utbilda ridtravare

Sv: utbilda ridtravare

"Tyvärr är många travare så?" Alla travare som har blivit travtränare går med huvudet högt, eftersom att de är så de är avlade för att gå? ;)
Hur bra tror du det skulle gå för en travare som springer och söker sig nedåt när den körs?
Det är väl ganska självklart att de springer med huvudet högt?

Jag vet att de ska gå med huvudet högt för att luftvägarna ska vara helt fria. För annars får inte musklerna m.m tillräckligt med syre och då kan hästen kollapsa eller få onödig mjölksyra. Men hemma är hästarna tränade att söka sig neråt i motions tempo, jag ser inte varför de ska springa och kolla på stjärnorna då. Utan det är bättre att de söker sig neråt för att bli avslappnade i rygg och nacke. De får ont om de ska gå och spänna för mycket.

Jag har inte sagt att de ska söka sig neråt i tävlingstempo. Men TS kommer ju knappast rida i tävlingstempo eftersom att hon ska skola om hästen(som hon ev ska köpa) till ridtravare.

Till att börja med, varför vill du ha en fd travare?
Ser du det som en kul utmaning eller är det pga att de oftast är billiga?
Är det de senare alternativet skulle jag inte skaffat en travare.

Att omskola en travare är inte som att utbilda en "vanlig ridhäst", eftersom att de är lärda att gå på totalt motsatta viset mot hur man vill att en ridhäst ska gå.
Det är alltså ett väldigt jobb att skola om en travare till en ridhäst.
Det är många yngre som köper travare just pga att de är billiga och tror att det är som att rida vilken häst som helst, men märker ganska fort att det inte är riktigt samma sak, och när det inte funkar så slänger de på pessoabett och massa hjälptyglar vilket fort resulterar i en trasig häst.
Jag har sett alldeles för många exempel på det. :(

Men med mycket hjälp från en duktig tränare och utan synen "kan själv", så går det säkert jätte bra! :)

"och när det inte funkar så slänger de på pessoabett och massa hjälptyglar vilket fort resulterar i en trasig häst.
Jag har sett alldeles för många exempel på det. :("

trasig häst, vad var det som gick fel då?
blir hästen trasig pga. pessoabet och massa hjälptyglar?
(vill gärna veta bättre vad du menar)

"och när det inte funkar så slänger de på pessoabett och massa hjälptyglar vilket fort resulterar i en trasig häst.
Jag har sett alldeles för många exempel på det. :("

trasig häst, vad var det som gick fel då?
blir hästen trasig pga. pessoabet och massa hjälptyglar?
(vill gärna veta bättre vad du menar)

Jag förklarade lite dåligt där, sorry:p
Det jag menade är att när det inte har funkat så bra i ridningen har ryttarna istället för att skaffa en duktig tränare att rida för, slängt på pessoabett och/eller diverse hjälptyglar och sedan trott att den outbildade stackars hästen gått i form eftersom att den går med sänkt huvud.
Vilket i sin tur leder till en häst som får spänningar, låsningar och problem med frambenen pga mycket felaktig ridning och fel utrustning.
Allt detta pga stor okunskap och inställningen "Jag kan själv."

Det var så jag menade. :)

varför är det specifikt ett varmblod du är intresserad av?
Har du ekonomiska förutsättningar för att ta hjälp av en tränare regelbundet (minst veckobasis skulle jag vilja påstå) och ha hästen uppstallad på ett komplex med erfarna ryttare omkring dig?
vilka är dina erfarenheter? ridskolehästar? år ?

varför är det specifikt ett varmblod du är intresserad av?
Har du ekonomiska förutsättningar för att ta hjälp av en tränare regelbundet (minst veckobasis skulle jag vilja påstå) och ha hästen uppstallad på ett komplex med erfarna ryttare omkring dig?
vilka är dina erfarenheter? ridskolehästar? år ?

hmm, den frågan du just ställde har typ ALLA frågat nu så börjar bli lite trött på det :)
jag är inte intresserad av varmblod(alltså ridtravare) bara för att dom är billiga, utan för att jag gillar dom för hur dom är! har mycket hellre en ridtravare än en läromästare =) dom är roligare och mer utmaning! pigga,glada,känsliga,väluppfostrade,lättlärda och jättesöta! :)
och JA, jag har ekonomiska förutsättningar för att ha häst, alla kostnader!

lite uppdatering: jag ska ta en foderhäst! det står nu mellan något halvblod, något varmblod och eventuellt något annat.
ska och provrida några snart.
fina fisken det :) :bump:

Klart det går, men det beror helt på hur stor insikt du har i dina egna brister och om du är mogen nog att ta hjälp och inse om du gör fel.
Jag var 20 när jag red in min travare och jag ansåg mig vara rutinerad och kunnig men fy f*n vad fel man kan ha. Jag har slitit mitt hår över min egen oförmögenhet ibland.
Många travare har hjärna, mkt hjärna.. Den största risken jag ser när folk tar sig vatten över huvudet med att utbilda travare är stressen. Dom är ofta arbetsamma och vill för mkt för sitt eget bästa. Vilket gör att det är lätt att gå för fort fram och sen hamnar man i skiten rent ut sagt.
Jag skulle dock inte rekomendera ett barn/ungdom att ta sig an en outbildad travare, i den åldern ska man ha roligt med sin häst, hur kul är det när kompisarna åker på tävlingar men "du" får stanna hemma och träna din häst att skritta rent.
Jag kommer nog inte göra om den här resan igen, det har varit värt det helt klart, men vägen dit har varit tuff. Och vi har efter 2 år enormt långt kvar. Hon är ändå en travare som har lätt att böja sig på alla möjliga och omöjliga sätt, har lätt att galoppera och enorm arbetsvilja, men som sagt, det blir för mkt i hjärnan, hon undrar varje steg vad vi sk ahitta på näst och aktar man sig inte blir detta till stress.

hmm, den frågan du just ställde har typ ALLA frågat nu så börjar bli lite trött på det :)
jag är inte intresserad av varmblod(alltså ridtravare) bara för att dom är billiga, utan för att jag gillar dom för hur dom är! har mycket hellre en ridtravare än en läromästare =) dom är roligare och mer utmaning! pigga,glada,känsliga,väluppfostrade,lättlärda och jättesöta! :)
och JA, jag har ekonomiska förutsättningar för att ha häst, alla kostnader!

lite uppdatering: jag ska ta en foderhäst! det står nu mellan något halvblod, något varmblod och eventuellt något annat.
ska och provrida några snart.
fina fisken det :) :bump:

Det finns många välutbildade halvblod som är pigga och känsliga, jag har själv en läromästare och tycker själv att han är en stor utmaning vilket är det jag lär mig av. Alla ridtravare är olika individer vilket betyder att inte alla är så lättlärda, det gäller att hitta rätt. Om din ekonomi verkligen tillåter allt som du säger så råder jag dig att köpa en "färdig" häst istället.

"om är roligare och mer utmaning! pigga,glada,känsliga,väluppfostrade,lättlärda och jättesöta! " är ett väldigt okunnigt uttalande - då det de facto är så att individen faktist står över rasen.

Du väljer glatt att inte svara på min sista fråga, så jag gör ett antagande om att du är en ny examinerad ridskoleryttare. En ridskoleryttare är INTE en erfaren ryttare. Att ha en egen häst och framför allt en outbildad sådan, är otroligt långt ifrån att rida någon annans häst och framför allt någon annan utbildade häst.

Att lägga ihop outbildad plus outbildad är rent idiotiskt i min mening, och då tänker jag både på dig och hästen. Hästen får stå ut med onödiga mänger "nybörjar tjafs" och du får tjafsa i år för att omutbilda en häst samtidigt som du försöker att lära dig grunderna. (mycket blod, svett och tårar)

Om du inte är villig att köpa en läromästare som kan lära DIG grunderna INNAN du köper en outbildad häst, tyder det bara på barnslighet från din sida, eftersom detta INTE gynnar någon häst, någonsin oavsett. En häst förtjänar om möjligt att ha en ryttare som är kunnig. En outbildad ännu mer så. I det fallet tänker du inte på djurets bästa, utan helt egoistiskt och jag tycker inte att man ska ha djur, när man inte kan tänka på deras bästa först.

KL

2. om jag nu inte får honom så skulle jag iaf villa ha ett annat varmblod.(har inte råd med nån dyrare häst heller)
jag vet att det finns en hel del varmblod i hästannonser, men sen vet jag även folk som bara slaktar dom eller låter dom gå hemma :/
citerat ur en annan tråd av dig..?
i denhär säger duatt du har råd med en annan häst.

1. jag (mamma..) vill helst nt lägga ut en förmögenhet..
men jag vill ha en vettig ridhäst,häst lr stor ponny.vill kunna tävla.
tycker du ska ta en häst/ ponny på foder istället :)

Svarar på det du citerat från TS.

Om ni inte har råd att spara till en dyrare häst, hur ska ni då ha råd att lägga ut kostnader för tränare? Köper du en utbildad häst räcker det oftast att träna ibland för att du inte ska lägga på dig några "olater" och utvecklas lite.
Köper du en travare är jag 99% säker på att en 15 åring skulle behöva hjälp av tränare MINST 1 gång i veckan, helst fler! Just för det jag skrev innan, de ha MKT hjärna och det kan ta ett pass och dom har lärt sig det du gör, ÄVEN det du gör fel!
Inte menat nu att hästen kan lära sig tex en korrekt bakdelsvändning på ett pass, däremot kan den mkt lätt lära sig en felaktig bakdelsvändning på 10 minuter. Sådan är iaf min tjej och jag har ridit några till som snappar upp saker otroligt snabbt. Dom vill så mkt att dom säger YES nu kan jag, jag gör det så fort jag bara kan.
Klart det finns lite "trögare" travare med, det är ju individer! Men travaren är ju trots allt avlad för enormt arbets sinne!

Om du köper en outbildad travare så kan du inte räkna med att kunna tävla på flera år. Som sagt, du kommer antagligen få stanna hemma när kompisarna åker och träna din häst att skritta rent.

Ta en utbildad häst på foder som du ist kan ha roligt med och utecklas som ryttare med.
Förstår inte riktigt heller varför du ska ha en häst? Du är 15, ta vara på ponnyåren!

delvis Kl

Håller till viss del med dig och många övriga, men måste flika in lite ang kostnade för häst mm.

Hur många här har råd att köpa häst för 50 000+ utan att ta lån? Vad blir lånekostnad (ränta mm) per månad? Blir det inte dyrare att ha en häst man kanske betalar 1000kr/månad i lån på än en häst man köpt kontant för säg 5000? Alla kanske inte har möjlighet att ta lån heller pga ej tillsvidare anställning mm.

Bara en undran.

/AnneSofie som själv har köpt "billig" travare och lägger mina pengar på fin stallplats, vet. och utrustning istället.

Jag personligen är emot lån.
Spara tills man har summan man behöver ist.
Men om man nu lånar till en dyrare häst så blir ju månadskostnaden högre, givetvis, men det kan det väl vara värt för att få det man vill ha.

Men jag tycker inte pengar ska avgöra vad man köper för häst.
Alla pengar man kommer lägga på den kommer förmodligen till slut bli en bra mkt större summa än inköp.

Jag skulle personligen aldrig köpa en outbildad travare till mina framtida barn.
Som jag sagt innan, barn ska ha roligt med sin häst (givetvis med ansvar och tanke på hästens bästa).
Att utbilda en häst är ingen lek eller dans på rosor, speciellt inte en fd travare.
En travare som inte gått på travet är ingen garanti att det är lätt att ubilda den. den kan ändå vara tex fruktansvärt travsäker att galopp blir svårt att "lära in".
Även exteriört fina ridavlade hästar är vara svåra att utbilda rätt. Det är inget barn ska göra anser jag.

Håller med dig men ändå inte:) Jag tex. ser personligen ingen anledning att lägga ut stora summor pengar i inköp som jag istället kan lägga på div andra kostnader det innebär att ha häst. Nu är jag inte ute efter att tävla direkt, då hade det varit annorlunda. Men de som är kunniga, vet vad de ger sig in på och vill ha en trevlig häst för hobbyridning kan väl köpa en travare just tack vare att man får mkt häst för pengarna. Att hästen är dyr garanterar inte att man trivs med den eller att den är bra.

Att spara ihop till en häst i 80 000kr klassen skulle för mig ta enormt lång tid.

Men är inte så naiv att jag inte förstår att många billiga hästar hamnar fel för att de är just billiga..vilket är mycket beklagligt:crazy:

rider man på skogsmullenivå och möjligen tränar lite lätt så kan man nog ganska lätt spara ihop till en häst om ekonomin tillåter. Vill man däremot komma ut och tävla/träna på högre nivå direkt då blir man nästan tvungen att ta ett lån.

Ja men om det är skogsmullenivå och lättare träning jag vill hålla på med, varför kan jag då inte lika gärna köpa en travare med goda förutsättningar? Så mycket skiljer det inte i "kvalitet" att jag ser nån vits med att lägga ut x antal tusen till bara för att kunna säga att jag har ett halvblod eller whatever.

Jag har all respekt för dem som väljer att spara ihop och köpa sig en "dyrare" häst, men för mig på min nivå spelar det liksom ingen roll om hästen är av den dyrare modellen:)

Åh! Kör hårt! Helt ärligt - med en häst som har rätt vilja så är det inte så svårt. Det enda man måste tänka på är att skynda långsamt (det tar lååång tid) och lyssna på vad hästen klarar av. Det viktiga är att du och hästen har fin kemi och gillar varandra, även om det skulle gå dåligt. Det är så himla kul när man ser framstegen och en sån självförtroendeboost när man efter ett tag tittar på hästen och tänker "den här har JAG utbildat". Men det kan också bli helt tvärtom om det inte går som man tänkt... Läs böcker, skaffa tränare (även om det bara blir en gång i månaden, det ger så mycket) och HA KUL! Kräv inte för mycket de första tre-fyra åren iaf, kolla på den traditionella utbildningsskalan och håll dig till den även om det skulle ta tusen år att uppnå nåt av det. Undvik hjälptyglar och specbett så långt det går, rådgör med någon mer erfaren så fort du får problem.
Jaja, man ska inte dra alla över en kam, men varmblod är supermysiga, trevliga, sociala, lättlärda, ofta väldigt välhanterade.

Vissa gillar araber, jag älskar franska varmblod. (De används btw inte bara som travare, utomlands är de väldigt ofta bara ridhästar och FINA sådana!)

Hitta din drömhäst och ha så roligt, men kom ihåg att vara ödmjuk och lyssna på erfarna hästmänniskor men lär dig sålla bort de rent dåliga råden.

Ang formen så kommer det av sig självt när hästen orkar bära upp sig och när ryttaren gör rätt. Har inte haft något problem om det med min. Kom rätt tidigt faktiskt i traven först konstigt nog :p Nu går han i form i alla gångarter.

Jag håller på att utbilda en 7-årig travare som precis lärt sej att trava lugnt och fint. Han går också bara i form i traven. Kanske i något låg form då han blir väldigt tung och kör ner huvudet. Men han har också lite dåliga muskler. Fast det är bara i traven han kan. :rofl: Men resten kommer nog sen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 013
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar