Utbilda tjänstehundar?

R

Rianimare

Jag skulle vilja jobba med att utbilda tjänstehundar. T.ex blindhundar, polishundar o.s.v. Vad ska man gå då? Har hört att man utbildar hundarna i Sollefteå. Stämmer det? Behöver man gå något speciellt gymnasium? Vad tjänar man ungefär?
Någon som vet?
Tack på förhand!

Polishundar utbildas i polisens regi och instruktörerna är poliser som själva varit hundförare. Om de tar in utomstående är jag tveksam till. Bevakningshundar inom hemvärnet och flygvapnet utbildas i samarbete med hundägaren. Hemvärnet utbildar själva sina instruktörer, men jag tvivlar på att man tjänar några pengar på att utbilda hemvärnshundar. Flygvapnet söker ibland civilister som instruktörer. Då krävs ofta instruktörsutbildning av något slag (SBK exempelvis) och egen erfarenhet av tjänstehundar.
När det gäller ledarhundar och liknande är det bäst att kontakta hundskolan i Sollefteå och se vad de har för krav på sina instruktörer.

Vill man kunna leva på att utbilda tjänstehundar bör man söka sig till antingen polisen, militären eller Hundskolan. I hemvärnet sker det mesta ideellt och samma gäller räddningshundarna.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka