Utan vatten

D

dressyrryttare

Hur länge kan en häst vara utan vatten utan att den tar större skada av det? Om den har tillgånger till foder...
Jag förtsår att dom inte ska vara utan, men än dock...

Kan bara säga att jag ALDRIG skulle låta mina hästar vara utan vatten! Samvetet skulle säga ifrån direkt, tänk dig själv att äta en middag UTAN att skölja ner maten med vätska. Nej, skulle inte ens prova... :crazy:

Du menar ur ren överlevnadssynpunkt antar jag!

Såg ett program på tv om vildhästar som de studerade.

Varje flock kom och drack en gång per dag eller nått liknande. Men då drack de ordentligt.

Våra hästar har ju inte samma sätt att leva på som de.

Så de KAN var utan vatten länge. Men bör är en annan sak! :)

jag tror att en människa bara kan vara utan vatten i max en vecka, vet inte om det är samma sak med hästarna. vatten är ju en livsnödvändighet

//Linda :bump:

Kan bara säga att jag ALDRIG skulle låta mina hästar vara utan vatten! Samvetet skulle säga ifrån direkt, tänk dig själv att äta en middag UTAN att skölja ner maten med vätska. Nej, skulle inte ens prova... :crazy:

Men hur gör du på vintern när vattnet fryser i hagen då? Vet ju att det finns eluppvärmda kar mm, men sådana har lu långt ifrån alla (jag vet ingen...).

När det är fryskallt på vintern får mina hästar väldigt blöt betfor innan utsläpp för att garantera att de druckit något på morgonen (går ju inte att tvinga dem att köra mulen i hinken precis innan de går ut) och sedan får de överleva utan vatten i hagen i de åtta timmar jag är borta. De brukar inte ens vara nämnvärt intresserade av att dricka när de kommer in eller jag kommer ut med vatten på em. Sedan har de ju självklart fri tillgång till vatten inne.

Man märker dock direkt när det blir bara lite varmare (några plus) att de blir törstigare, men då är det ju inget problem längre, eftersom inte vattnet fryser. Har roat mig med i dag (faktiskt) att släpa ut badkaren i hagen igen.

hästarna brukar äta snö för att få i sig vätska på vintern

Men... jag har för mig att man inte kan äta snö för att bli "otörstig" för att bli det måste det vara natrium (typ salt) i vattnet. Det låter knasigt men så har jag hört!

//Sheena

Enkelt! Jag ger mina hästar varmt vatten ute i hinken på morgonen och det har klarat sig MYCKET bra hela vintern, trots alla de minusgrader vi haft. De går ut runt halv sju på morgonen och in vid 21.00, den lilla hinna med is som bildats kan de lätt ta sönder. :bump:

Tycker det är viktigt att påpeka att hästar inte kan äta snö för att tillgodo göra sig vätskebehovet. Prova att smälta en liter snö så får du se hur mycket vatten det blir.
En liter snö motsvarar ca 1dl vatten.
Säg att hästen har ett behov av 25 liter vatten/dygn då ska den äta 250 liter snö. Varken troligt eller möjligt att hästen äter sådana mängder.
Vätskebrist är en av de vanligast orsakerna till kolik.

Skumt. Jag har oxå testat den varianten, men här fryser det på bara ett par timmar :confused:.

Skönt att den delen av året är över nu.

Hur många minus grader har ni då? Här blir vattnet nästan bottenfryst inom en timme när det är kallt. Några minusgrader vet jag oxå att det funkar att ha vatten ute men när det blir kallare så fryser det. :crazy:

Om jag inte är helt ute och cyklar ska hästar vattnas minst två gånger per dygn enligt någon såndär djurskyddsregel.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 179
Senast: sjoberga
·
Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 322
Senast: Mabuse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka