Sv: usel
Jag kan inte ge några råd om hur du ska må bättre, det borde du få professionell hjälp med.
Men vad de gäller hästar, många har nog haft perioder när man känner sig totalt värdelös och undrar lite varför man håller på med det hästar. Ett tag tyckte jag synd om de stackars hästar som tvingades stå ut med mig. Jag kände mig som världens sämsta ryttare.
Som tur så fanns det ju något som höll mig kvar, hästarna såklart.
Ganska snart började det vända, jag fick en ny ridlärare på ridskolan som var toppen. Hon uppmuntrade det jag gjorde rätt och bra och hjälpte mig på ett positivt sätt med det som kunde bli bättre istället för att bara påpeka alla fel jag gjorde. Det fick mig såsmåningom att både bli bättre och framförallt känna mig bättre.
Jag är långt ifrån en bra ryttare, men jag tycker det är kul att rida, och utvecklas med hästen. Nu väljer jag att fokusera på det som går bra, både för min del och för hästen.
Jag har sänkt mina krav, vilket är viktigt när man tappar självförtroendet. Man behöver känna sig bra ofta, därför är det viktigt att inte ha för höga krav. Annars så får man aldrig någonting rätt. Hästen kommer också tycka det är kul att känna sig duktig och få beröm för småsaker.
Kanske vill du ta en paus med ridningen och bara umgås med hästarna. Men om du vill fortsätta rida så kan det vara en bra idé att sänka kraven. Ha roligt, och sätt upp små små mål för varje ridtur som du KAN klara.
Mina mål kan vara så enkla saker som: Idag ska jag göra en snygg halt, eller idag ska jag hoppa över ett pytteliten skutt (typ 20 cm), eller idag ska jag hästen vara ställd minst 3 steg.
Sänk kraven rejält från den nivå du är på och rikta in dig på små saker som du ska klara under turen. Bestäm dig redan innan för kanske 2-3 saker som inte kräver så mycket arbete, resten av tiden kan du ägna åt att göra något du och hästen tycker är riktigt kul, gärna utan några krav.
Det är lätt att man fastnar i att se misslyckanden istället för vad man faktiskt lyckas med, och det kan vara svårt att vända på. Men det går.
Lycka till och försök släppa på pressen. Hästar är ofta bra att ha som tillflykt om man är lite nere eller har mycket i skallen. När jag är stressad, arg, ledsen eller lite nere på nåt sätt så tycker jag det är skönt att rida ut i skogen, bara jag och hästen och rensa huvudet.
Hoppas du mår bättre snart och att det går bra med hästarna.