utbilda ridtravare

W

whateverr

hej, nu går jag rakt på sak, kan jag som 15 åring, en rätt så erfaren ryttare,(har dock aldrig utbildat någon häst förut) utbilda en ridtravare? eller är det helt omöjligt att ens försöka..?
och hur svårt är det att träna att gå i form? och ungefär hur länge kan det ta? om vi säger att jag skulle skaffa en grundutbildad ridtravare (kanske t.o.m en som aldrig varit körd) och vill utbilda den i lite lätt dressyr..gå i form t.ex. och eventuellt lite hoppning? :bump:

Sv: utbilda ridtravare

Med mycket tid & arbete och med en bra tränare som hjälper er att utvecklas ihop - ja. Jag har sett några (lysande!) exempel på tjejer i 15-årsåldern som utvecklats fantastiskt tillsammans med sina hästar. De har haft tränare med erfarenhet av ridtravare.

Hur svårt det är och hur lång tid det tar går inte att svara på. Det beror på vad det är du vill.

För mig (som 16åring som ridit i 1 år då) gick det åt skogen när jag tog en travare på foder. Kunde inget alls och jag visste inte vad jag sysslade med.
Som 17åring köpte jag en ny travare, helt grön, men jag var medveten om mina brister i ridningen, så jag såg till att ha en kanonbra tränare med oss från start. Nu har jag haft min travare i 1,5 år, med samma tränare, och det går bättre än nånsin. Hon har tagit både mig och hästen från botten till "toppen". :)

hur svårt är det att träna att gå i form?

Så vitt jag vet tränar du inte en häst i form (eller jo, på ett sätt) utan det kommer när du gör rätt och hästen har musklerna för att bära upp sig.
Du kan mao inte träna en häst att gå i form, bara hjälpa den på traven.

Jag säger om alltid, ingenting är omöjligt. (Eller allt går med silvertejp, våld och en hovkrats men det är nog lite svårt i detta läge. :D )
Men som tidigare är skrivet; en bra tränare är a och o.

Jag tog mig an en outbildad travare (tillsammans med ägaren) när jag var runt 14 år och hästen 3 år. Jag har ridit utan tränare med undantag de gånger jag ridit lite för ägaren. Detta kan vara en dumt drag, men nu har vi klarat oss galant och det tror jag mest beror på att kusen är så oerhört snäll och lättlärd.
Vi har utvecklats tillsammans och funderat ut lösningar på hur man gör. Dessutom har jag suttit inne på Buke och varit likt en svamp för att sedan gå ut och prova på hästen.
Tålamod är något du måste ha i massor! En ridskolehäst gör som alla andra, den är redan utbildad. Nu sitter du på ett oskrivet blad och gör du fel gör hästen fel - gör du rätt kommer inte hästen göra rätt innan du lärt denne vad som ska ske vid den signalen.

Hur som helst jag svamlar en massa.. :o:D
Klart det inte är omöjligt. Orkar, kan och vill du bara så går det mesta.
Se bara till att du har någon att träna för/rådfråga/hjälpa..

Någon lär vara den första ;)
SMÅ barn som rider in B-ponnisar som tävlas lyckas ju med hjälp.
Jag tror det går bra MEN en sak jag har lärt mig är att bara för att man ridit många hästar, svåra osv så rider man kanske inte bra.
Man börjar ofta slarva. Sug åt dig som en svamp av alla tips du får.

Har du inte utbildat en häst innan så är de en väldigt tuff start. Men mede rätt tränare & med en stor pott tålamod. Och envishet så går det. Men jag hade nog satsat på en travare som är avlad till trav men ej kommit dit. Lite lättare än att ta en direkt frånt travet.

Jag var 15-16 år när jag började utbilda min nuvarande ridtravare. Det var inte så särskillt svårt för min del. Han lämpade sig som ridhäst, älskade att få arbeta, lättlärd osv.Har aldrig ridit för tränare! Och det har ändå funkat perfekt!
Idag, 3 år senare står han på ridskola (eget stall innan) och har då bättre möjligheter att kunna träna honom. Få ibland vara med på lektioner och så.
Men som sagt, jag har inte haft några problem alls att träna honom.
Men det har varit mycket tårar, ilska, besvikelse och ibland har jag haft stor lust att sälja hästkräket och köpa mig en annan häst när jag varit riktigt trött på honom.
Men samtidigt när man ser hur han har utvecklats genom åren. När andra säger "WOW vilken fin travare du ha, hade aldrig ens gissat på att det va det" Ja då bli man stolt och man blir alldeles varm inombords och man tänker, yes jag har lyckats!
Det är faktiskt roligt att utbilda en ridtravare!

Ang formen så kommer det av sig självt när hästen orkar bära upp sig och när ryttaren gör rätt. Har inte haft något problem om det med min. Kom rätt tidigt faktiskt i traven först konstigt nog :p Nu går han i form i alla gångarter.

Jag ser inga problem att du åtminstone ge det ett försök! Om den redan är lite grundutbildad så är det ju bättre. Råder dig att rida mycket i skritt och gör lite övningar där. Flytta lite för skänkeln, ställer lite inåt på rakt spår, öka och minska skritten, ligga på volter så den bli mjuk i sidorna.
Men få du problem så tycker jag att du ska rida ett par lektioner för tränare som kan ge dig lite tips och råd på vad du ska göra.

Men du ska veta att det är inte lätt, att träna en ridtravare kräver ett ENORMT tålamod. Får aldrig någonsin bli arg!

Så helt omöjligt är det inte ;)

Joooh, dom jag har tittat på så är sånna som varit travhäst förut och nu bara är ridhäst eller sånna som bara varit ridhäst och ej travat.
aah, jag får se vad det blir! säkert går det bra, det kommer säkert bli en kul upplevelse :)

Var noga med att kolla ben, vet besikta!
Kollade tidigare på en travare som var förstörd båda bak o då hade han startat 5 ggr kanske..

Var noga med att kolla ben, vet besikta!
Kollade tidigare på en travare som var förstörd båda bak o då hade han startat 5 ggr kanske..

men ujj då :/ jag tycker så synd om travhästar som blir förstörda :/
folk borde vara mer rädda om sina hästar.

Håller med om att du ska se upp med gamla skador så om du köper en f.d travare så se till att göra en ordentlig besiktning. Kolla även så att hästen är lämpligt byggd för ridning så ta gärna hjälp av någon som är kunnig i det ämnet när du åker och kollar på häst. Det gäller att hitta en häst med bra förutsättningar.

Men sen är det ju olika med olika hästar. Det finns gamla travisar som har väldigt lätt för sig som med en liten knuff i rätt riktning blir kanon fina, och det inte behöver ta en evighet. Medan det finns de som håller på desto längre och sliter livet ur sig och det går väldigt långsamt framåt. Och en travare som kommer direkt från banan behöver inte vara en sämre ridhäst än en som inte blivit travtränad alls. Jag personligen föredrar de som stått på banan, de är i regel mycket bättre i skallen tycker jag. Håller med de andra. En tränare kan vara väldigt bra att ha :)

Det kan gå hur bra som helst eller helt åt helvete, hänger till största delen på dig.

Att utbilda en travare som inte är körd är som att utbilda vilken häst som helst med lite extra arbete för att få fram vettiga gångarter, Att utbilda en travare som gått på bana kräver mer jobb för då ska man lära om. Det är svprare att lära om än att lära rätt från början.

Hittar du en travare med vettig exteriör - alla lämpar sig inte att rida på, var petig, ta med dig kunnigt folk som är hel och frisk och TAR HJÄLP AV TRÄNARE redan frpn början. Gärna tränare med erfarenhet av just travare så har du goda chanser att lyckas.

TÅLAMOD är A och O. Är du beredd att rida enbart skritt i två-tre månader om det krävs? Svara dig själv ärligt och fundera noga. Kanske tar ett halvår innan hästen är klar att ens börja galop-träningen.

Jag var 15-16 år när jag började utbilda min nuvarande ridtravare. Det var inte så särskillt svårt för min del. Han lämpade sig som ridhäst, älskade att få arbeta, lättlärd osv.Har aldrig ridit för tränare! Och det har ändå funkat perfekt!
Idag, 3 år senare står han på ridskola (eget stall innan) och har då bättre möjligheter att kunna träna honom. Få ibland vara med på lektioner och så.
Men som sagt, jag har inte haft några problem alls att träna honom.
Det låter ju verkligen jättebra - men hur förklarar du då att du en halv rad senare skriver:
Men det har varit mycket tårar, ilska, besvikelse och ibland har jag haft stor lust att sälja hästkräket och köpa mig en annan häst när jag varit riktigt trött på honom. !

Bara en liten undran?? Hur bra gick det nu med din inridning av ridtravaren??
WL - som själv haft travare och utbildat dem. Det krävs massor, men som Gunde säger: Ingenting är omöjligt... :banana:
.

Senast ändrad:

Det är många aktivt tävlande travhästar som rids. Har själv haft travhästar jag utbildat, men det krävs tålamod. Du har ju mycket gratis eftersom en körd häst redan kan röstkommandon och är van att ha något på ryggen.

Något som kan vara bra att börja med är att ta hjälp av någon som kan longera om det är en häst som aldrig haft en människa på ryggen förr.

En av mina hästar tyckte det var väldigt konstigt i början att min röst kom uppifån och inte bakifrån, men han reagerade knappt när jag satt upp första gången.
Det som är svårast med en travare är att få till en lugn balanserad galopp.
Se till att träna mycket på hästens balans innan. Det brukar gå rätt så fort i början när en travare inser att han faktist får galoppera. Det kan därför vara bra att börja i en backe bara någon gång då och då.

Ridtravare kan bli alldees utmärkta ridhästar bara man har tålamod och tid.

*KL*
Jag ser inga problem att du åtminstone ge det ett försök!

Något du bör ha i åtanke om du gör ett försök, vad händer om du inser att det där nog inte går så bra?
Har du fäst dig alldeles förfärligt vid hästen då? Klarar du överhuvudtaget av att sälja den? Får du den såld i dessa knepiga tider? Kan du slakta den i så fall?
Eller har du möjlighet att ha två hästar? Eller blir det att ha kvar hästen som kanske inte kan ge dig det du vill?

Rie
been there, done that.

hej, nu går jag rakt på sak, kan jag som 15 åring, en rätt så erfaren ryttare,(har dock aldrig utbildat någon häst förut) utbilda en ridtravare? eller är det helt omöjligt att ens försöka..?
och hur svårt är det att träna att gå i form? och ungefär hur länge kan det ta? om vi säger att jag skulle skaffa en grundutbildad ridtravare (kanske t.o.m en som aldrig varit körd) och vill utbilda den i lite lätt dressyr..gå i form t.ex. och eventuellt lite hoppning? :bump:

Klart att det är möjligt!! Allt går om man ger det tid! Men du ska inte ha en som är eldig om du inte är erfaren att utbilda hästar.

Skaffa en grundutbildad travare låter ju toppen för dig:). Se till att leta reda på en bra tränare innan du köper hästen bara! Då kommer det gå hur bra som helst tror jag. Titta efter en travare som söker sig neråt självmant istället för en som jag kallar det "stjärnskådare" som springer med huvudet uppåt. Tyvärr är många travare så!

De flesta travare är mycket duktiga på att hoppa (eftersom att de har ett bra påskjut i bakkärran). När de väl kommer på vad det är som händer.

Här hemma har vi ett helt stall på 50 travhästar (tävlingshästar och några avelsston). De rids för att få lite omväxling och träna andra muskler (även för att de tävlar monté). Och tränas för att slappna av i en form som passar deras kroppsbyggnad! Det måste man ta hänsyn till. Oftast kan man inte kräva samma form som på en ridhäst! Vill man det får man helt enkelt köpa en ridhäst.

Jag hoppar de flesta tävlingshästarna. Det tycker de är mycket roligt! Men vissa går ju såklart inte hoppa för att de inte fattar vad tusan det är frågan om och vissa eldar upp sig alldeles för mycket så att det inte tillför de något.

Har ett tävlingssto här hemma som tävlar trav (framför vagn och under ryttare). Men går även hopp och dressyr tävlingar. Men hon är tyvärr ett undantag! En super bra häst som har sprungit in mycket pengar men har andra kvaliteter också.

Så "ge inte upp". Även travare kan annat än att kolla på stjärnorna och kuta allt vad de har! Lite rörigt men det är bara fråga om du inte förstår!:p

Jag gjorde den resan som 15-åring. Det gick superbra! Pållan blev verkligen INGEN stjärna men en mkt trevlig skogsmullepålla. Däremot skulle jag inte rekommendera någon annan 15-åring att göra det. Jag hade tur och trillade över en dam med superpsyke, hon var lugn och sansad med hyffsad kropp för ridning. Hom var startad två gånger och gick därefter som avelsmärr i många år innan hon kom till mig.
Spara lite mer pengar och köp något annat. Det kan ta väldigt lång tid att få en travis att bli en ok ridhäst och då är det inte säkert att det känns så kul.
Jag ångrar inte mina år med travpållan, verkligen inte, hon var, och är, Hästen för mig för att hon var en så ljuvlig personlighet men jag har också sett hur fel det kan gå och hur jobbigt det kan bli för både häst och ryttare.

Titta efter en travare som söker sig neråt självmant istället för en som jag kallar det "stjärnskådare" som springer med huvudet uppåt. Tyvärr är många travare så!

"Tyvärr är många travare så?" Alla travare som har blivit travtränare går med huvudet högt, eftersom att de är så de är avlade för att gå? ;)
Hur bra tror du det skulle gå för en travare som springer och söker sig nedåt när den körs?
Det är väl ganska självklart att de springer med huvudet högt?

Till att börja med, varför vill du ha en fd travare?
Ser du det som en kul utmaning eller är det pga att de oftast är billiga?
Är det de senare alternativet skulle jag inte skaffat en travare.

Att omskola en travare är inte som att utbilda en "vanlig ridhäst", eftersom att de är lärda att gå på totalt motsatta viset mot hur man vill att en ridhäst ska gå.
Det är alltså ett väldigt jobb att skola om en travare till en ridhäst.
Det är många yngre som köper travare just pga att de är billiga och tror att det är som att rida vilken häst som helst, men märker ganska fort att det inte är riktigt samma sak, och när det inte funkar så slänger de på pessoabett och massa hjälptyglar vilket fort resulterar i en trasig häst.
Jag har sett alldeles för många exempel på det. :(

Men med mycket hjälp från en duktig tränare och utan synen "kan själv", så går det säkert jätte bra! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 013
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar