ursäkta mig

emlem

Trådstartare
Satt på tunnelbanan, en man råkade trampa mig på foten vilket inte är hela världen. Men när han skulle be om ursäkt lutade han sig framåt, la handen på min knäskål och sa - ursäkta det var inte meningen.

I min värld gör man möjligtvis så på folk man känner, fast på armen men absolut inte ta på folk man inte känner när man ber om ursäkt. Kände mig inte antastad men jag upplevde det som ett udda beteende från hans sida, ungefär som om någon gått i badtofflor mitt i vintern.

Vad är egentligen kutym när det gäller beröring av främmande människor?

Jag som tycker om beröring och närhet i allmänhet skulle tycke det var jättetrevligt.
Det är ju dock stor skillnad på hur han sa det, det kan ju bli väldigt creepy.
Har blivit klappad/rörd på axeln i buss när någon slog till med med en väska i bakhuvudet, det är ju liksom bara mysigt :D I min värld betyder det så mycket mer än utan beröringen.

Men som sagt det kan bli creepy väldigt fort.

Jag tar alldeles för mycket på folk och har flera gånger lagt handen på fel ställen på folk jag inte känner. Jag VET att det är creepy och har förstått speciellt från Buke att många inte gillar beröring från folk de inte känner (såklart!) så därför borde jag sluta men det kommer så naturligt för mig :arghh: :o.

För mig låter det som att han ville poängtera att det verkligen inte var meningen och därför la handen på dig som "Men förlåt! Jag menade verkligen inte det" och ville vara extra omtänksam i sin ursäkt.

Sen finns det givetvis creepy folk med och att man själv ogillar beröring, men det var nog hans sätt att be om ursäkt. Inget att övertolka.

Ovanligt beteende kanske men jag hade inte tagit illa vid mig, tvärt om. Tycker det är trevligt med folk som tar sig tiden och engagemanget att ta ordentlig kontakt med folk de inte känner. Allt för ofta är det ett snabbt, ytligt och svepande förlåt, ojdå, ursäkta, eller inget alls. Att han la handen på din knäskål är väl ingenting. Hade varit en annan sak om han kört upp den längs innerlåret hela vägen till hallongrottan.

I Sverige tycker jag generellt vi är dåliga på att kommunicera med främlingar. Personer som på något sätt tar kontakt med folk de inte känner ses ofta som udda och konstiga.

Jag tycker inte att man rör vid främmande människor som vid denna händelsen. För min del hade det gått lika bra med enbart en muntlig ursäkt. Det går att poängtera med ord istället för beröring.
Ja men precis. Om det är viktigt att förstärka orden så att säga kan man använda andra tekniker.

/Mvh ogillar beröring från andra än make och barn :o

Satt på tunnelbanan, en man råkade trampa mig på foten vilket inte är hela världen. Men när han skulle be om ursäkt lutade han sig framåt, la handen på min knäskål och sa - ursäkta det var inte meningen.

I min värld gör man möjligtvis så på folk man känner, fast på armen men absolut inte ta på folk man inte känner när man ber om ursäkt. Kände mig inte antastad men jag upplevde det som ett udda beteende från hans sida, ungefär som om någon gått i badtofflor mitt i vintern.

Vad är egentligen kutym när det gäller beröring av främmande människor?

Jag ogillar verkligen beröring av främmande människor, men samtidigt så har jag förståelse för att det är normen för ganska många. Så jag tycker inte att det där exemplet låter så märkligt ändå, åtminstone inte på badtofflor under vintern-nivån ;)

För mig låter det som att han ville poängtera att det verkligen inte var meningen och därför la handen på dig som "Men förlåt! Jag menade verkligen inte det" och ville vara extra omtänksam i sin ursäkt.

Sen finns det givetvis creepy folk med och att man själv ogillar beröring, men det var nog hans sätt att be om ursäkt. Inget att övertolka.
Det här när någon skriver ordagrant vad man själv tänker. :eek: :up:

Jag gillar inte när folk rör mig och hade tyckt att det var väldigt obehagligt, men det står ju inte skrivet i pannan på mig så det är ju väldigt svårt för andra att veta. Jag hade nog tolkat det som att personen ville vara vänlig och uppskattat omtanken även om själva gesten blev fel för mig :)

Jag tar alldeles för mycket på folk och har flera gånger lagt handen på fel ställen på folk jag inte känner. Jag VET att det är creepy och har förstått speciellt från Buke att många inte gillar beröring från folk de inte känner (såklart!) så därför borde jag sluta men det kommer så naturligt för mig :arghh: :o.

Till ditt försvar kan jag framföra att personer som gör så, som ett naturligt beteende, oftast inte uppfattas som "creepy". Just för att det är naturligt för dig, uppfattas det nog oftast också som en naturlig del av din person. (min erfarenhet)

Jag hade hatat det, men jag har alltid hatat fysisk beröring av andra (utom några få utvalda då givetvis) sen jag var riktigt liten. Föräldrarna har berättat att det var en äldre tjej hos dagmamman som tydligen tyckte om att bära och klappa på mig (jag var alltså typ ett och ett halvt år och hon var väl kanske fyra) och jag svarade med att bita henne :o.

Jag har exempelvis jättesvårt för såna som alltid ska kramas i tid och otid. Även såna som jag känner relativt väl. Det blir bara stelt och onaturligt och hemskt (för mig alltså). Fysisk beröring accepterar jag från nära familjemedlemmar och eventuella pojkvänner, men thats it. Men "tyvärr" märker jag ju att väldigt många andra inte tycker så, så säger som flera andra redan gjort, i ditt fall beror det ju lite på hur han gjorde det/hur han uttryckte sig, för det kan liksom tolkas från normalt hela vägen till jäkligt creepy beroende på situationen.

Jag håller helt med om att det beror på hur personen betedde sig, och att det kan vara allt ifrån trevligt till creepy beroende på det.

Själv tycker jag INTE om när främmande människor rör vid mig, eller står för nära mig i en kö, eller tittar för intensivt på mig, eller tar ögonkontakt, eller vill skaka hand... Men, igår när jag var ute så kände jag att min ena axel gjorde ont och började försöka massera den lite, röra lite på den osv för att bli av med smärtan.

Samtidigt passerade en kvinna med hund. Hon frågade om axeln gjorde ont, frågade om hon skulle trycka lite på den och jag hann inte riktigt reagera innan hon stod halvt bakom mig och höll på med min axel. Hon visste utan tvekan vad hon gjorde, för hon tryckte runt lite först och körde sedan in fingrarna på någon punkt där det blev att göra jäkligt ont, men när hon var klar så kändes axeln bättre än på länge.

Det var en för mig mycket märklig händelse, men jäklar vad glad jag är åt att hon just då fick för sig att "fixa till" min axel. Ser jag henne igen så ska jag utan tvekan tacka ordentligt.

Jag gillar inte heller fysisk beröring, sambon och barnen är de enda jag känner mig bekväm med. Jag kramas helst inte heller med någon utanför min familj. Jag är en "shaker", ingen "hugger" som någon i min närhet uttryckte så fint ;) dvs skakar hand men kramas inte.

Jag hade inte tagit illa upp vid just den här händelsen, det kändes ärligt och genuint av vad jag kan läsa mig till men jag hade inte gillat beröringen.

Jag gillar inte att folk tar på mig så.
Men det är väldigt olika hur folk är. Pratade med en vän som då jobbade som servitris. Hon sa att hon alltid tog på folk så att de skulle känna sig sedda och hon blev förvånad att vissa av oss inte gillade det.

Jag tycker om sådan beröring, får mig att känna mig sedd och tryggare i samhället. Det inkluderar naturligtvis inte andra sorters oönskad/sexuell/flirtande beröring, men jag kan verkligen inte läsa mig till att det skulle vara så i ditt fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Svårt och jobbigt problem det här.:( Min far har en 7-årig setter som är världens gulligaste mot människorna i familjen, samt mot alla...
Svar
4
· Visningar
750
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama