Utbildad hovslagare eller annan mycket kunnig människa, hjälp!

Hallau

Trådstartare
Jag undrar hur hovslagre från hovslagarutbildningen i får lära sig verka?
Har precis haft en utbildad hovis här och det såg verkligen fult ut. Hovarna hade ingen rund form framtill utan var kantiga och ojämna. Han verka inget på stråle eller tog bort död sula. Gjorde inget åt liggande trakter .
Hästarna är verkade nu ett par gånger tidigare av en barfotaverkare.

Sv: Utbildad hovslagare eller annan mycket kunnig människa, hjälp!

Nu kan jag kanske inte svara på den här frågan; men jag antar att de som går hovslagarutbildning får lära sig verka, fast å andra sidan är det individuellt hur man lär sig och hur man sovrar information. Inte för att detta borde accepteras, men någon bluff glider säkert igenom... Nä, bättre är det att verka själv (barfota, naturligtvis), då får man ju det som man vill ha det...:D

Har du gått någon utbildning när du verkar själv?

Yes baby ;)

Nu kan jag kanske inte svara på den här frågan; men jag antar att de som går hovslagarutbildning får lära sig verka, fast å andra sidan är det individuellt hur man lär sig och hur man sovrar information. Inte för att detta borde accepteras, men någon bluff glider säkert igenom... Nä, bättre är det att verka själv (barfota, naturligtvis), då får man ju det som man vill ha det...:D

Tänk så bra det hade varit om man hade kunnat verka sina hästar själv. Inte för att det hade räckt till min häst, hon behöver ha skor. Men jag tror tyvärr knappast att det räcker med en snabbkurs i verkning för att jag skulle våga mig på att göra detta själv. Jag vet ju inte ens exakt hur det ska vara. Det överlåter jag med glädje till en person son har gått en lång utbildning och har erfarenhet av många hästar.

När utbildade han/hon sig? Jag hade tidigare en hovslagare som utbildade sig för en sisåär 30 år sedan, och hans verkning var inte bra. Byt hovslagare, det finns ju rötägg i alla yrkesgrupper.

Han är relativt nyutbildad, max ett par år sedan.
Jag är ganska insatt i" barfota verkning" därför blev jag så förvånad att det FÅR se ut som det gjorde.
Ingen som vet hur hovslagarutbildningen lär ut eller har någon sida att länka till:confused:

Kan tillägga att jag lite nyfiken på att utbilda mig till hovslagare, men inte om hovarna ska se ut så:crazy:

Han kommer nog inte till mitt stall mer:mad:

Det enda jag vet är tt sedan jag bytte tille n hovis med gott rykte, och ganska nyligen utbildad (senaste 10 åren), så ser mina hästars hovar fantastiska ut. Runda "kanter", jämna, "traktstöd (?)", och ömmar inte alls på grusväg längre. Så döm inte alla efter det här dåliga exemplet.

En helgkurs för de som verkar enligt SANHCP, där man lär sig hur hoven fungerar och grunderna i att underhållsverka (och nu hoppas jag att detta inte räknas som reklam, för det är inte min mening).

.

Helgkurs. :mad:

Jag kan bara inte låta bli att förvånas över detta. Hovvården borde vara en av de absolut viktigaste bitarna för en häst. Och detta viktiga ska man lära sej på en helg? :mad:

Ditt inlägg kommer då inte räknas som reklam. Inte för min del. Snarare än mer avskräckande. FY.

TILL ALLA:
Snälla förvandla inte denna tråd till ännu en "barfota pajkastning" ,skriv i alla de tusen andra trådarna istället.

Pratade du med hovslagaren efter att denne verkat då ?

Nej , ja var inte med när de verkades, Vilket jag brukar vara annars.

Jag undrar hur hovslagre från hovslagarutbildningen i får lära sig verka?
Har precis haft en utbildad hovis här och det såg verkligen fult ut. Hovarna hade ingen rund form framtill utan var kantiga och ojämna. Han verka inget på stråle eller tog bort död sula. Gjorde inget åt liggande trakter .
Hästarna är verkade nu ett par gånger tidigare av en barfotaverkare.

Och nu blir det reklam för barfotarörelsen!!!!

Ser du inte själv åt vilket håll din tråd är vinklad???

Är ni så desperata för dagen???

Jag lägger in TVÅ bilder och vill ha kretik utifrån denna skoning enbart från dig vad som är fel,vad som är fel och hur det enligt dig fysiologiskt för den enskilda individen skall åtgärdas för ett bättre fysiologiskt välbefinnande.

20070605094.jpg

20070605089.jpg

P.S. konstigt att inte trådskaparen delgav bilder utifrån den tidigare sååå,,,, fina runda barfota hoven och hur den senare totalhavererades utifrån en utbildad hovis yrkesutövande.

Utifrån mitt tycke borde tråden låsas då själva startinlägget börjar med ren pajkastning!!!

Boj,, Var är du???

Oj,,, såg inte att det handlade om traditionell barfota verkning. Då blir det två nya bilder.

20070607122.jpg

20070607127.jpg

Vad är problemet med din kretik???

Nu kan jag kanske inte svara på den här frågan; men jag antar att de som går hovslagarutbildning får lära sig verka, fast å andra sidan är det individuellt hur man lär sig och hur man sovrar information. Inte för att detta borde accepteras, men någon bluff glider säkert igenom...

Man lär sig garanterat INTE att verka på det sätt som beskrivs av ts.
Men oavsett hur det lärs ut så är det ju upp till varje elev att ta till sig det som lär ut på rätt sätt, eller inte...

Nä, bättre är det att verka själv (barfota, naturligtvis), då får man ju det som man vill ha det...:D

Du har säker rätt,,, Säg mig vad är det viktigaste för den enskilda individen. Att det blir som man själv utifrån kunskap anser vara fysiologiskt korrekt eller utifrån hur den enskilda individen extriört vill ha det ???

Din kompetens delger bara ytterligare behovet av djurskydds inspektörers viktiga yrkesutövande.

Senast ändrad:

Jag har en hovis som är relativt nyutbildad, ett par år sen kanske.
Och han menar iaf att man ska barfotaverka precis som jag lärt mig (helgkurs barfotaverkning, ej aanhcp el strasser) med låga trakter, runda kanten osv.
Har en annan hovis som är lite "äldre" och där rundas det väl inte lika mycket, så säkert har det också ändrats...

Men sen, som nån sa, bara för att man är utbildad behöver det väl inte betyda att man är duktig och noga... :(

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 882
Senast: ameo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 882
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2