utbildning inom häst/ridning jobb?

quintess

Trådstartare
Funderar på att skola om mig och börja jobba heltid med hästar.
Nu är ju bara frågan hur man ska bära sig åt. Vilka utbildningar/ skolor är bra resp mindre bra?
inom vilka yrken är det lätt/svårt att få jobb?
Vad bör man tänka på?
Har vuxit upp med förmaningar som att hästar är en hobby och inget man kan jobba med, så behöver lite råd och tips.

Ja, överös gärna med information och egna erfarenheter.
Behöver lite mer kött på benen, för att våga detta.

Sv: utbildning inom häst/ridning jobb?

Åh, jag vill oxå!!:laugh:

Det som alltid stoppat mig är svårigheten i att tjäna tillräckligt med pengar i denna "branch".

Du kan ju utbilda dig till veterinär/hovslagare/massör/instruktör/hästskötare mm.
Några speciella utbildningar har jag tyvärr inga att tipsa dig om. Förutom SLU då:p

Jag är nog beredd att sjunga med i kören "hästar är inget att jobba med"...
om du vill ha reglerade arbetstider och en dräglig månadslön.
Är du däremot beredd att jobba mycket och på obekväma tider för en låg ersättning, ja då är det något för dig.

Är du ung och inte har familj och barn att tänka på - ja, varför inte?
Har du däremot hus, hem & familj - behåll hästarna som hobby/bisyssla.

Själv har jag jobbat som ridinstruktör i många år, först på timtid/deltid, sedan ett antal år på heltid.
Det är kul att ha gjort det, men aldrig aldrig mer! (Att nästan alltid jobba em, kväll & helg dvs när alla andra var lediga/hade tid att komma till ridskolan)
Jag kom till det läget att jag "brände ut min hobby", det var inte kul längre - jag kunde inte komma till stallet utan att jobba, det gick inte att komma dit som privatperson och bara sköta min häst och åka hem - alltid var det någon som ville något, något som skulle fixas etc...

Nu har jag ett annat arbete, träffar dagligen människor som inte bryr sig ett skvatt om hästar - och det är toppen.
Hästarna har jag hemma på gården, de är min fritid, min oas i livet.

Lycka till, hur du än väljer att göra.

Intressant att höra någon som jobbat med hästar :)
Jobbar just nu heltid inom en helt annan bransch och har hästarna hemma på gården som hobby. Så visst har både gård, sambo, bilar mm så en vettig inomst måste jag ju ha för att klara mig.
Hade kanske tänkt att arbeta deltid eller liknande med hästyrket som instruktör eller unghästutbildare men ändå ha var jobbet med "bättre lön".

Någon annan som har några erfarenheter eller som håller på att utbilda sig till något inom hästvärlden?
Hur tänker ni och varför har ni valt att satsa på just hästar?

Hej!

Jag har samma erfarenhet som dej.. Och har också slutat jobba med hästar för att få tillbaka glädjen i fritiden.

Sen är det ju tyvärr så att oavsett utbildning så får man inte särskilt bra betalt. Mitt vanliga exempel är min kompis utbildad till beridare i Tyskland, rider som en gud (gjorde redan innan). Hon skulle som beridare i Sverige få betalt ca 3500/månad och då fick hon antingen ta med sej sin häst eller någonstans att bo.. Nu behövdes båda och hon villle dessutom ha riktig lön och då fick hon frågan om hon inte kunde få ekonomisk hjälp från sin mamma!

Om man jobbar utomlands är det lite bättre, men inte jättebra där heller.

Som massör och liknande får man också jobba hela tiden och blir inte heller rik. Men några år att testa på kan man ju alltid köra:-)

/ Lavinia

Jag har tidigare jobbat som unghästutbildare och beridare på heltid. Är utbildad utomlands.
Tyvärr måste jag instämma med tidigare talare. Det är svårt att få ett vettigt jobb i Sverige. Dåligt betalt och nästan omöjligt att hitta vita jobb. Långa arbetsdagar och bitvis slitigt. Är du flyttbar och ändå vill prova så rekommenderar jag dig att åka utomlands. Ta referenser och var kräsen.
Sen är det ju så att hästintresset ändras. Rider man 14 hästar om dagen så vill man inte se åt en häst och än mindre rida när man är ledig.

Nu jobbar jag med annat och driver hästföretag på halvtid. Tar emot andras hästar för utbildning i mån av tid, plats och ork. Klart mycket roligare. Ekonomiskt fungerar det bättre också eftersom det inte är ett måste utan ett "plus" när jag har kunders hästar här. Det är svårt att fylla stallet med hästar eftersom MÅNGA vill betala så lite som möjligt för att få sin häst utbildad. Nu behöver jag inte känna mig piskad att gå ner i pris för att få kunder utan kan sätta ett pris. De som vill betala vad det kostar är välkommen, annars klarar jag mig ändå. Jätteskönt!

Som arbetsmarknaden ser ut nu så är nog veterinär det smartaste om du vill jobba med hästar och ha en vettig lön, alternativt jobba med något hästjobb som bisyssla/deltid.
Jag tror att hela inställningen och status kring hästjobb behöver förändras för att det ska finnas en chans för vettiga jobb. Nu är 90% svartjobb.

Tack för intressanta svar. Funderade ocså på att gå en unghästutbildarkurs. Såg att strömsholm hade en som lät intressant men kanske finns på andra platser oxå?
Var har du gått?
Var lite inne på det och att sedan gå instruktörs kurser och ta emot lite hästar och ryttare hemma men ändå fortsätta jobba åtminstone 50 %.
Tror du det är svårt att lyckas, vilka är de bästa utbildningarna att gå för att kunna få ihop det?

är det unghästar du vill utbilda

så finns det ju en vettig KY-utbildning på Flyinge att gå. Har en fd stallkamrat som går den och hon är nöjd i vart fall.

Det enda vettiga är att bli veterinär eller hovslagare.

Trenden med ET, massörer osv börjar tunnas ut. Annars skulle jag satsa på utomlands, Sverige ligger efter i hästhållning och utbildning.

Hovslagare är det verkligen brist på och det kan man ju jobba med heltid eller halvtid. Det finns hovslagarutb i Sverige men "min" hovslagare rekommnderar hovslagarutb i england och ev tyskland eftersom de är mycket bättre.
Han tipsade också om att riktar man in sig på specialbelag/sjukbeslag kommer jobben regna in.
Han har så mycket kunde nu att han säger nej till alla nya, han kan skaffa fram 4 st heltidskundkretsar på nolltid om han skulle vilja.

Hej!

Så där är det hos oss också. Man ska ha TUR att få tag i en hovslagare och som hovslagare kan man verkligen välja och vraka bland kunderna.. (Vilket gör att jag är mycket lycklig att min hovis orkar stanna och "träna" med min pärla, som har sååå svårt för hovslageriet eller egentligen stallgången..).

Så vill man nu envist jobba med hästar och är villig att slita ut sej är hovslagare bra mycket vettigare än ridlärare/hästskötare/beridare iaf om man ska bo i sverige.

/ Lavinia, som väntar på svar från sin utbildning och verkligen önskar att hon ska komma in.

fasen, man kanske skulle söka t hovslagare *funderar*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 401
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025