Utan mat så hugger han sig själv i bakknäna

dubbelsidiga bakknäshältor ser ofta ut som dålig bakbensaktivitet. Det behöver inte vara särskilt stora förändringar, bara att bakbenen är lite kraftlösa. Hästen kan mycket väl vara pigg när den blir riden. Inte ens alla veterinärer ser dubbelsidiga/ på alla fyra hältor innan bedövning, först då ser man hur hästen egentligen ska röra sig. Hästar är väldigt tåliga och försöker vara till lags. Gör din häst en tjänst och kolla upp honom hos en bra veterinär som kan hältor (och ev. magproblem). Det är inte ett så kul beteende för din häst att bita sig i bakknäna..

Kollade synonymer, jag menade ovana som synonym till olat.

Jag förtjänar säkert påhopp för ett vedertaget ord och när när du går ut i stallet och en häst krubbiter eller tigger med är jag totalt övertygad om att du använder dessa orden "den där kära hästen, evashäst, gör ett stereotypt beteende igen, suck. "

Om ni tittar på svtplay och spelfilmen om Allan så krubbiter Allan, jag är ganska säker på att Fredriksson säger olat. Jag skrev ovana, vilket är en synonym.

Synonymer till

Stereotypt - alltid likadan

beteende - handlingssätt

@Efwa , jag tycker din kommentar var löjlig. Avslutar detta nu.

Hästen agerar med ett återkommande mönster , det finns möjligen en möjlighet att det är något problem.

Jag förstår inte ditt inlägg alls. Varför skulle ett förtydligande av ett ord och beteende vara löjligt? Det är dessutom väldigt viktigt när man pratar om detta då det har stor betydelse i sammanhanget.
Ett stereotypt beteende är något som bottnar i en brist att kunna utöva något djuret är fött till att göra och har inte med mat eller bita sig i knäna att göra. Att skilja dessa två åt kan alltså i denna diskussion ha avgörandet att åka till veterinären eller inte. Mycket viktigt då att skilja dem åt.

Ovana och olat är samma sak men ett stereotypt beteende är inte samma sak som dessa två.

Jag använder alltid stereotypt beteende som ord när jag förklarar eller berättar något om min häst eller andra hästar med ett sådant beteende. Inte fan säger jag att min häst har en olat eller ovana, ens till vardags.

Vilken hingst är din häst efter? Vet en som har ett liknande beteende, men det har blivit oändligt mycket bättre sedan han hamnade på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Flera av hans söner verkar ärva hans konstiga beteende.

Om han har ont i båda bakknäna är det inte säkert att han ser så halt ut förrän det görs ett böjprov. En häst som har ont i bf eller bb går ju oftast med jämna steg, även om dom är kortare.
Sen kan jag ju ärligt säga att många är ganska dåliga på att faktiskt se hältor på sina hästar.. När jag ser annonser på lite äldre hästar som "aldrig varit halta" tänker jag att dom haft ägare som kanske inte är så duktiga på att se hältor, och framför allt inte kört hästen till veterinärkoll om den betet sig lite underligt.
Sen, en framåt häst blir inte alltid lat av att den har ont, så att han är pigg och framåt betyder inte automatiskt att det inte är nått fel.

Det behöver inte ens visa sig på böjprov. Det gjorde det inte på min. Ändå var skadorna så allvarliga.

Tack alla för era svar och jag måste börja med att försvara mig lite grann, hade jag trott säkert att det bara var en olat så hade jag inte skrivit här. I mitt bakhuvud så känns de väldigt fel, han har faktiskt dålig bakbensaktivitet och bakbenen ser ofta ut som styltor och han tar korta kliv. Han väljer nästan alltid att passa när han börjar komma upp i arbetsskritt och han faller in i passen innan han börjar trava med mera, jag har pratat med han som hade honom som travhäst och han sa att han hela livet haft väldigt lätt för att passa och han köpte honom vid 1,5 års ålder.

Men jag får göra så att jag ringer en veterinär och rådgör med dom och hör vad dom tror :)
Varför jag frågade här i första hand är att man inte vill ringa och dom dumförklarar en, händer allt för ofta känns det som.
Det känns skönt att få erat stöd till att ringa veterinär, då känner man sig inte lika dum!

Måste man till klinik för att kunna kolla eller kan veterinären komma hem i första hand och kolla honom? Är beräknad att föda bebisen imorgon 23/4 så kommer inte kunna fara på några större utsvävningar förrän han är född och vi lärt känna varann (är första barnet).

Måste tillägga att han trippar med bakbenen fram tills han blivit avslappnad och uppvärmd, det är en häst med mycket nerv och han är rädd för det mesta så han är väldigt ofta på helspänn.

@SmultronsLimana Föd bebisen i lugn och ro. Det är inte akutakut utan bara att hästen bör in så snart det går. Jag skulle åka till klinik. Ta hem veterinär som inte kan röntga och ultraljuda är bortkastade pengar för en eller båda lär behövas. Bra underlag för böjprov och longering behövs också. Så föd bebisen, ta med dig någon som kan ta hand om hästen åt dig (visa för hand, longera osv.), ta med dig en bra bärsele till liten och åk så snart det går.

Var förberedd på att du får stå på dig om veterinären inte hittar något på böjprovet.

Lycka till med både häst och bebis :)

Jag håller med om att ta det på klinik. Bortkastade pengar ta ut vet hemma.

Har han huggit sig i knäna etc i så många år så föd du bebisen och landa i mammarollen och så åker du in sen. Det kommer inte göra någon skillnad direkt varken för hästen eller ev grundproblem att vänta några månader till med tanke på historiken.

Tack för lyckönskningar och smarta tips om bärsele och att ta med någon som kan visa honom, de tänkte jag inte ens på! :)
Det är så hemskt att se honom göra det, även nu på morgonen bet han och kickade trots att dom fått 18 kg hö bara 1 timma tidigare.. Är så orolig att det ska vara något allvarligt med honom.
Han har haft beteendet eller olaten (vad nu som stämmer bäst) i minst 2 år i alla fall, vad kan det vara som påverkat honom så länge? Finns det en risk att han blir "utdömd" eller tror ni det finns chans att han blir bättre? Känns så hopplöst om han haft ont så länge, om det nu är av smärta han gör det :(

Tack för lyckönskningar och smarta tips om bärsele och att ta med någon som kan visa honom, de tänkte jag inte ens på! :)
Det är så hemskt att se honom göra det, även nu på morgonen bet han och kickade trots att dom fått 18 kg hö bara 1 timma tidigare.. Är så orolig att det ska vara något allvarligt med honom.
Han har haft beteendet eller olaten (vad nu som stämmer bäst) i minst 2 år i alla fall, vad kan det vara som påverkat honom så länge? Finns det en risk att han blir "utdömd" eller tror ni det finns chans att han blir bättre? Känns så hopplöst om han haft ont så länge, om det nu är av smärta han gör det :(

Försök att inte tänka så mycket på det. Det är omöjligt att gissa och kan lika gärna vara något som kan åtgärdas som något som inte kan det. Ingen här kan gissa och inte ens en veterinär kan gissa utan att veta felet.

Jag förstår att det känns hemskt. Det är hjärtskärande att se dem må dåligt :cry:

Vad det är är omöjligt att säga. Det kan vara allvarligt och det kan vara enkelt. Försök släpp det just nu (jag vet att det nästan är omöjligt men försök ändå) och tänk att nu är ni påväg mot hjälpen, nu ska du få din bebis i lugn och ro och sedan tar ni nästa kliv.

Det behöver inte ens visa sig på böjprov. Det gjorde det inte på min. Ändå var skadorna så allvarliga.
Samma med min, han rörde sig mest "dåligt". Hade han enbart varit skogsmulle är det inte säkert det upptäckts alls. Såhär efteråt kan jag se att det jag trodde var bjudning snarare var stress och smärta. :(

Jag håller med @TinyWiny och @Alexandra_W ta en sak i taget.

Även om det är väldigt jobbigt att se honom må dåligt (vilket vi ju alla tror) så har det varit så i åtminstone 1,5 år och det lär inte bli någon skillnad nästa månad och månaden efter.
Dock skulle jag inte rida honom när du inte vet vad det kan vara men det har du nog inte tid till just nu ändå.

Och som Tinywiny skev, var beredd på att behöva stå på dig ordentligt.

Vad fick din häst för diagnos och gick det att fixa till? En av orsakerna till att jag köpte honom var för framåtbjudningen han har, men när vi var i full trim (aktiverade han minst 5 dagar i veckan) så var han inte lika stressad utan gick mest bara och lunkade helt avslappnat. I traven gick det att samla honom rejält, han travade i skritt tempo och han var som ett muskelberg, vi klättrade också mycket. Läste att klättring stärker bak, men om han nu stått väldigt länge kan de kanske ha medfört att musklerna försvunnit och att han då får mer ont?

Samma med min, han rörde sig mest "dåligt". Hade han enbart varit skogsmulle är det inte säkert det upptäckts alls. Såhär efteråt kan jag se att det jag trodde var bjudning snarare var stress och smärta. :(

Vad fick din häst för diagnos och gick det att fixa till? En av orsakerna till att jag köpte honom var för framåtbjudningen han har, men när vi var i full trim (aktiverade han minst 5 dagar i veckan) så var han inte lika stressad utan gick mest bara och lunkade helt avslappnat. I traven gick det att samla honom rejält, han travade i skritt tempo och han var som ett muskelberg, vi klättrade också mycket. Läste att klättring stärker bak, men om han nu stått väldigt länge kan de kanske ha medfört att musklerna försvunnit och att han då får mer ont?

Att filma när han biter i bakknäna etc är bra. Det var först när min vet SÅG det jag beskrev som hen insåg. Och då hände det grejer.

Tack, än en gång någonting jag inte haft en tanke på! Självklart borde jag ju filma, det är bäst att dom får se med egna ögon! Och man ser på honom att något är fel när han gör det, världens gladaste kille bara lägger öronen och ser helt vild och förbannad ut.. :(
När jag köpte honom så hade hon just tagit ut veterinären för hon trodde han fått mugg eller nå liknande på bakknäna (man känner ju massa skorpor), veterinären hade rakat och tagit prover men kommit fram till att det är något han gör själv. Förstår inte varför jag inte tog det steget längre direkt jag fick höra om det.. Som sagt, en häst skadar inte sig själv för skojs skull..

När jag köpte honom så hade hon just tagit ut veterinären för hon trodde han fått mugg eller nå liknande på bakknäna (man känner ju massa skorpor), veterinären hade rakat och tagit prover men kommit fram till att det är något han gör själv. Förstår inte varför jag inte tog det steget längre direkt jag fick höra om det.. Som sagt, en häst skadar inte sig själv för skojs skull..
Anklaga inte dig själv. Det är väldigt lätt att vara efterklok. Se istället att du lärt dig något vilket både du och din häst kommer ha nytta av i framtiden. Vi gör alla saker som vi ångrar i efterhand och jag kan förstå att du har förträngt det här eftersom det funnits så länge, redan innan du köpte honom. Låt nu din häst vila och försök att själv ta det lugnt. Du har bestämt dig för att kolla upp honom och det räcker i nuläget, vila i den vetskapen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 970
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Har en katt som måste få medicin 2 ggr om dagen (egentligen 3 men funkar utan anfall på två) som slutat frivilligt äta den (gömde den...
Svar
6
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka