Uskudar des Malais, Hamilton, Turmalin?????

Peerless

Trådstartare
Någon som vet något om ovanstående hingstar??

Har sållat ner min lista till dessa tre nu och vill gärna veta vad som ärvs och hur temperament och så är. Är det någon som vet??

Ska betäcka mitt 3åriga eng. fullblod då hon dragit på sig ett svullet ringband som kommer ta ett tag att läka så då kan hon gå med föl under tiden. en smäcker otroligt lugnt fullblod med hjärtat på rätt ställe.

Tacksam för alla svar=)

Vet inte om man får länka till de olika hingstarna??? Hoppar det, men får man så säg gärna till så kan jag posta länkar.

Sv: Uskudar des Malais, Hamilton, Turmalin?????

Vill inte utala mig om hingstarna, men har ridit 2 avkommor efter Uskudar des Malais, och båda två har varit jättetrevliga. Lätta att ha att göra med och fina i ridningen. Inga stjärnor i dressyren, men hoppa kan de! :)

Turmalin kan ju ingen svara på eftersom han inte har några avkommor.

Uskudar är satt på V på grund av att hans avkommor inte levt upp till förväntningarna.

Hamilton är väldigt välstammad och kommer ur en stofamilj som lämnat framstående hopp- och fälttävlanshästar i generation efter generation. Däremot har han själv inte lämnat så mycket som man hade kunnat förvänta sig.

Varför är du intresserad av just dessa hingstar? Det finns ju så många fler intressantare på marknaden.

Har jobbat på Uskudars station. Trevlig hingst att hålla på med, avkommorna verkar också vettiga och okomplicerade.

Då det är första fölet så har jag bestämt mig för att jag ville ha en hingst (hopp) med levande föl avgift som inte kostade skjortan. Då man inte vet något om hur hon håller föl eller dylikt så kan det vara en bra försäkring ekonomiskt.
Finns ju dyrare alternativ som Cohiba och Hip Hop som har funnits med som jag strukit efterhand.
Även strukit ett par pra avstånd till hingsten då jag inte vet om dom skickar. Va annars intresserad av Marwin, men kan varit mycke pga hans teckning;)

Turmalin tänkte jag mest på hans temperament. Då han bara e 4 så är det svåret att kolla avkommor...

vet som sagt inte så mycket om Turmalin men jag gillade hans bruksprov och stammen går ju inte av för hackor :D

Jag har inte så mycket att komma med egentligen..
Uskudar - en välstammad trevlig herre, träffade honom när jag betäackte mitt sto med Nactus 2007. Verkade vettig. Hans avkommor verkar vara sent utvecklade och 3-års är inte hans starkaste.. Men avkommorna kommer igen senare som tävlingshästar.
Hamilton - Träffade jag när han skulle gå bruks eftersom jag jobbade i ett utbildnings/tävlingsstall då. Mycket sympatisk och rar, nästan lite väl sympatisk och rar ;). Söt liten kille, inte så mycket "hingst". Fin stam och fina egna meriter, avkommorna var det väl inte många som trodde så mycket om, men han verkar ju lämna hyfsat och jag har sett att han fått många ston där det blir linjeavel på Irco Marco, inte omöjligt att det är så han gör sig bäst? Hade jag haft ett sådant sto så hade jag nog också provat honom annars vet jag inte..
Turmalin har fin stam annars vet jag inte mer.
/U

Står hingsten på semin skickas det över hela landet. Jag tycker att du inte ska fokusera alltför mycket vid priset utan låta ditt sto få en bra hingst.

Szkopul har gått svår internationell hoppning och kostar 500:- mer än Turmalin. Har själv en avkomma till honom.

Fetcher N kostar 1000:- mer än Turmalin, är placerad i medelsvår hoppning och på väg uppåt. Tror att han skulle passa mycket bra med ett fullblodssto.

Lambourgini kostar bara vid levande föl, har hoppade bra på bruksprovet, dessutom har han anlag för att ge annorlunda tecken. Honom har jag också en uppfödning efter som är två år och han kan både röra sig och hoppa.

Nobel har tävlat både svår dressyr och hoppning och kostar lika mycket som Szkopul.

Har en 07:a efter Uskadar.Tuff men stabil i psyket.Mkt posetiv till allt.Du kan se henne o 07-tråden.Jättenöjd med henne.

Står inte Hamilton och Uskudar på naturligt? Hur funkar det med en 3-åring..?

Hur tror du att det funkar?

Semin är ändå en relativt ny företeelse fram till början på 90-95 stod alla hingstar i princip på naturligt. (Halvblod)

Inom eng fullblod existerar inte AI, TAI eller FAI, flesta ponnyer, kallblod osv naurligt.

Jag fattar väl hur det funkar, men min fråga var väl mer av psykisk karaktär än fysisk. Mitt sto står hos en hingst för naturlig betäckning, så jag är inte ett dugg främmande för det. Men så är hon också 16 år och ställer upp sig och blir gärna betäckt av det mesta... En 3-åring är ju ändå lite bebis fortfarande och jag hade nog valt semin om möjligheten fanns.

Tänk på att Uskudar står på V , risken finns att han blir sänkt till C om något/några år. Då kan ditt föl vara svårare att sälja till hyfsat pris.

Någon som vet något om ovanstående hingstar??

Har sållat ner min lista till dessa tre nu och vill gärna veta vad som ärvs och hur temperament och så är. Är det någon som vet??

Ska betäcka mitt 3åriga eng. fullblod då hon dragit på sig ett svullet ringband som kommer ta ett tag att läka så då kan hon gå med föl under tiden. en smäcker otroligt lugnt fullblod med hjärtat på rätt ställe.

Tacksam för alla svar=)

Vet inte om man får länka till de olika hingstarna??? Hoppar det, men får man så säg gärna till så kan jag posta länkar.

Jag "känner" tre Uskudar-avkommor mycket väl. Det som kännetecknar dem alla tre är en STOR hoppförmåga med mycket god teknik, ffa har de bra bakbensteknik. Har även sett en med Uskudar som morfar som hoppar med bakbenen i taket! Alla har även en mycket bra inställning till hinder. Generellt så är de också sent utvecklade, så att titta på resultaten från treårstest och kvalitetsbedömningar tycker jag inte är rättvist på honom.

Mitt eget sto har ett dåligt möderne i mina ögon (efter en icke godkänd hingst och med fullblod som morfar) och med tanke på det har Uskudar nedärvt många goda egenskaper till henne. Hon fick 777 767 78 på treårstestet, vilket för hennes del trots allt är ganska rättvist. Hon är av en ganska god ridhästmodell men tyvärr överbyggd vilket gör att hon ibland har svårt för att bära sig ordentligt. Hon är också relativt liten, 162 cm. Traven är hennes sämsta gångart, däremot är galoppen betydligt mer bärig och i balans. Hoppningen är helt klart hennes styrka, hon har mycket tryck i sprången och stor kapacitet. Hon är 7 år gammal och går i år 1,20 - men har haft ett föl och tappat en säsong pga skada och sjukdom.

Den andra Uskudar-avkomman har däremot ett trevligare möderne både ur exteriör, gångarts och hopperspektiv. Detta är en 4-årig valack som tyvärr ej visats på treårs. Han löshoppar dock helt otroligt med bra taxering, god ryggverkan och fantastiska bakben. Dock är han sen i utvecklingen och fortfarande ganska valpig. Han blir nog ganska stor (är idag c:a 165). Gångarterna är av god kvalitet, 7-8-mässiga. Traven är betydligt bättre på honom än på mitt eget sto. Han har i grunden ett trevligt temperament, men är ganska "lynnig" och har mycket egen vilja.

Den tredje hästen e. Uskudar är äldre, född 1994. Han är betydligt större än de andra två, ganska grov och drygt 170 cm hög. Detta är en mycket komplett häst med bra gångarter och mycket hoppning. Han har gått MSV i både hoppning och dressyr, samt svår klass i körning. Riktigt bra ridbarhet!

Jag hade kanske inte använt mig av Uskudar personligen, men jag tycker heller inte att han förtjänar att stå som V, för så dåliga är faktiskt inte hans avkommor. Dock tror jag att han har fått många dåliga ston eftersom han alltid har varit relativt billig, vilket självklart bidrar till avkommornas kvalitet. Men de avkommor jag har ridit är helt klart trevliga individer och hopphästar!

Säger sm någon annan, semin är en ny företeelse. Och förekommer inte inom alla raser. Jag kan inte se att det på något sätt skulle vara ett hinder för en treåring, man ska inte överföra mänskliga känslor på djur.

Fast han är väl född typ 86 så risken är att han inte hinner bli sänkt innan han dör :p

Blev faktiskt en helt annan hingst. Nämligen Cohiba som står på Gränsbo=)

Liknande trådar

L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel som idag står på N om de fanns på TAI eller FAI?? Det finns ju faktiskt några riktigt välmeriterade herrar bland de som idag betäcker...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 589
Senast: QuickStar
·
C
Avel Vore tacksam för lite idéer och tips på en bra och komplett hingst till mitt sto. Har precis bestämt mig för att nog ska betäcka om och...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18