Utan mat så hugger han sig själv i bakknäna

SmultronsLimana

Trådstartare
Hej! Jag har en valack som jag ägt i 1,5 år, när jag köpte han var han väldigt tunn och hade sår på bakknäna. Veterinären hade varit ut och trodde att han orsakade såren själv, vilket stämmer. Direkt han får slut mat så börjar han hugga mot bakknäna och får fula sår, jag har varit väldigt noga därför att han ALLTID ska ha tillgång till hö och jag hade trott att han slutat med beteendet.
Men igår blev han utan hö i ca 3 timmar (han står på lösdrift) och direkt började han bita sig och kicka med bakbenen.

Kan ett beteende vara så inprintat att han fortfarande har det i sig efter 1,5 år på ständig tillgång? Han bodde hos tidigare ägare ca 1,5 år.
Eller har han ont någonstans? Det är hemskt att se när han hugger och kickar!

Jag skulle vända det. Att problemet inte är att han inte har mat och därför biter. Utan att han stressäter för att försöka avleda smärtan. Så jag skulle kolla knäna.

Den jag hade som hade så ont att han periodvis högg sig i knäna och stod och sparkade gick rätt bra att avleda med mat.

Jag tror alltså inte att problemet är slut på mat utan att problemet är smärta.

Jag tror att beteendet Kan vara så fast att det återkommer. Det är svårt med ovanor typ krubbbitning, luftsnappning , vävning och detta som verkar vara något liknande stresssymptom. Däremot är det en bra idé att kolla knäna också. Gör det.

Jag tror att beteendet Kan vara så fast att det återkommer. Det är svårt med ovanor typ krubbbitning, luftsnappning , vävning och detta som verkar vara något liknande stresssymptom. Däremot är det en bra idé att kolla knäna också. Gör det.

Stereotypa beteenden har du rätt i att de är så invanda att det ibland sitter kvar. Däremot ska man aldrig kalla det för ovanor. En ovana är när hästen tigger mat med hoven, dunkar hoven i väggen när den inte får komma ut och liknande.
Stereotypa beteenden är något ett djur aldrig väljer själv av erfarenhet eller inlärning genom hjärnarbete. Det sker kroppsligt som inte hästen kan styra över.

Däremot är just stereotypa beteenden ett beteende som ser lika ut för alla hästar även om de inte sett det hos andra hästar.
Åh, vad svårt att förklara.........Hästar som får stereotypa beteenden får alltid samma beteenden (vävning, vandring, krubbitning, luftsnappning, tungsugning osv).

Bita i knäna är inte ett stereotypt beteende som hästar utvecklar. Det är något annat.

Förstår du hur jag menar?

Han visar absolut ingen smärta när man rider, pigg och framåt. Han har aldrig varit skadad eller särskilt hårt riden/körd, kallblodstravare som blev tränad sporadiskt och har aldrig blivit startad och som nu går som skogsmulle. Nu har han stått i några månader pga graviditet men har haft en kompis som har arbetat som ridlärare som ridit honom ett par gånger men hon har då heller aldrig känt att han gått orent eller på annat sätt visat ovilja.

Asså han vräker ju inte i sig maten utan han kan vara utan mat i några timmar självmant när det finns en bal men direkt den tar slut så början han, dom äter en rundbal på ca 7-9 dagar och är 2 hästar och dom är ute dygnet runt. Vi brukar alltid ställa in ny bal innan den gamla tagit slut just för att han inte ska bita sig, men som sagt så blev de ett glapp på mågra timmar den här gången..

Han visar absolut ingen smärta när man rider, pigg och framåt. Han har aldrig varit skadad eller särskilt hårt riden/körd, kallblodstravare som blev tränad sporadiskt och har aldrig blivit startad och som nu går som skogsmulle. Nu har han stått i några månader pga graviditet men har haft en kompis som har arbetat som ridlärare som ridit honom ett par gånger men hon har då heller aldrig känt att han gått orent eller på annat sätt visat ovilja.

Asså han vräker ju inte i sig maten utan han kan vara utan mat i några timmar självmant när det finns en bal men direkt den tar slut så början han, dom äter en rundbal på ca 7-9 dagar och är 2 hästar och dom är ute dygnet runt. Vi brukar alltid ställa in ny bal innan den gamla tagit slut just för att han inte ska bita sig, men som sagt så blev de ett glapp på mågra timmar den här gången..
Fast din kompis är ingen veterinär och inte du heller, du har fått råd av de som har erfarenhet av personlighetsförändringar och diffusa symptom, varför inte göra en utredning och se vad en veterinär hittar? Det här är inte ett normalt beteende.

När min häst hade allvarliga skador på båda ledbanden över bakknäna såg ingen någon hälta. Det märktes inte heller något i ridningen. Det var hans förändrade beteende som gjorde att jag åkte till klinik. Han blev arg, han blev frusen och mådde uppenbarligen inte bra. Veterinären avfärdade mig som pjoskig och hästen som dum och ouppfostrad. Hon ville skicka hem oss men jag misstänkte bakknäna och stod på mig. Jag fick stå på mig bra mycket för att hon skulle utreda vidare. När ultraljudet väl var gjort ville de döma ut honom direkt.

När min häst hade allvarliga skador på båda ledbanden över bakknäna såg ingen någon hälta. Det märktes inte heller något i ridningen. Det var hans förändrade beteende som gjorde att jag åkte till klinik. Han blev arg, han blev frusen och mådde uppenbarligen inte bra. Veterinären avfärdade mig som pjoskig och hästen som dum och ouppfostrad. Hon ville skicka hem oss men jag misstänkte bakknäna och stod på mig. Jag fick stå på mig bra mycket för att hon skulle utreda vidare. När ultraljudet väl var gjort ville de döma ut honom direkt.
Jag har haft en liknande upplevelse, fast i min hästs fall var det haserna och spattliknande problem. Det tog tre kliniker med erfarna hästveterinär innan problemet hittades.

Nu har han stått i några månader pga graviditet men har haft en kompis som har arbetat som ridlärare som ridit honom ett par gånger men hon har då heller aldrig känt att han gått orent eller på annat sätt visat ovilja.
Men om du är säker på att inget är fel varför frågar du då här?
Om du har bestämt dig för att till varje pris undvika ett veterinärbesök, varför frågar du då här där det normala svaret är just 'sök veterinär'?
Att din kompis inte känner något tycker inte jag är konstigt. Det är mycket välkänt att just bakknähältor är oerhört svåra att upptäcka. Även lättupptäckta frambenshältor kan vara svåra att se om de är dubbelsidiga. För mig hade de saker folk skrivit här om liknande erfarenheter och vad de berodde på tillsammans med att hästen efter 1,5 år fortfarande biter sig i knäna resulterat i att jag omedelbart ringt och bokat tid.

Tyvärr är dina "ursäkter" (jag skriver så i brist på annat ord, inte för att vara dryg) inte något bevis för att inget skulle vara fel.
Jag hade en häst som var dubbeltsidigt framhalt i många år vilket jag inte märkte överhuvudtaget, varken på hästen i ridning, körning, hoppning eller i humör. Det som gjorde att jag så småningom gick till veterinär var att hon blev mer halt på ena benet och det äntligen (med tanke på hästens välbefinnande) blev ett veterinärbesök och sedan en triangelmärkning.

Det är inte alltid lätt att tolka en häst men de gör så gott de kan för att bli hörda.

Har haft en häst i min närhet med samma beteende.
Hästen började med beteendet redan som 1-1,5 åring (hingst, kastrerad som 3åring) med åldern blev beteendet bara värre, han kastade sig i väggarna i boxen, bet sig i bakknäna, sparkade i väggarna och slaktade täcken.
Det som hjälpte var mycket utevistelse med kompis och regelbundna tider (5min sen till frukost så hade han bitit sig)
Han älskade att man höll på med honom och ridningen fungerade bra men höll man på med annan häst i stallet ville han ha uppmärksamhet.

Undersökt av veterinär och röntgad men inga fynd som kunde tyda på smärta hittades.

Som 5åring på sommarbetet fick ägaren plötsligt se samma beteende i hagen han stod och högg sig i knäna, sparkade, backade gick framåt hög sig igen och sedan började han om. (kompis i hagen och gått om gräs)
Då togs beslutet att låta honom somna in.

Förutom smärta kan det vara andra fenomen som han tycker är obehagliga; typ sockerdrickspirr, lätta domningar etc etc som beror på något bakomliggande. Jag har sett detta hos ett annat djur (inte häst) som bet sig i bakbenen, kickade irriterat etc etc. Det kom från bakdelen och smärtlindrande medel hjälpte inte då det inte handlade om smärta utan annat.

Jag hade en valack som inte heller visade någon hälta som skogsmulle, och som även han var pigg och framåt på raka spår. Han bakknän var helt slut, det var det värsta veterinären sett, och det syntes inte förrän vid titthålsoperation. Jag håller med Alexandra, jag tror att han stressäter för att glömma smärtan, antingen den sitter i mage eller knän.

Om han har ont i båda bakknäna är det inte säkert att han ser så halt ut förrän det görs ett böjprov. En häst som har ont i bf eller bb går ju oftast med jämna steg, även om dom är kortare.
Sen kan jag ju ärligt säga att många är ganska dåliga på att faktiskt se hältor på sina hästar.. När jag ser annonser på lite äldre hästar som "aldrig varit halta" tänker jag att dom haft ägare som kanske inte är så duktiga på att se hältor, och framför allt inte kört hästen till veterinärkoll om den betet sig lite underligt.
Sen, en framåt häst blir inte alltid lat av att den har ont, så att han är pigg och framåt betyder inte automatiskt att det inte är nått fel.

Stereotypa beteenden har du rätt i att de är så invanda att det ibland sitter kvar. Däremot ska man aldrig kalla det för ovanor. En ovana är när hästen tigger mat med hoven, dunkar hoven i väggen när den inte får komma ut och liknande.
Stereotypa beteenden är något ett djur aldrig väljer själv av erfarenhet eller inlärning genom hjärnarbete. Det sker kroppsligt som inte hästen kan styra över.

Däremot är just stereotypa beteenden ett beteende som ser lika ut för alla hästar även om de inte sett det hos andra hästar.
Åh, vad svårt att förklara.........Hästar som får stereotypa beteenden får alltid samma beteenden (vävning, vandring, krubbitning, luftsnappning, tungsugning osv).

Bita i knäna är inte ett stereotypt beteende som hästar utvecklar. Det är något annat.

Förstår du hur jag menar?

Kollade synonymer, jag menade ovana som synonym till olat.

Jag förtjänar säkert påhopp för ett vedertaget ord och när när du går ut i stallet och en häst krubbiter eller tigger med är jag totalt övertygad om att du använder dessa orden "den där kära hästen, evashäst, gör ett stereotypt beteende igen, suck. "

Om ni tittar på svtplay och spelfilmen om Allan så krubbiter Allan, jag är ganska säker på att Fredriksson säger olat. Jag skrev ovana, vilket är en synonym.

Synonymer till

Stereotypt - alltid likadan

beteende - handlingssätt

@Efwa , jag tycker din kommentar var löjlig. Avslutar detta nu.

Hästen agerar med ett återkommande mönster , det finns möjligen en möjlighet att det är något problem.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 450
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 970
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Har en katt som måste få medicin 2 ggr om dagen (egentligen 3 men funkar utan anfall på två) som slutat frivilligt äta den (gömde den...
Svar
6
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka