Ut på promenad!

Rosen

Trådstartare
Kan ni ta era hästar i grimskaftet och gå ut på en skogspromenad och det fungerar helt friktionsfritt? Min häst går snällt ett litet tag sedan börjar han moppsa upp sig. Då får man säga till honom på skarpen för att han ska lyssna. Varför ska man testas just då? :confused:

Sv: Ut på promenad!

Jag skulle ALDRIG gå en promenad utan träns på min häst och han är en av de snällaste som går på fyra ben. :crazy:

Jag tycker det är oansvarigt eftersom du har inte samma kontroll över häst i grimma och grimskaft som du har träns.

Finns en möjlighet att han testar just då för att han får tråkigt och kanske inte riktigt fattar varför han ska traska på där bredvid dig. Så han blir lite sur?

Eller så får han tråkigt och vill busa.

Hur gör han när du säger åt honom? Lugnar han sig på en gång och blir snäll eller blir han sur eller stött?

Om det nu är att han blir uttråkad kanske man får försöka att göra det lite mer intressant och varierande att vara ute och promenera.

Jag tycker i flesta fall inte att man ska behöva ha träns på sin häst när man är ute och går, har man kontroll över hästen och vet att den litar på och respekterar dig så händer det väldigt sällan något.

Funkar inte tilliten och respekten tycker jag inte lösningen automatiskt ska bli "träns på!" utan att man ska ta itu med problemet i grunden...

Senast ändrad av en moderator:

Jodå det kan jag, det är faktiskt väldigt mysigt och avkopplande.
Men jag hade gärna lett min häst i något annat än träns, men har inga alternatov.
Funderar dock på att införskaffa en kapson, eller är en "Be-nice-halter" att föredra?

Jag brukar ha min i koppel som den förvuxna hund hon är. Vi har jättemysigt på våra promenader, ibland blir hon busig och ska hoppa omkring som en busig hund och fånga grimskaftänden samt anfalla mej. :devil: Hon busar bara i skogen för när vi går på vägen är det allvar och då är det fot som gäller. :idea:

Min förra skulle man nästintill kunnat ha lös med sig ute på promenad. Hon var som en hund nästan, men för det mesta hade jag träns på henne när vi var ute och gick. Dels av "säkerhetsskäl", man har ju mer kontroll över hästen med träns, även fast jag litade på hästen. Det jag däremot inte litar på är omgivningen, som kan "skrämma" hästen (ex vis blev jag avslängd en gång då en lastbil körde mindre än en decimeter ifrån mig (kände lastbilskanten mot mitt ben) och hästen, och då i välidgt hög hastighet). I sådana lägen känns det iallafall säkrare med träns.

Jag kan gå på promenad med min vuxna häst med ett grimskaft om halsen enbart.

Unghästen har jag kapson och grimskaft.

ja det kan jag.

det är nog en fråga om lite testning av ledarskap kanske... öva i padock att gå med honom på långt rep, han ska gå BAKOM dig. När han följer automatiskt ska du kunna tvärstanna och svänga oförhindrat och plötsligt, och hästen stannar och svänger med. På NH forumet kan du hitta oändligt mkt mer om ledarskap och ledarskapsövningar som inte jag kan, men det miniformat ovan brukar jag köra på min häst som test och lite befästande av ledarskap ibland, då han är ganska tuff och ranghög, och det funkar bra....

Ja, kan det utan minsta problem både med tvååringen och valacken. Valacken kan jag ha lös. Vi brukar plocka svamp han och jag, han går lös och jag plockar svamp, och när jag plockar svamp betar han, och när jag tycker vi ska byta ställe ropar jag på honom och så följer han efter mig. Ska jag någonstans där han inte kan gå säger jag åt honom atts tå stilla, så står han där jag ställt honom tills jag kommer och hämtar honom. Jag har funderat på att lära honom nosa upp kantarellerna med ;)

Att hästen 'mopsar' efter ett tag är inte ett problem som är helt ovanligt dock, brukar bero på att de blir lite uppspelta och exalterade av ny miljö etc och blir lite yr i mössan och gärna lite kaxiga om de är lagda åt det hållet.

Rosen skrev:
Kan ni ta era hästar i grimskaftet och gå ut på en skogspromenad och det fungerar helt friktionsfritt? Min häst går snällt ett litet tag sedan börjar han moppsa upp sig. Då får man säga till honom på skarpen för att han ska lyssna. Varför ska man testas just då? :confused:
Inga problem alls. Det kan jag göra helt friktionsfritt!

Hon är så cool min stolla.

HokusPokus skrev:
Jag skulle ALDRIG gå en promenad utan träns på min häst och han är en av de snällaste som går på fyra ben. :crazy:

Jag tycker det är oansvarigt eftersom du har inte samma kontroll över häst i grimma och grimskaft som du har träns.
Hur skulle du göra om du stod i ett stall som det jag står i där hagen ligger tvärsöver vägen i en mindre "by"?
Leda i träns till och från hagen?

Har man en nervig eller "mopsig" häst kan jag förstå att man gör det, men om hästen är lugn och cool? Ska man vara HELT säker så kan man ju i så fall aldrig leda sin häst i grimma ens på stallplan; den kan ju dra iväg därifrån med?

ja, han vill förvisso alltid hålla ett bra tempo men han lyssnar och väntar även om jag får säga åt honom ett par gånger

ja alltså
om vi nu inte säger att jag inte rider lektion på riskola eller provrider nån häst
så har jag den regeln att jag sätter mig inte upp på hästen om jag inte kan hantara den ordentligt på backen.

dvs. att ja jag kan leda min hästar.
dom följer mig som hundar

Japp, på backen är det inga problem - vi brukar gå på promenad i repgrimma ganska ofta. jag tycker repgrimma är bättre än träns att leda i på det sättet - den har ett långt rep så att jag kan hålla hästen på avstånd om den blir yr i mössan och börjar klättra på mig). Problemen med Monstret kommer när man sätter sig på ryggen... :crazy:

När jag är ute och leder hästar brukar jag ofta använda en repgrimma då jag tycker att den ger minst lika bra kontroll (om inte bättre) än ett träns. Det är dessutom lite en säkerhetssak. Om hästen av någon anledning skulle lyckas slita sig och sticka iväg tycker jag inte att det är så roligt att hästen har ett bett i munnen om h*n skulle fastna någonstans... När jag går på promenader brukar jag ofta anpassa dem till hästen så att jag vet att h*n inte stressar upp sig utan kommer hem lugnare än vad den var från början. Allt eftersom det går bra ökar jag sedan på "svårigheterna"

/Sara

Ja det är inga problem att gå ut på promenad med min häst i grimma och grimskaft. Han är snäll, det enda han försöker är väl att smaka på grenar och dyl inom räckhåll.. :p

domino skrev:
Ja det är inga problem att gå ut på promenad med min häst i grimma och grimskaft. Han är snäll, det enda han försöker är väl att smaka på grenar och dyl inom räckhåll.. :p

Detsamma gäller för min pålle. Men skulle han vara fruktansvärd pigg eller jag av någon annan anledning tror att det skulle finnas risk för ledarskapsproblem eller nervproblem så tycker jag repgrimma och rep är det alternativ som gäller.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka