Ut och resa

emmeloy

Trådstartare
Hej igen!

Nu börjar jag fundera på hösten igen. Har jobb till hösten, sen är jag arbetslös. Funderar därför på om jag antingen ska plugga eller resa. Och nu har jag nog hittat en reskompis, så nu är planerna igång!!

Frågan är bara, hur planerar man en lång resa? Vi har väl tänkt vara borta ca 2-3 månader, och vi tänker oss asien/australien. Vi vill förflytta oss, göra lite spännande saker (dyka, gå på safari, vandra, osv) och varva detta med lite "vanlig" semester (sol och bad på en paradisö typ). Vi har pengar så vi klarar oss. (Jag har åtminstone 100k som jag kan lägga, även om det skulle svida om det gick åt så mycket.) Så, vad bokar man hemifrån? Vad bokar man på plats? Var ska man åka? Osv. Nya Zeeland är ett måste, men vad gör man där då? (Förutom att gå till Hobbiton!)

Alla som har eller ska resa, help! :D

Jag kom hem från Nya Zeeland för tre veckor sen :) Vi var där i tre veckor men hade lätt kunnat stanna där hur länge som helst, helt klart mitt nya favoritland! :love: Vår resa såg ut såhär:

Vecka 1: Anlände i Auckland, stannade där 1 natt och tog sedan bussen upp till Paihia (Bay of Islands) där vi stannade 5 nätter. Var jätteskönt att vara på samma plats dessa nätter för att hinna vänja sig vid tidsskillnaden och bara kunna ligga på stranden hela dagarna. Bay of Islands är Nya Zeelands "skärgård" och det utgår båtar från Paihia varje dag där man kan kryssa bland öarna, bada med delfiner eller vad man nu vill göra.

Sedan tog vi oss tillbaka till Auckland och åkte sedan på en heldagstur därifrån till Hobbiton. Det var fantastiskt! Jag har knappt sett filmerna och hade inte så höga förväntningar men det var SÅ vackert!

Vecka 2: Vi flög från Auckland till Christchurch vilket var jättesmidigt. Härifrån hoppade vi på en 6-dagarstur med Stray Journeys, där man är en liten grupp (vi var ca 10 personer) som reser en förbestämd rutt tillsammans. Allt boende ingår och vissa måltider och utflykter. Här åkte vi till Picton - Abel Tasman - Hanmer Springs - Kaikoura - Christchurch. Alla ställena var riktigt fina, Abel Tasman var fantastiskt med sina guldiga sandstränder och långa walking tracks. I Hanmer Springs badar man i varma källor och i Kaikoura finns möjlighet att åka på valsafari.

Vecka 3: Vi hyrde en campervan (som en vanlig, större bil som sedan görs om till sovplats). Det var så himla roligt, och bilen var fantastiskt smidig. Vi åkte till Lake Tekapo, Queenstown, Milford Sound och Lake Wanaka, och jag gillade speciellt Wanaka, det var en så mysig och fin stad. Vi åkte även till Akaroa där vi åkte ut med en segelbåt och såg Hectordelfiner, Blue Penguins, Pälssälar och Albatrosser. (Behöver jag ens nämna min exaltation över detta? :D)

Det finns oändligt med saker att hitta på och du kan nog enkelt bränna 100k bara i Nya Zeeland om du nu vill :angel: Det är ganska dyrt, priserna är ungefär som i Sverige men alla hostels är väldigt fräscha och det är ett oerhört vänligt land - jag hade inte tvekat att bott på soffan hos någon om det hade varit så!

Du får jättegärna pm:a om du har fler Nya Zeeland-frågor!

(Vi bokade flyg och Stray-utflykten via Kilroy Travels, de är väldigt hjälpsamma och hittade ett billigare flyg till oss än vi själva gjorde när vi letade :up:)

10954928_10152667770365969_5445137633636793881_n.jpg

1604482_10152633391650969_3832868640823400632_n.jpg

10996587_10152637211045969_1476399841919052762_n.jpg

10450832_10152651660625969_5650062690557296973_n.jpg

10922519_10152651665405969_5029099023928062305_n.jpg

Ursäkta mitt megalånga inlägg och bildbomb men jag älskade detta land alltså, haha! :bump:

Ååh! Nu längtar jag sååå mycket till hösten och vintern när det troligtvis är dags! :love: Vilken månad är den bästa att vara i Nya Zeeland? Jag ÄLSKAR djur och natur så vill se så mycket som möjligt! Min dröm har alltid vart att besöka Hobbiton (mina absoluta favoritfilmer alla kategorier) så nu är jag såååå taggad!! Vi ska nog gå in på en resebyrå och be om lite hjälp :love: Men @Idas hur mycket pengar gick det åt för er allt som allt? 3 veckor tycker jag låter lagom för nya zeeland :love: Dit längtar jag mest! Sen är vi inne på Australien (såklart), thailand, madagaskar, maldiverna, filippinerna, bali osv... Beror lite på priser osv. Man kanske ska kolla upp kilroy! Många som pratat om dom :) Så himla fina bilder!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 422
Senast: Paddington
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 319
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar