Utåtriktade hovar. normalt?

E

_Essie_

min medryttarehäst står ofta väldigt nära varann med bakbenen, bara typ 9 cm mellan dom.:confused:
hennes hovar lutar dessutom utåt så det ser väldigt konstigt ut...
e det farligt?eller e det skadligt för henne?
blir det bättre om vi skor henne?vf e det så här?
tacksam för alla svar.

Sv: Utåtriktade hovar. normalt?

INGEN som kan hjälpa mej???
e lite orolig då jag läste i en tidning om just detta att det sliter mer på senor o sånt än vanligt...
Kan man nt sko på något sätt så att det blir bättre?

Sköts hovarna av en utbildad hovslagare? Hästar kan vara så trånga bak att de stryker sig med det ena bakbenet mot det andra utan att det är något fel på dem.

ja det e en duktig hovslagare som kommer typ varje tredje månad tror jag men hon har inga skor.
Men hennes hovar pekar utåt lixom.

Är det tårna som pekar utåt eller är det hovväggarna som är sneda? Jag förstår inte riktigt hur hon ser ut på din beskrivning. Kan du inte sätta in en bild? Prata med hovslagaren och hör vad han säger om benställningen.

det e tårna som pekar utåt, men ska försöka ta en bild på henne.

Beroende på hur felställningen ser ut, så medför det ofta onödigt slitage på senor och ligament. Om hästen är barfota är ett rimligt intervall 3 veckor. 3 månader är helt galet om nu hästen rids regelbundet. Börja med att korta ner verkningsintervallet.

M

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 285
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 909
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat