Usch.. vad ska man ta i betalt?

P

Peyton

Nu ska jag bygga eget :banana:. 4 st uteboxar med uppvärmd och isolerad sadelkammare. Tyvärr blir det ju inget bra ställe att binda upp hästen på.. boxen får duga tillsvidare..:crazy: Har två hästar själv, och vill ha lite sällskap både för mig och hästarna! Tänkte att mockar jag två boxar redan kan jag lika gärna mocka och fixa för två till, har ändå inget att göra direkt...;) Men vad ska man ta i betalt?!

Vad skulle ni kunna tänka er att betala för detta:

Utebox 4 x 3 m
Stor uppvärmd sadelkammare
Paddock 22 x 50 m
Stora fina (och torra!) vinterhagar och sommarhagar
Fri tillgång på hö
2 kg havre/dag
1/2 liter betfor/dag
1 dl mineraler/dag
Utsläpp/insläpp samt täckesbyten, 5 fodringar/dag och mockning ingår alla vardagar. Helgerna sköts kollektivt.

Läget är väldigt attraktivt, typ tänk göteborg...:angel:

Men det är ju inga direkt bekvämligheter - mer än att det är hästvänligt och säkert och det som behövs finns, vatten, sadelkammare osv. Vill varken ta över- eller underpris.

Alla tips och synpunkter tas med glädje emot! Även tips på hur man kan lösa uppbindningsplats...:angel:

Mvh Peyton

Sv: Usch.. vad ska man ta i betalt?

Oj va svårt det där med priser.. I det stall ja står nu så betalar jag 800 i kallhyra. Ja får mocka, släppa in/ut själv, inget foder eller strö ingår.. Men de är vad priserna ligger på här runt omkring, i förra atallet va det lite dyrare, 1100 kr, men då ingick de hö, halm, havre och korn.

Vet du på ett ungefär vad andra stall runt dig tar?

Kolla hur mycket stallen runtom tar.

Med tanke på att de får fri tillgång till hö, samt all (?) skötsel i veckorna så höjer det ju priset en bra bit.
Sen sänks det pyttelite genom helgtjänsten. (tycker jag iaf)

Jag är inte helt hajj på privatstall kostnader osv, men om det är ett attraktivt område så borde väl 3000:- + vara normalpris?

Jag vet ju att i andra stall här i trakten så är det ca 1000 kr/mån i kallhyra. Vare sig med eller utan egen paddock. Men då är det ju i "vanliga" stall, inte uteboxar...

Ex nr 1: Boxplats i stall med litet ridhus, frukost/utsläpp och kvällsmat ingår samt 10 kg hö. 2600 kr. (notera att lunch, täckesbyte, insläpp och strö ingår ej)

Ex nr 2: Boxplats i stall med paddock, inga sommarhagar, endast frukost ingår. 1000 kr/mån + containertömning ( ca1400kr/mån delat på 4 boxplatser)

Ex nr 3: Boxplats i litet stall, ingen egen paddock, endast en liten, liten vinterhage. Utsläpp, eftermiddagshö, insläpp och kvällsmat ingår. Ej täckesbyten och lunch. 1200 kr/mån.

Svårt det där... :confused: Jag har funderat på ca 2500 + strö, fast då räknade jag bara på 10 kg hö per dag och häst. Kanske lättare att inte ha fri tillgång...

Sedan behöver jag ju inte erbjuda helinackordering, men det känns nästan skönast för mig - då vet jag ju att allting sköts ordentligt. Och man slipper ha scheman och folk som ringer och ändrar sig i sista stund och så - är änna trött på sånt!

jäkla svårt e det...

Hur stor är efterfrågan på boxplats? De kan man ju oxå sätta priset efter ;)

Men med tanke på allt som ingår så tycker ja nog inte att du ska ta mindre än 2.500. Men som sagt, de e jätte svårt de där..

vart i gbg är det? ^^

Uppbindningsplats kan man ju enkelt lösa genom att sätta en ring i väggen ute, eller skaffa en upphöjd stock kanske?

OM du ska mocka åt hästarna så ha ett pris inklusive strö.

Annars kan det lätt bli irriterande då den ena hästen förbrukar mindre spån än den andra eller att du förbrukar mer strö än ägaren själv skulle göra osv.

Eller så låter du dom mocka själva och även själva förbrukningen av strö.

Det lät smart! Bra tips, tack!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka