Utbildning av hast och ryttare!

H

Hello_sandra

Har en vaninna som nu har ridit i ca 2 ar. Hon ar i stort sett en nyborjare, med alla dess tillhorigter: dalig balans, hoga hander, dalig rytm, och dessutom tycker hon det ar laskigt nar hastar bockar, skuttar, piper, skenar, ja allt. Fast hon ar jattemodig tycker jag, som borjat nar hon var 40!

Nu ar saken sahar, vilket ar valdigt typsikt for detta landet (Irland) att hon har gatt och kopt sig en FYRAARING som inte kan nagot.

Har forsokt i nastan ett ar att hjalpa henne sa mycket det gar, men det ar sa svart... Jag vill ju inte saga till henne att jag tror att hon aldrig kommer kunna rida den har hasten... De ar sa himla tajta pa marken, och det ar en helt underbar hast, som om ett par ar om han blir riden bra, kommer att vara helt perfekt for henne.

Han funkar jattebra for mig, gar i form, hoppar (smatt), galopperar for hoger och vanster osv.

Har nagon nagra tips for hur jag kan hjalpa henne?

Hon gar pa lektion ca 3 ggr/manad, och pa mitt rad rider hon da en annan hast.
Varje gang innan hon rider longerar hon honom i ca 20 minuter.
Hon rider kanske 3 ggr i veckan. Hasten gar ute minst ett par timmar varje dag.

Vad som helst, tips, rad! Och ja, jag vet, det bast radet: salj honom och kop en aldre hast. Men hur sager jag det?
Ska jag borja rida honom mer? Hur kan jag skola honom sa att han funkar battre for henne?

Tacksam for hjalp.

Sv: Utbildning av hast och ryttare!

Frösök precis som du säger att få hästen utbildad och henne utbildad var för sig men men grundtanke om att hon ska rida sin häst. Det finns inte möjlighet att hon får fler lektioner eller att du kan ha lektion för henne även på hennes häst?

det är ju svårt att veta om man inte vet hur hästen är, är den väldigt känslig eller "mindre" känslig? kan den göras "mindre känslig" dvs få den att acceptera en mer obalanserad ryttare etc genom miljöträning dvs att DU hänger, kränger å grejjar så hästen håller sig mer stabil under henne sen?
Är det en hyperkänslig häst så kan mycket gå på tok innan den blir den där underbara hästen som den kan bli
Låna ut på foder till skicklig ryttare? Lämna på vidareutbildning hos tillridare?

Annars är det väl bra att du rider den oftare, om du har kunskaperna, så får det ta den tid det tar för ägaren att lära sig rida just sin häst.

Tack sa mycket, det dar med att kranga runt var en bra idè.

Jag ska rida honom mer nu over vintern, och vi ska aven prova att ta av bakskorna sa att han kan ga ute med andra hastar utan att risk for skada finns (han kan vara lite hardhant i leken, sa han har fatt ga ensam, trots mina motsatta rad..).

Problemet ar verkligen inte overkanslighet, utan snarare en egensinnighet. Vill inte kalla honom bortskamd, for det tror jag inte att en hast kan vara riktigt, men kanske att han har lart sig att "om man bockar sa slutar matte rida".

Tror aven att miljon kan vara ett stort problem, han blir aldrig riden ute i naturen, det tillsammans med att han inte far leka av sig med andra hastkompisar...

Ja du , jag bor i england och det finns sa manga (framforallt) aldre kvinnor som har ratt lite kunskap och erfarenhet men som vill radda eller hjalpa en ung eller problem hast och det gar oftast jatte fel

bra om hasten kan ga ut med andra och busa av sig

forsok att riad ut mer , bra for hastens balans, samt att bli mer van vid allt mojligt samt vaxer upp lite mer...

sen skulle jag bara forsoka hjalpa till sa mycket som mojligt..rida hasten, se till att hon fortsatter sina lektioner...ja lycka till

Funkar hästen även bra på lina? I så fall kan du prova att longera hästen medans ryttaren får koncentrera sig bara på sig själv medans hästen är lugn. Om det är möjligt kanske hennes tränare kan vara med och hjälpa till. Tycker själv detta funkar kanon som sits och balansträning. För övrigt tycker jag det låter som att du hjälper mycket redan, men det är ändå ryttaren i slutändan som måste kunna rida sin egen häst. Eller inse att man har köpt fel häst..... Lycka till!

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 768
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 189
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar