Sv: utbilda ridtravare
Jag var 15-16 år när jag började utbilda min nuvarande ridtravare. Det var inte så särskillt svårt för min del. Han lämpade sig som ridhäst, älskade att få arbeta, lättlärd osv.Har aldrig ridit för tränare! Och det har ändå funkat perfekt!
Idag, 3 år senare står han på ridskola (eget stall innan) och har då bättre möjligheter att kunna träna honom. Få ibland vara med på lektioner och så.
Men som sagt, jag har inte haft några problem alls att träna honom.
Men det har varit mycket tårar, ilska, besvikelse och ibland har jag haft stor lust att sälja hästkräket och köpa mig en annan häst när jag varit riktigt trött på honom.
Men samtidigt när man ser hur han har utvecklats genom åren. När andra säger "WOW vilken fin travare du ha, hade aldrig ens gissat på att det va det" Ja då bli man stolt och man blir alldeles varm inombords och man tänker, yes jag har lyckats!
Det är faktiskt roligt att utbilda en ridtravare!
Ang formen så kommer det av sig självt när hästen orkar bära upp sig och när ryttaren gör rätt. Har inte haft något problem om det med min. Kom rätt tidigt faktiskt i traven först konstigt nog
Nu går han i form i alla gångarter.
Jag ser inga problem att du åtminstone ge det ett försök! Om den redan är lite grundutbildad så är det ju bättre. Råder dig att rida mycket i skritt och gör lite övningar där. Flytta lite för skänkeln, ställer lite inåt på rakt spår, öka och minska skritten, ligga på volter så den bli mjuk i sidorna.
Men få du problem så tycker jag att du ska rida ett par lektioner för tränare som kan ge dig lite tips och råd på vad du ska göra.
Men du ska veta att det är inte lätt, att träna en ridtravare kräver ett ENORMT tålamod. Får aldrig någonsin bli arg!
Så helt omöjligt är det inte