Elanor

Trådstartare
Jahapp då var det bestämt. Jag ska åka till det stora landet i väster och rida och ta hand om hästar i tre underbara månader! Eftersom jag aldrig varit med om liknande vill jag ha massor av tips och råd från er som varit där! Jag förstår givetvis att det är olika från ställe till ställe, men generellt?

Jag åker alltså till Texas i februari! Shit vad nervös jag blev nu....

Sv: US and A

En liten fågel viskade i mitt öra för ett tag sedan att detta kanske skulle ske, jätteroligt för dig. Hoppas du får stort utbyte av det.

Jag gissar på att du ska till RB va?

Ha det så jättekul :bow:

Ja de var de han sa till mig iallafall. Vad roligt Elinor.
Jag vet inte vad jag ska ge dig för råd de finns massor att säga. Du fixar det själv bra, de e så olika hos olika tränare. se till att du inte blir nån som mockar skit och blir utnyttjad de e väl de viktigaste. Lycka till

Jahapp då var det bestämt. Jag ska åka till det stora landet i väster och rida och ta hand om hästar i tre underbara månader! Eftersom jag aldrig varit med om liknande vill jag ha massor av tips och råd från er som varit där! Jag förstår givetvis att det är olika från ställe till ställe, men generellt?

Jag åker alltså till Texas i februari! Shit vad nervös jag blev nu....

Kola din hemförsäkring (sjukförsäkring)! vad den tacker och hur länga, om det räka för 3 månad, se till att den är förlänged!
Pass, VISA KORT, nöd penger i strumper i fall du måsta sticka tidigar än planerat.
Vet inte vart du ska, men det kan bli kallt!
Arizona

Det viktigaste är
*Visum
*Pass
*Försäkring

Kolla upp arbetstider, och backupp för ev sjukdom/ledighet, bara för att man är hos en känd tränare skall man inte behöva arbeta ihjäl sig, är arbetsdagarna längre än 8h skall du absolut ha 2 dagar ledigt i veckan.
Vad kommer du ha för arbetsuppgifter, kolla upp det redan nu så att det inte blir några misstag.

Det är jätteviktigt att kolla upp det här innan du åker, man är oftast inte så kaxig och kan säga ifrån när man väl står på andra sidan atlanten med ett arbets schema på 10 arbetstimmar per dag 6 dagar i veckan.
även om det rör sig om en begränsad tid så skall arbetstiderna och arbetsförhållandena hålla hög standard!:)

Been there done that!:angel::D

Det viktigaste är
*Visum
*Pass
*Försäkring

Kolla upp arbetstider, och backupp för ev sjukdom/ledighet, bara för att man är hos en känd tränare skall man inte behöva arbeta ihjäl sig, är arbetsdagarna längre än 8h skall du absolut ha 2 dagar ledigt i veckan.
Vad kommer du ha för arbetsuppgifter, kolla upp det redan nu så att det inte blir några misstag.

Det är jätteviktigt att kolla upp det här innan du åker, man är oftast inte så kaxig och kan säga ifrån när man väl står på andra sidan atlanten med ett arbets schema på 10 arbetstimmar per dag 6 dagar i veckan.
även om det rör sig om en begränsad tid så skall arbetstiderna och arbetsförhållandena hålla hög standard!:)

Been there done that!:angel::D

Eftersom jag bara ska vara där i max tre månader behöver jag inget visum vad jag förstått? Ska snacka med mina föräldrar om vad jag har för sjukförsäkring. Ang arbetstider, så kommer ju jag vara ensam arbetande på gården tillsammans med min arbetsgivare då, så det får nog ta den tid det tar varje dag... Jag hoppas på att det inte kommer bli för långa dagar ändå, vilket jag faktiskt inte tror. Det står 17 hästar på gården.

Åhh vad roligt för dig. det låter helt fantastisk!
Undrar..Är det bara "privattips" och kontakter som gäller när man får sådana tillfällen eller finns det någon "förmedling" typ?
Ha det så underbart!

Du behöver inget visum för tre månader, men det gäller för turister, ska du jobba eller praktisera så är du där olagligt. Nu åker ju dom flesta på turistvisum ändå eftersom det kan vara ganska svårt att få ett praktik eller arbets visum, då måste nog din arbetsgivare vara insatt i allt pappersarbete annars blir det lätt en enda röra. Så mitt råd är att när du går genom tullen och får alla "100" frågor om vad du ska göra, bo, åka hem osv. säg bara att du ska hälsa på en bekant och bo hos henne/honom, eller att du är där för attt leta häst (fast då måste du nog ha ett bankbevis på att du har tillräckligt med pengar), nämn absolut inget om att du ska jobba, då lär du få åka tillbaka hem igen.
Hoppas du får det trevligt och lär dig mycket, tre månader går som i ett huj om man trivs, själv jobbade jag 7 dar i veckan minst 10 timmar om dagen, men det går bra i tre månader det är ju så kort tid (blev kvar i tre år, och det var lite mycket) fast mocka får du allt se till att du inte behöver göra, utom på tävling då. Har dom inte mexikanare i Texas?, tycker det borde finnas fullt av dom där och dom brukar ju sköta både mockning och fodring.

När jag var där i tre månader, fick jag förlänga min hemförsäkring för att den skulle täcka, tror bara den täcker 60 dagar utomlands(minns inte riktigt) fick betala en avgift på strax över 1000 kr (om jag minns rätt:p).

Jag hade inget visum, fick snirkla mig igenom tullens frågor, med att jag skulle hälsa på en bekant och även resa runt lite!
Vilket var sant hann med både en vecka i Minneapolis hos en kompis och några dagar i NY.
Däremot fick jag inte heller nån lön, utan arbetade som "volontär" i utbyte mot boende och mat.

17 hästar är ju hanterbart, så det kommer säkert gå jättebra!;)
Jag hoppas verkligen du kommer dokumentera allt och sedan visa oss!:)

Har just nu lite mail kontakt med min gamla arbetsgivare i USA, och trots att det många gånger var värre än pest och kolera så längtar jag verkligen tillbaka!

Baldricks: Det kan nog kallas kontakter. Red clinic för denna snubben i sommras och i september och då frågade han helt enkelt om jag ville komma och jobba.

Lillaida: Mockning ingår nog vare sig jag vill eller inte ;) Men det gör inget för mig. Bara jag får rida är jag nöjd. Jag är inte där för att tjäna pengar utan för att samla på mig kunskap och erfarenhet om hästar.

Golden_tinka: Tack för alla tips och råd! Jag vet inte vad jag ska säga att jag ska göra :S Men det får väl bli släktingvitsen då :p Jag kommer ju inte direkt få någon lön när jag är över, utan mat och husrum och det mest nödvändiga.

Så... alla ni som varit över har BARA ridit? Ingen som fått mocka bajs? :confused:

Hej Elinor
När jag var där så var ju jag anställd på riktigt och fick lön och arbetade då som exersicerider med galopphästar och jag hade då ett arbetsvisum som då var på 9 mån och sen åkte jag hem 3 mån sen fick jag ett nytt visum i 9 mån så höll de på så där. De sista året jag var där så ändrade dom visumen till 12 mån och sen hemma viss tid kommer inte ihåg hur det är nu.
Du kan få arbetsvisum de e inte så svårt om tränaren kan visa att han inte hittar nån annan i hans land som duger till det jobbet.
Jag hade kontakt med ett LAW OFFICE i Los Angeles och de kostade ca 3000kr men de var de ju värt för kommer dom på en jobba där olagligt så åker du hem med första bästa plan och INF hjälper dig tid. och man blirt portad i 10 år från usa. De e tråkigt.
Andra som åkt till usa som du har sagt att dom ska stanna och leta häst att köpa så kör du med de med. Sen ska du resa runt och se dig omkring så klart.:angel:
Jag vet att Barral gör de mesta själv så han har väl inte några grooms direkt han har ju inte några höjdaräg som betalar en massa träningavg så han gör så gott han kan. Många hästar går också ute dygnet runt i de flesta stater.
Han har även criollohästar!:love::bump: från brasilien.
Sen vet du att du kan boka om biljetten om nått skulle hända de kostar typ 100dollar om jag minns rätt men de går. Ta inte med dig för mkt grejer för du kommer garanterat vilja köpa grejer där.
I texas har jag bara varit på sommaren och de var så äckligt varmt så man var lika blöt som när man kom ur dushen.
Jag var nu i Houston och tränade galopphästar så vi red ju tidigt på morgonen.
I usa jobbar man alltid 6 dar i veckan så de är inget att gnälla över man får inte vara arbetsskygg då kan man åka med the bananaboat hem igen.
Som sagt kolla livförsäkringen och att du har med ett papper på det om du måste åka till sjukhuset av nån andledning.
Mer kommer jag inte på nu.Lycka till.
De e många som åker bort nu i tremånade jag vet flera st som ska till texas ex till Kim Ferguson och andra tränare. ;)

Tack så mycket :bow:
Det var ett bra inlägg! :D Jag är supernervös inför resan men jag hoppas att det ska gå bra. Det här med att jobba "olagligt" får jag väl se över då... men räknas det som jobb? Jag kan ju bara säga att jag bor hos en bekant och rider hans ponnysar och hjälper till allmänt, det är väl inte olagligt?

Nä säg inget om dom inte frågar.
Om dom frågar så säg bara att du ska resa runt och se mer av usa.
Säg inte nått om hjälpa el så för dom har stenkoll på attd e kommer mkt folk nu. Dom fattar mer en vi tror.

Ta det bara lungt så ska du se att det kommer att gå bra. Ta med det viktigaste bara. Pass, pengar och preventivmedel så brukar resten lösa sig. Lycka till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 580
Senast: MiaMia
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 470
Senast: lil-sis
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på...
2
Svar
25
· Visningar
4 374
Senast: ebel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka