Utbildning/Inridning

Ela

Trådstartare
Först vill jag säga att jag inte vill att tråden skall framstå som reklam utan jag vill ha konkreta tips!

Jag har tänkt att lämna iväg en treåring på inridning/utbildning men vet inte riktigt hur man hittar någon seriös person som tar till sig hästar i träning.

Hur hittar man dom som tar emot hästar för utbildning? Och sen är nästa fråga hur vet man att dom är seriösa?

Har googlat lite men det är svårt att veta hur seriösa dom är, en snygg hemsida säger ju inte allt.

Tacksam för tips!

Sv: Utbildning/Inridning

Ja, det är svårt att veta. Jag har aldrig lämnat iväg någon av mina hästar men när jag väljer tränare så brukar jag höra mig för med dom runt om kring mig, om deras åsikter om de olika tränarna. Sen brukar jag kolla framridningarna om de är ute och tävlar, oftast lättare att se hur de behandlar hästarna där än på tävlingsbanan. Annars kan man säkert fråga om man kan få komma och kolla när de rider in/utbildar hästar när man väl hittar någon man tycker verkar vettig. Om de är seriösa och inte håller på med något som inte skulle uppskattas av den eventuella kunden så har de ingen direkt anledning till att säga nej.

Kontakter skulle jag nog vilja säga. Hör med folk vad dom har för erfarenheter av sådana tränare och om de kan rekommendera någon :) Har du ingen att fråga så hör med folk i nån westernklubb eller nåt. Bättre än att kolla hemsidor :)

Har du tankar på någon speciell gren i framtiden? Om så är fallet så kanske du (om du kan välja tränare) ska ta den som från början av inridningen vet vad du har för planer med hästen. Såg att du bor i Värmland. Det finns en duktig tjej som är väldigt duktig och driven i trakterna kring karlstad. Hennes kunskaper och driv har imponerat på många, inkl mig. Om du önskar så kan jag Pm:a kontaktuppgifter så du själv kan bilda dig en uppfattning.

skulle också gärna vilja ha PM. Bor åxå i värmland och har en ung häst som skulle behöva vidareutbildas...

Någon som har lämnat sin häst på inridning hos Tommy Arvidsson eller Peter Ljungberg? Eller någon som har erfarenhet av dessa tränare ändå?

Jag lämnade iväg min unghäst till en kille i Mälardalen. Jag rider själv "engelsk" ridning men "inridaren" var inriktad på Western. (Nu är jag inte kunnig inom Western men jag tror han höll på med "cutting"?. Drev/utskiljde boskap med hjälp av häst. ;) )

Han la upp filmer på Youtube, skickade SMS till mig så snart ny film lagts upp så jag kunde gå in och kika på hur det gick för pållen. Jag följde allt från hanteringen från backen/första gången med sadel/första gången med ryttare osv till ett rikigt pass med "arbete".

Jag åkte även dit och kikade "live". Han ville även att jag skulle rida några gånger innan jag tog hem pållen. Jag är MYCKET nöjd, idag har jag en trygg och tillitsfull häst att fortsätta utbilda. :)

Jag uppfattar denna killen som mycket seriös, höll mig uppdaterad via mail, SMS och telefonkontakt. Ordning och reda, fick lämna försäkringsdokument, olika telenr OM något skulle hända osv.

Senast ändrad:

Har du tankar på någon speciell gren i framtiden? Om så är fallet så kanske du (om du kan välja tränare) ska ta den som från början av inridningen vet vad du har för planer med hästen. Såg att du bor i Värmland. Det finns en duktig tjej som är väldigt duktig och driven i trakterna kring karlstad. Hennes kunskaper och driv har imponerat på många, inkl mig. Om du önskar så kan jag Pm:a kontaktuppgifter så du själv kan bilda dig en uppfattning.

Hemskt nyfiken: Är det tävlingsresultaten som impat eller har man de facto koll på träningen? Och dom som blivit impade, har dom kunskap att se mer än ett väldresserat headset?

Någon som har lämnat sin häst på inridning hos Tommy Arvidsson eller Peter Ljungberg? Eller någon som har erfarenhet av dessa tränare ändå?

Kommer träna för Peter Ljungberg i juli så jag återkommer med rapport då. men jag har flera bekanta som tränar för honom och är väldigt nöjda! Men han är väl ganska inriktad på reining vad jag förstår så det beror ju på vad du vill ha.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Liten
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur