timme

Trådstartare
hej vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt!
är så att jag mår ju inte riktigt bra och har väldigt dåligt självförroende(orkar inte rabbla upp hela historien igen)och nu känns dte bara som jag inte kan nåt alls längre med ridningen eller nåt känns som jag är en usel ryttare och allt.
mår så otroligt dåligt över dte:cry:känns som jag tappat allt och inte orkar kliva upp ens...vad ska jag göra?

Sv: usel

Lite svårt att ge dig råd när man inte vet historien bakom.

Jag känner att det är svårt att ge dig några råd då jag inte känner till bakgrundshistorien- är det en tillfällig svacka du har eller har du känt så här länge? Är du allmänt känslig och pendlar i sinnesstämningen från topp till botten eller brukar du vara jämn i humöret och kunna hantera både med- och motgångar men nu plötsligt sjunkit? Vet du själv varför du mår som du mår? Är det någon särskild händelse eller flera händelser som utlöst det hela eller kom det bara ändå?

Vad jag syftar på är att har du en depression eller är det "bara" dålig självkänsla? Är du i övrigt frisk? Hur har du det socialt med vänner och boende,ekonomi,tid?

Äter och sover du bra? Motijonerar antar jag att du gör som håller på med hästar men i övrigt tror jag att äta,sova och motijonera brukar vara susen för välbefinnandet.

Jag kan inte ge några råd om hur du ska må bättre, det borde du få professionell hjälp med.

Men vad de gäller hästar, många har nog haft perioder när man känner sig totalt värdelös och undrar lite varför man håller på med det hästar. Ett tag tyckte jag synd om de stackars hästar som tvingades stå ut med mig. Jag kände mig som världens sämsta ryttare.
Som tur så fanns det ju något som höll mig kvar, hästarna såklart.
Ganska snart började det vända, jag fick en ny ridlärare på ridskolan som var toppen. Hon uppmuntrade det jag gjorde rätt och bra och hjälpte mig på ett positivt sätt med det som kunde bli bättre istället för att bara påpeka alla fel jag gjorde. Det fick mig såsmåningom att både bli bättre och framförallt känna mig bättre.
Jag är långt ifrån en bra ryttare, men jag tycker det är kul att rida, och utvecklas med hästen. Nu väljer jag att fokusera på det som går bra, både för min del och för hästen.

Jag har sänkt mina krav, vilket är viktigt när man tappar självförtroendet. Man behöver känna sig bra ofta, därför är det viktigt att inte ha för höga krav. Annars så får man aldrig någonting rätt. Hästen kommer också tycka det är kul att känna sig duktig och få beröm för småsaker.:)

Kanske vill du ta en paus med ridningen och bara umgås med hästarna. Men om du vill fortsätta rida så kan det vara en bra idé att sänka kraven. Ha roligt, och sätt upp små små mål för varje ridtur som du KAN klara.

Mina mål kan vara så enkla saker som: Idag ska jag göra en snygg halt, eller idag ska jag hoppa över ett pytteliten skutt (typ 20 cm), eller idag ska jag hästen vara ställd minst 3 steg.
Sänk kraven rejält från den nivå du är på och rikta in dig på små saker som du ska klara under turen. Bestäm dig redan innan för kanske 2-3 saker som inte kräver så mycket arbete, resten av tiden kan du ägna åt att göra något du och hästen tycker är riktigt kul, gärna utan några krav.
Det är lätt att man fastnar i att se misslyckanden istället för vad man faktiskt lyckas med, och det kan vara svårt att vända på. Men det går.

Lycka till och försök släppa på pressen. Hästar är ofta bra att ha som tillflykt om man är lite nere eller har mycket i skallen. När jag är stressad, arg, ledsen eller lite nere på nåt sätt så tycker jag det är skönt att rida ut i skogen, bara jag och hästen och rensa huvudet.

Hoppas du mår bättre snart och att det går bra med hästarna.

Jag har också ett ganska pissigt självförtroende,speciellt med ridningen.
Jag har helt enkelt bytt ridskola och börjat i en grupp som är lägre utbildade än mig (INTE för att jag vill vara bäst!). Det gör att ingen vet vem jag är eller har en förutfattad mening om hur jag rider. Dessutom kan jag koncentrera mig bättre på övningarna eftersom jag redan "kan" dom.

Alternativet att sluta rida och sluta med hästar finns inte! Utan dom skulle inte jag levt idag,ärligt.

Som sagt, jag tror på att börja om lite från början med ridningen och att fokusera mer på hästens prestation än din egen. Har du en egen häst och är orolig för att den ska tappa muskulation och dyligt under din "nybörjar" process ska du skaffa en duktig medryttare som du INTE tittar på när hon/han rider!

Sen kan du alltid PMa om du behöver snacka, vi kanske kan hjälpa varandra?

Lycka till!

Jag känner att det är svårt att ge dig några råd då jag inte känner till bakgrundshistorien- är det en tillfällig svacka du har eller har du känt så här länge? Är du allmänt känslig och pendlar i sinnesstämningen från topp till botten eller brukar du vara jämn i humöret och kunna hantera både med- och motgångar men nu plötsligt sjunkit? Vet du själv varför du mår som du mår? Är det någon särskild händelse eller flera händelser som utlöst det hela eller kom det bara ändå?

Vad jag syftar på är att har du en depression eller är det "bara" dålig självkänsla? Är du i övrigt frisk? Hur har du det socialt med vänner och boende,ekonomi,tid?

Äter och sover du bra? Motijonerar antar jag att du gör som håller på med hästar men i övrigt tror jag att äta,sova och motijonera brukar vara susen för välbefinnandet.

Kom igen! Man kan väl ge bra råd utan att behöva vet allt det där!

okej förstår att det är svårt då!
ska fatta mig lite kort!

jag lider utav aspergers syndrom/autism(lätt)
sedan ca 6år tillbaka och har varit svårt deprimerad och hamnar i lite lätt depression då o då är där nu antagligen.(äter medecien)
tycker inte den hjälper så ska försöka byta ut den mot en annan..
går och samtalar på ungdomsmottagningen ca 1gång i veckan men har nu haft uppehåll pga att hon haft semester.
fick ett sammanbrott igår och tar ut allt på killen.
går skit mexc hästarna känns som jag inte kan ett piss längre...
jag är deppig över att jag inte har några pengar,inget jobb eller nåt..

vet att jag har väldigt höga krav på mig själv asom att få hästen att gå i form hela tiden för annars känns dte som alla tycker jag inte kan rida...

prestations ångest,tyvärr är just hästsporten en sån gren där man får en hel del prestations ångest,man måste få hästen att gå i form man måste få till den där bakdelsvändningen annars kan man inte rida,det slutar med att man kör huvudet i väggen och tycker att man är totalt misslyckad.Sluta inte rida,när du känner att du måste prestera som mest ut i skogen och ta en skön skritt tur,njut av din häst försök att släppa alla krav och måsten,du är bra,du är duktig o din häst är underbar!När du släpper på kraven kommer du att inse vilken fantastisk kompis du har och ridningen kommer att gå bättre och kommer framförallt bli roligare.Oftast när man mår dåligt blir man självdestruktiv man tar bort allt som är roligt och sjunker längre o längre ner,hästen kommer att hålla dig uppe släpp inte det.Kram (det kanske inte är mkt som stämmer här,bry dig då inte om mitt inlägg,eller plocka ut dom delar som du kan ta åt dig av,hoppas dock att du snart ska må bättre).

Jag har också ett ganska pissigt självförtroende,speciellt med ridningen.
Jag har helt enkelt bytt ridskola och börjat i en grupp som är lägre utbildade än mig (INTE för att jag vill vara bäst!). Det gör att ingen vet vem jag är eller har en förutfattad mening om hur jag rider. Dessutom kan jag koncentrera mig bättre på övningarna eftersom jag redan "kan" dom.

Alternativet att sluta rida och sluta med hästar finns inte! Utan dom skulle inte jag levt idag,ärligt.

Som sagt, jag tror på att börja om lite från början med ridningen och att fokusera mer på hästens prestation än din egen. Har du en egen häst och är orolig för att den ska tappa muskulation och dyligt under din "nybörjar" process ska du skaffa en duktig medryttare som du INTE tittar på när hon/han rider!

Sen kan du alltid PMa om du behöver snacka, vi kanske kan hjälpa varandra?

Lycka till!

tack för du ställer upp!:)

Jag vet inte om mina tips är så bra och kanske så självklara att du redan gjort det för länge sedan...Men jag tar det i alla fall- prova unna dig små micropauser ofta då du bara blundar och andas djupt ner i magen- dra in luften genom näsan och ut genom munnen. Se till att du får i dig mat ofta och nyttig mat, många små mellanmål i form av frukt, nötter etc detta så din hjärna får den energi den behöver. Testa ät omega-3 kapslar och om du vet att du skall gå igenom något extra krävande fysiskt eller psykiskt ta även B-vitamin i kombination med omega-3´n.
Som aktiv hästtjej antar jag att du redan får all motijon man behöver ;) annars hade jag föreslagit att träna både kondition och styrka för dels lugnar det, dels är det en sorts meditation/att släppa fokus på allt annat och dels får man bättre självförtroende.
Men det är ju bra att du redan får profesionell hjälp samt så håller jag tummarna för att du skall få en mer välfungerande medicin....Hmmm....Jag tror inte att omega-3 skall vara skadligt för medicin att det skulle förstöra effekten men om du tänkt prova så kanske du skall fråga din läkare eller apoteket först...:confused:
Jag funderar på din sociala situation vad gäller att du inte har jobb och undrar om du inte kan "dra nytta" av din diagnos och få hjälp/rätt med att få en praktikplats/börja arbetsträna typ inom hästverksamhet eller vad du nu vill jobba med för då får du ju meriter och större chans att då jobb "på riktigt"?Att du har Aspbergers syndrom gissar jag att leder till att du är mer noggrann än de flesta och därmed hemskt pålitligt att överlämna sina djurs omvårdnad till?
Nä, nu har jag svamlat färdigt men skriv gärna in här och berätta hur det gick sen.:bump:

tipsie - tack för ett jättebra svar!
jag har lite problem med maten oxå dåva äter men äter inte bra!är rädd att gå upp i vikt.
men äter endå inget nyttigt..för jag håller mig smal på det...omega 3 har jag aldrig provat för jag tycker dte är så jobbigt att ta massa tabletter varje dag och så därav att jag slarvat med min antidepressiva medecien oxå..
jag rider ju varje dag och är ute med hunden varje dag oså så motion får jag ju :p
men har även lite andra problem:järnbrist,blodbrist,vita,minbrist,samt ryggsmärtor,och ont i övriga kroppsdelar,samt svimmningskänslor i samband med huvudvärk eller om jag är stressad.
men dethär med hästarna tynger mig mest nu..:( jag vill byta stall och det är så krångligt allt..har inga pengar osv så vet inte alls hur sjutton dte kommer gå!:(:cry:snyft..

Gissar att du rider på ridskola. I grupp blir det såklart mycket värre. Även om de andra inte tittar så känns det så, dessutom kan det finnas publik och sist men inte minst så tittar ju ridläraren med ett granskande öga.

Om du har möjlighet att få tag på sköthäst så skulle jag defintivt ta den chansen. Jag tycker själv att jag har utvecklats en hel del sen jag började med medryttarhäst. Största skillnaden är ju att man rider mer för hästens skull än sin egen. För att motionera och träna hästen. Då blir det inte lika stor press på en själv eftersom det inte är min prestation som är det viktigaste, utan att hästen är frisk och hel och ren. Man känner sig behövd på ett annat sätt och det är inte så noga att man rider jättesnyggt varje dag. Speciellt om man kan rida ut själv i skogen, då är det ingen som ser en och man kan bara njuta av stunden med hästen.

Tyvärr så har ju inte alla den möjligheten, men om du får den så kan det vara mycket värt att ta den.

Jag tycker att du skall satsa på maten, hur dumt nu det låter men du behöver ju energi när du utsätts för påfrestningar och äter man så fungerar tänket bättre. Du måste ju inte bli tjock utan kan välja nyttiga alternativ så som lättyogurth/fil med sockerfri musli och skivad banan eller kiwi i. Proteiner-kött,fisk...- gör att du bygger upp muskler. Fet fisk(om man gillar det...) så som lax och makrill innehåller mycket omega3 som alltså är en nyttig sorts fett som dessutom hjälper kroppen att ta upp fettlösliga vitaminer. Dels blir man lugn av att äta och så tänker man bättre.
Jag kan även tipsa dig att har du inte hantlar så fyll två 1,5 liters PETflaskor med vatten och så kan du styrketräna med hjälp av dem,t.ex göra "Y"´n ovanför huvudet eller "flyga" rak i ryggen för rena styrkeövningar tar ofta bort tillfällig ångest och oro. Armhävningar, knädopp, sit-ups är andra "enkla" styrkeövningar att ta till...
Järn är viktigt så ät mycket gröna grönsaker så som broccoli,grönpaprika etc.

Sen undrar jag om du du behöver komma ifrån allt t.ex ett par timmar i veckan och odla en ny hobby typ simning, fäkting,dans, målning eller något för ibland hjälper sånt att stärka en i sin roll gentemot den huvudsakliga hobbyn.

Kan du inte få en remiss till en massör t.ex?

Jag förstår att ditt svåraste och mest betungande problem just nu är dina hästar men jag tror att om du tar ännu bättre hand om dig själv så fixar du det.

Boxning kanske vore något? Jag menar den sortens boxning sporthallar har att erbjuda att boxa mot en motpartners kuddar. Skitjobbig,skitkul och så måste man hålla fokus på det man gör och just det där med att kunna släppa allt det andra man har runt sig tror JAG att kan göra susen för hur man sen orkar med resten.

Nä,vad jag menar med mitt "svammel" är att jag hoppas att du hittar in på den rätta vägen och att allt ordnar sig. :)

M.v.h

nej jag rider inte på ridskola jag har 2 egna hästar.känns bara som jag liksom inte får ordning på allt..

tack tipsie uppskattar ditt stöd!:)
jag ska försöka tänka på maten och sådär:)
och hopaps allt löser sig..

Tycker Tispe verkar ha bra råd.

Ang hästarna, kanske du kan låta någon annan rida dina hästar och sköta det mesta av träningen om du är rädd att de tappar annars, och bara ägna dig åt det du tycker är kul och mår bra av. Alltså inte sånt som du känner dig dålig av pga för höga krav.
Lämna kraven till någon annan ett tag och ta en paus så du får tillbaka orken.

ne jag vill inte att nån annan ska ha hand om mina hästar jag vet inte varföre är bara så...men jag känner att om jag vilat en dag från o rida mår jag jätte dåligt så jag tror endå jag behöver rida bara dte att jag behöver hjälp...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 731
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka