Fast det är oftast inte att hitta någon att prata med som är problemet. Problemet är oftast en krisreaktion i ett redan tidigare jobbigt liv. Något händer som blir droppen och personen orkar inte längre. Det kan för utomstående vara en mindre om än tråkig sak, som när jag bröt ihop och grät när mina sadlar hade blivit stulna. De som förstod var de som visste hur oerhört mycket den ena sadeln betydde för mig (det är tack vare den sadelmodellen jag ens kan rida pga de funktionshinder jag har), hur svårt det skulle vara att få tag i en sådan igen och framförallt hur mycket som hade hänt innan stölden och att tjuven förmodligen var någon jag tidigare hade haft i mitt stall, någon som jag då hade bjudit in. Hade stölden skett vid något annat tillfälle, när inte så mycket hade hänt innan så hade jag inte alls reagerat så. Då hade jag blivit helförbannad istället för att någon inte kunde respektera mitt och ditt. Nu var jag absolut inte suicidal på något sätt men min reaktion kunde för utomstående uppfattas som helt orimlig. När man redan tidigare tänkt på självmord som utväg och något händer som blir droppen så är man bortom prat. Då behövs helt andra insatser. Sedan håller jag helt med dig om att det kan vara svårt att hitta rätt, rätt person att öppna sig för och få rätt hjälp av, rätt vård, rätt behandling, rätt mediciner och rätt hjälp i sin ADL.
Det kan vara bra att tänka på hur man uttrycker sig även såhär på ett forum. Nu är det tack och lov längesedan jag behövde gå på begravning efter ett självmord, över 20 år sedan men ändå träffade dina ord som en kniv i hjärtat. Hur många gånger tror du man som anhörig eller vän har frågat sig själv "varför såg jag inget? Varför sa hen inget? Varför såg jag inga tecken? Varför kunde jag inte stoppa henom?" Det mantrat upprepas tills man håller på att bli tokig. Sanningen är så grym att det finns inget man kunde ha gjort. Även om man hade kedjat fast sig ihop med sina vänner så måste man någon gång låsa upp. Man kan inte vakta människor 24/7 och särskilt inte när man inte ens vet för ingen kan läsa någon annans tankar. Ber någon om hjälp ska man självklart ta det på allvar och hjälpa så mycket man kan men hur ska man veta om hen inte säger något?