sina egna liv men det betyder inte att dom inte bryr sig.

Och att klara sig själv är inte heller så dumt. Jag tror att du kanske har orealistiska förväntningar på dina anhöriga ibland.
Jag tycker däremot att du kan kräva mer av vården om du känner att du inte får tillräcklig hjälp men även där krävs ju ett viss mått av egen vilja och insikt för att komma vidare

Jag tror ofta att folk inte vet hur de ska agera.
Jag ser ju rätt ofta att det är en mycket emotionell och oroligt lagd människa som mår dåligt i en familj av "doers" som inte tänker så mycket på känslor. De gör och fungerar utan så mkt fokus på känslor. Och pratar heller inte om det. Sen är det någon i familjen som tänker mycket på känslor, styrs av känslor desto mer och mår dåligt. Det finns liksom ingen "match" mellan såna människor.
Jag har en sån pappa. Han är en problemlösande handlingskraftig man från norrland. Han blev i ung ålder av med sin far och stängde av känslor. Det har funkat genom hela hans liv att bara hålla sig sysselsatt istället för att vara emotionell.
Jag är mycket mer emotionell och hade behövt få prata om saker som yngre. Jag kunde inte det när jag kom in i vårdkarusellen och fick lära mig det där. Jag har insett att min pappa aldrig kommer vara den man pratar med om hur man mår. Gör man det får man ett klämkäckt tips. Sånt kan jag lösa själv. Ibland behöver jag bara få ventilera. Det har jag insett inte går med alla. Vissa vill eller kan inte. Jag har vänner som jag kan prata med och de med mig.
Men i det får man vara jävligt noga med att det inte blir ensidigt. Då blir det mer en vårdrelation än vänskap.
Jag har varit den där vännen som blev vårdare. Och vad jag än gjorde så uppskattades det liksom inte riktigt och personen själv tog aldrig vid. Efter några år så orkar man inte mer. Man måste sköta sig själv.
Så då kan man bara hänvisa till vården.
Vissa människor blir enormt gränslösa och kräver saker av omgivningen. Det kan man aldrig göra. Man kan fråga och hoppas. Men inte kräva.

Jag tror dock att många anhöriga gärna hjälper ta kontakt med vård, boendestöd etc och driva såna processer. Det är inte särskilt betungande för en frisk människa att göra sånt. Och om man tror det kommer gagna någon man tycker om känns det bra.
Att däremot se på hur någon mår dåligt utan att få hjälpa till med såna praktiska saker tror jag för många är mer slitsamt.

Jag tror att anhöriga kan (och ska) stötta på ett annat sätt. Till exempel att uppmuntra din friska och vuxna sida. Eller prata om annat än sjukdomar. Det är inte sunt eller till någon hjälp att älta sitt mående om och om igen. Jag tror deras bemötande snarare beror på det än att dom skiter i dig.
Jag har ju för sjutton inte ältat eller ens nämt mitt mående på flera år pga att jag inte vill riskera att dom försvinner. Och vadå inte prata om nåt annat än sjukdomar? Som om mitt liv inte innehåller nånting annat än sjukdomar? Gör ju inget annat än att prata om annat.
Och att du inte har belastat dom tror jag faktiskt inte ett dugg på.
Även om du inte pratar om ditt mående så märks det nog ändå och det ÄR tungt att bevittna en anhörig som inte mår bra. Jag tror snarare dina anhöriga inte vet riktigt hur dom ska förhålla sig.
Har inte ens ord för att svara på det där.
Du har massor att leva för. Dig själv, dina tankar, planer och drömmar. Det kan vara nog så utan att man behöver ha bekräftelsen från andra hela tiden. Dom flesta människor har fullt upp med sina egna liv men det betyder inte att dom inte bryr sig.
Mig själv och mina tankar och planer? Mitt liv består av att överleva dagen, att skydda folk från mitt mående och att inte vara en belastning. Folk kan lika gärna bryta kontakten helt med mig om jag nu är så jobbig ändå bara genom att finnas till.
Och att klara sig själv är inte heller så dumt. Jag tror att du kanske har orealistiska förväntningar på dina anhöriga ibland.
Jag tycker däremot att du kan kräva mer av vården om du känner att du inte får tillräcklig hjälp men även där krävs ju ett viss mått av egen vilja och insikt för att komma vidare
Orealistiska förväntingar? Är det orealistiskt att vilja få frågan om hur det är ibland? Att kunna få säga till någon att det är skit för tillfället. Det är inte att älta ett dåligt mående, det är att bara nångång få bli bekräftad av någon att någon bryr sig och lyssnar. Och kräva mer av vården? Det finns inga tider, det finns verkligen inga tider. Jag kämpar ju nåt extremt hela tiden och viljan att leva har funnits men dock så visar ju bara denna tråden att det faktiskt är så att jag inte är till nytta för någon. Det är ju ingen ide att jag finns ens. Tydligen bara genom att existera så är det jobbigt för människor runt omkring mej trots alla mina försök till att vara "normal" och inte ens nämna mitt mående.

Jag borde inte gå in på såna här trådar, får bara bekräftat att jag som mår dåligt bara är en belastning för samhället och människor runt omkring mig. Tydligen bara genom att existera trots att jag gör det mesta för att dölja allt för deras skull. Det blir en omöjlig ekvation, hur jag än gör så är jag en belastning. Psykiskt dåligt mående är bara belastning för allt och alla, så varför fortsätta det här. Jag lägger ner det här nu.

Jag borde inte gå in på såna här trådar, får bara bekräftat att jag som mår dåligt bara är en belastning för samhället och människor runt omkring mig. Tydligen bara genom att existera trots att jag gör det mesta för att dölja allt för deras skull. Det blir en omöjlig ekvation, hur jag än gör så är jag en belastning. Psykiskt dåligt mående är bara belastning för allt och alla, så varför fortsätta det här. Jag lägger ner det här nu.
Jag tycker inte du skall fästa dig vid vad någon enstaka skriver på ett forum som här, det är väldigt vanskligt att dra allmänna slutsatser från det och det blir ofta fel oavsett ämne. Jag tycker det du skriver låter väldigt rimligt, närmast en självklarhet om man tänker efter lite skulle jag säga :)

• Gilla
Reactions: Sar
Det är absolut lite tabubelagt. Jag tror det hade varit mycket lättare för alla om folk vågade prata om det och vågade fråga folk om det.
Nej självmord är inte ett tabubelagt för de flesta, däremot är det ett jobbigt och tungt ämne att diskutera och därför är det sällsynt till vardags. Det samma gäller de flesta jobbiga ämnen som många undviker. Det är varken tabu eller rädsla.

Jag har ju för sjutton inte ältat eller ens nämt mitt mående på flera år pga att jag inte vill riskera att dom försvinner. Och vadå inte prata om nåt annat än sjukdomar? Som om mitt liv inte innehåller nånting annat än sjukdomar? Gör ju inget annat än att prata om annat.

Har inte ens ord för att svara på det där.

Mig själv och mina tankar och planer? Mitt liv består av att överleva dagen, att skydda folk från mitt mående och att inte vara en belastning. Folk kan lika gärna bryta kontakten helt med mig om jag nu är så jobbig ändå bara genom att finnas till.

Orealistiska förväntingar? Är det orealistiskt att vilja få frågan om hur det är ibland? Att kunna få säga till någon att det är skit för tillfället. Det är inte att älta ett dåligt mående, det är att bara nångång få bli bekräftad av någon att någon bryr sig och lyssnar. Och kräva mer av vården? Det finns inga tider, det finns verkligen inga tider. Jag kämpar ju nåt extremt hela tiden och viljan att leva har funnits men dock så visar ju bara denna tråden att det faktiskt är så att jag inte är till nytta för någon. Det är ju ingen ide att jag finns ens. Tydligen bara genom att existera så är det jobbigt för människor runt omkring mej trots alla mina försök till att vara "normal" och inte ens nämna mitt mående.

Ingen här vet ju vad som pågår för någon annan. Så jag tycker inte du behöver ta illa upp över vad någon skriver. Det går inte att få en komplett bild av någon genom några meningar på ett forum.

Försök anta att folk inte vill dig illa.. För det tror jag inte de flesta i livet vill. Sen förstår vi inte alltid varann och vi tycker olika.
Du förlorar så mycket själv på att ta åt dig personligen av det någon du inte känner skriver på nätet. Du verkar inte ha resurser att slösa med på den frågan. Så försök att inte lägga någon större vikt vid sånt.
Man kan själv välja hur mycket andra får påverka en. Håller du inte med om vad som skrivs och vet att det är osant behöver du ju inte bry dig.

Jag kan garantera att dina nära och kära vill ha dig kvar. Jag tror de bara står handfallna inför hur de ska hantera allt.
Om tom vården har problem med att bemöta vissa personer kan man förstå att deras outbildade anhöriga med egna fel och brister kanske missar saker.

Som jag berättade om min pappa så kan han bara inte. Det betyder inte att han inte bryr sig. Han skulle gå under om jag försvann. Men han har problem med att utrycka sånt. Det finns många, många fler som han. Kanske har du en del såna runt dig?

Det är absolut lite tabubelagt. Jag tror det hade varit mycket lättare för alla om folk vågade prata om det och vågade fråga folk om det. Jag vet många som inte vågar dra upp det dåliga måendet pga att dom är rädda för att dom ska påminna en om det jobbiga osv men det är tvärtom, för mig iallafall. Nu blir det en väldigt stor grej av psykiska sjukdomar och folk blir så rädda för att göra fel så dom knappt vågar göra nåt alls.

En sak som tar mycket energi för mig är att jag måste jobba hela tiden för att visa att allt är bra, att inte visa några jobbiga dagar för då drar folk sig undan. Antingen för att dom inte vet vad dom ska säga eller för att dom tror man vill vara ifred. Hade jag kunnat få visa mitt mående öppet och kunna vara ärlig och säga hur jag mår utan att det blev en sån grej av det så hade jag mått mycket bättre. Det hade gjort att iallafall inte jag kände mig så isolerad och ensam i mitt mående. Att prata mer om det och vara öppnare om det så hade det vart lättare att hantera tror jag.

Min lilla dröm är att det ska bli lika självklart att prata om sina jobbigare tankar och hur livet är lika självklart som det är att prata om sina fysiska sjukdomar. Folk måste bli mindre rädda för att prata om det helt enkelt, försöka komma ifrån rädslan att förvärra nånting för det är i dom flesta fall tvärtom.
Rädslan och skammen är två stor bovar i dramat och som du säger hade det varit mycket enklare at våga öppna sig för sina vänner och berätta hur det är om det inte vore så mycket tabu kring det hela, men det är precis som om den som mår psykiskt dåligt skulle vara konstig.
Very Lazy Pethead

I den här typen av diskussioner tycker jag att det är viktigt att komma ihåg att självmord och självmordstankar vanligtvis är ett symptom på och en del av psykisk sjukdom - inte något som en människa tar till för att slippa må dåligt. Självmord är nämligen ovanligt vid normala kris- och sorgereaktioner, trots att människor även i såna lägen kan må fruktansvärt dåligt.

Rädslan och skammen är två stor bovar i dramat och som du säger hade det varit mycket enklare at våga öppna sig för sina vänner och berätta hur det är om det inte vore så mycket tabu kring det hela, men det är precis som om den som mår psykiskt dåligt skulle vara konstig.

Fast vem säger att det är så mycket tabu?
Det är väl ändå så att många med stor erfarenhet säger att det tvärt om inte alls är särskilt tabubelagt även om det är ett väldigt tungt ämne

Nej man kan inte skylla på omgivningen om man med det menar att de inte ställer upp så som den som mår dåligt tyckte att hen behövde. Det som den som mår dåligt tycker att hen behöver behöver inte heller alltid vara det hen faktiskt behöver. Däremot när det handlar om människor som är vidrigt elaka kan man delvis skylla på dem men det är alltid den som väljer att inte finnas längre som gör det slutliga valet.

Man måste vara medveten om att av tio personer där en mår uppenbart dåligt är det inte så att övriga nio har ett toppenliv och mår toppenbra. De nio har större eller mindre problem att brottas med de också och det kan vara nog för dem. Ingen vuxen människa kan kräva av någon att de ska finnas där 24/7. Det kan man bara kräva som barn och då av sina föräldrar.

Att man känner sig ensam är inte ovanligt. Det gör de flesta. Vissa hela livet och vissa under vissa tider i livet och vissa bara då och då. Man kan inte tvinga eller kräva av andra människor att de tillgodoser ens behov iallafall.

När jag var som sjukast och även nu avskydde jag frågan om hur jag mådde. Visst var/är det en fysisk sjukdom men det är ju inte så att psyket inte blir påverkat också. Att förlora kroppsfunktion efter kroppsfunktion tar om vi säger så och likaså smärtan. Jag frågar därför inte folk hur de mår. Har de behov av att prata/berätta själva så lyssnar jag däremot men jag gör det på mina villkor. Jag vill inte hamna där igen att jag håller på att drunkna. Att ständigt få frågan hur man mår gör att man istället för att fokusera på det som ändå är bra fokuserar på det som är dåligt och det mår ingen bättre av. Hänsyn måste man ta till andra människor och deras behov men man ska inte behöva uppfylla deras behov på deras villkor utan man ger det man kan. Förr trodde jag det. Jag trodde att jag var en dålig människa om jag inte ställde upp till 100%. Jag trodde att det var illa om jag inte ställde upp och lyssnade hela nätterna på någon som mådde dåligt trots att jag höll på att gå under själv av att aldrig få sova. Jag insåg tillslut att jag gjorde ingen någon tjänst utan det var en riktig björntjänst. De mådde inte bättre av det och jag mådde definitivt dåligt av det men jag ville så gärna hjälpa och jag ville inte förlora ännu en vän för att hen valde att inte finnas och jag trodde att det var rätt väg men det är det inte.

Gränsen är flytande. Jag har som exempel tyckt att det har varit väldigt bra att min sambo jobbar borta mycket. Då kan han vara och göra saker utan att behöva ta hänsyn till mina begränsningar och ändå orka med det tuffa att leva med någon som var dödssjuk. Jag har också sagt ifrån att han absolut inte ska tacka nej eller stanna hemma för att jag inte orkar/kan följa med på något. Vill han åka så ska han åka. Det är illa nog att mitt liv är som det är, hans ska inte påverkas mer än nödvändigt. Detsamma sa jag till barnen när de fortfarande bodde hemma. Min sambo är inte heller någon som ska hjälpa i tid och otid men ber jag om hjälp med något jag inte klarar så hjälper han mig. Det hade inte varit vi om han hade blivit medsjuk för det hade gjort allt så mycket värre för mig men jag vet att många tyckte att det var hemskt att han fortsatte jobba borta och att han åkte iväg och träffade vänner ensam. De hade helt enkelt inte förstått att inget han gjorde fick sjukdomen att försvinna så varför skulle han offra sitt liv och mående för en sjukdom som han inte ens hade själv? Det är för mig rena vansinnet.

Att ständigt prata om sina problem med andra blir jobbigt för mottagaren tillslut och inget blir bättre av det utan det blir ett ältande. Om du säger att idag är det skit så kan det räcka. Du behöver inte dra allt om hur du mår varje gång för de vet ju. Grejen är att om man alltid berättar så snurrar man in sig i det som är jobbigt och fastnar där. Då missar man de där guldkanterna i tillvaron. Man förlorar hoppet om ett bättre liv och man mår sämre helt i onödan. Om man istället kan göra vad man nu ska göra med sina vänner, och de tar hänsyn till de hinder som finns, så kan ni istället ha en trevlig stund som du kan bära med dig och le åt. Jag är absolut för att man ska prata om sina problem men det är långt ifrån att prata, finna lösningar och på att berätta samma sak om och om igen. Man gräver då bara ner sig själv.

Med vården kan du prata om allt och finna lösningar, med vännerna skapar du positiva minnen som bär dig framåt. Båda har sin plats i livet men de ska inte blandas ihop. Samma med den hjälp som behövs i ADL,en. Det är inte vänner och anhöriga som ska ställa upp med den utan det ska samhället göra. Jag vet alltför väl att det ibland fallerar men att förstöra relationen genom att gå från anhörig/vän till hjälpare är så onödigt och så dumt. Man ska få ha den relation man har med sina anhöriga och vänner.

Det är inte dubbelmoral, det är att var och en har ansvar för sitt liv och ingen kan hjälpa någon om man själv drunknar.
:bow::bow::love:

Jag tycker att det är bajs att det finns så lite förebilder av folk som jag själv som lever med en kronisk sjukdom som leder till mycket smärta och trötthet.

Jag tycker att det är bajs att det finns så lite förebilder av folk som jag själv som lever med en kronisk sjukdom som leder till mycket smärta och trötthet.

Det börjar ju tack och lov komma fler och fler.
Vågar man prata med folk i sin omgivning inser man dock att fler än man tror mått riktigt dåligt någon gång i livet.
Jag tycker de som varit med om mycket, upplevt och känt mycket är intressanta. För mig kan att man mått skit faktiskt göra personen mer intressant att umgås med. Det brukar ofta göra något med människor och ge dem en till dimention.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka