Utåttåad distanshäst?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare spankmyasscharlie
  • Startdatum Startdatum
S

spankmyasscharlie

Hej! Jag har ganska nyligen köpt en varmblodsvalack som är utåttåad, och jag har funderat lite på att starta nån kortare distansritt nästa år. Han är 10 år och har aldrig haft några problem med benen, enligt uppfödare och tidigare ägare. Skulle det gå bra att starta honom i distans? Vill ju inte orsaka några onödiga skador.. Han har dessutom knäkappor för han slår i ibland om man travar snabbt eller går på volt. Nån som har en utåttåad distanshäst? Funkar det bra? Ev skador? Något man bör tänka extra på när man tränar hästen för längre sträckor? Väldigt tacksam för svar!

Sv: Utåttåad distanshäst?

Jag vet inte så himla mycket, är ju själv nybörjare i distans och har inga erfarenheter av utåt-/inåt-tåade hästar..

Men om han har kondition & ni klarar längre sträckor hemma, så borde det väl iaf funka att rida Prova På med honom? Det finns ju såna som bara är på en mil, och två mil.

Hej! Jag har ganska nyligen köpt en varmblodsvalack som är utåttåad, och jag har funderat lite på att starta nån kortare distansritt nästa år. Han är 10 år och har aldrig haft några problem med benen, enligt uppfödare och tidigare ägare. Skulle det gå bra att starta honom i distans? Vill ju inte orsaka några onödiga skador.. Han har dessutom knäkappor för han slår i ibland om man travar snabbt eller går på volt. Nån som har en utåttåad distanshäst? Funkar det bra? Ev skador? Något man bör tänka extra på när man tränar hästen för längre sträckor? Väldigt tacksam för svar!

Det är ju väldigt vanligt med utåttåade och även fransyska travare och är det inte extremt så är det troligen inga problem. Även en kraftig utåttåade häst kan vara hur hållbar som helst. Så det handlar mycket om individ. Det är ju bara till att prova.

Det här med knäkappor är ju vanligt inom trav. Då handlar det mycket om att hästen behöver det när det går snabbt i trav. Inom distans handlar det om att trava länge i en för hästen behaglig joggande trav. Därmed kanske du inte behöver knäkappor när han skall tränas i distans.

Om hästen gått trav och är tio år skulle jag inte göra fler snabbjobb i trav ändå med hästen. Det sliter mer än att träna distans i mer behagligt tempo. Om hästen kräver knäkappor i långsammare travtempon så kanske beställningen är lite extrem och du får prova dig fram hur hästen klarar distansträning. Ta kunnig hjälp om du själv är osäker hur hästen klarar det.

Lika vanligt som det är med utåttåade travare så är det vanligt med inåttåade araber och det brukar inte heller vara ett problem utan mer en normal benställning på en arab. Då fram alltså och med lite utåttåd bak.

Hälsning Maja

Kanske borde nämna att han inte har startat inom trav och han har inte blivit regelbundet riden i sitt liv, så han är ju liksom inte förverkad än på många år. Han är inte överdrivet utåttåad, anledning till att han slår i knäna är att hans framben sitter lite tätt. Har rådfrågat vetrinär om det, och hon sa att det inte är någon fara.

om vet. säger att det är ok, så go for it om du vill :) ! distans är roligt!!
//Louise, Liten, nybörjare i distans som redan älskar sporten även om jag inte hunnit tävla ännu..

Jag tror att så länge resten av benet är rakt, dvs inga krokiga ben eller ännu värre knipta knän eller sabelbenthet så spelar det nog ingen större roll med inåt/utåttåade hästar. På min förra tävlingshäst pekade tårna åt alla håll, samt på mitt äldsta sto, hon är inåttåad. De har fungerat hur bra som helst genom alla åren :)

Kanske borde nämna att han inte har startat inom trav och han har inte blivit regelbundet riden i sitt liv, så han är ju liksom inte förverkad än på många år. Han är inte överdrivet utåttåad, anledning till att han slår i knäna är att hans framben sitter lite tätt. Har rådfrågat vetrinär om det, och hon sa att det inte är någon fara.

Då så om vet gett tummen upp. Tätt sittande framben, fick jag höra i går, kan man bredda genom muskling.

Hälsning maja

Tack för all hjälp! Nu ska vi bara sätta igång med träningen ordentligt så vi är fit till sommaren åtminståne... Förhoppningsvis ses vi på någon tävling framöver. Mvh Nancy

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 910
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar