Urinerar väldigt mkt..

C

caroline_star

Min häst kissar väldigt mkt. Varje dag så är boxen genomblöt utav kiss. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag ska till vet med henne på mån för att kolla upp hennes hälta igen, men jag ville bara ha andras åsikter här på vad det kan vara. Vad ska jag göra med henne. Vill veta lite mer så att jag kan prata med veterinären ang vissa saker.

Mvh carrooo;)

Sv: Urinerar väldigt mkt..

Dricker hon mycket också? Det finns en sjukdom som heter Cushing som du kanske ska ta upp med veterinären. Den sjukdomen brukar också innebära lång päls och svårt att fälla bl a. Nu är det inte alls säkert utan det kan vara något helt annat också så bli inte rädd. Bara en liten idé.

I ett stall jag stod i var det en häst som kissade enormt hela tiden. Bädden var alltid plaskblöt...tills någon bara en dag kom på att: han formligen är fastklistrad vid sin saltsten ;). Faktiskt hade ingen tänkt på den simpla grejen. När vi tog bort stenen och begränsade saltmöjligheterna blev boxen torr igen.

Hon får salt genom kraftfodret ist.. Vanligt salt ist för en saltsten. jag vet att hon kan verkligen äta upp saltstenarna annars.. hihih

Dricker hon mycket också? Det finns en sjukdom som heter Cushing som du kanske ska ta upp med veterinären. Den sjukdomen brukar också innebära lång päls och svårt att fälla bl a. Nu är det inte alls säkert utan det kan vara något helt annat också så bli inte rädd. Bara en liten idé.

Blev intresserad av sjukdommen, hur yttrar den sig?... Gör det då ont när de kissar?...
Min nyinköpta häst hade inprincip vinterpäls i sommras.
Skulle vara tacksam om fler berättade lite om olika urinsjukdommar som gör att dom kissar otroliga mängder.

Diabetes, har haft en ponny som led av det. Går att kolla med "sticka".

Kicki :)

om hästen börjar kissa väldigt mycket kan det finnas en förgiftning i kroppen som hästen försöker rensa ut genom att dricka mycket och kissa mycket, urin och blodprov kanske skulle vara värt att kolla upp?

hittar inte min bok om hästens utfodring nu men kan kolla upp lite om onaturlig vattenintag när jag hittar den..

Vad menar du med "sticka"?... finns det på apoteket?

Vad menar du med "sticka"?... finns det på apoteket?

En kompis till mig jobbar inom vården, hon tog med sig en papperssticka som doppas i urinen och ger utslag/ändrar färg om det påvisar diabetes. Vet inte om det går att köpa
på apoteket, men kan ju vara värt att kolla upp.

Kicki :)

Hästar som äter mycket och väldigt blöt ensilage kissar i massor. Vad fodrar du henne med?

Finns exempel på många hästar som inte vill kissa ute och kissar desto mer i boxen. Sett henne kissa ute nån gång?:)

KL

Ni som kan, detta med att hästarna kan ha cushing & uriera mkt, då dricker de hemska mängder oxå?grannen har en islandshäst storlek b ponny som tydligen vissa perioder kan dricka upp till 80 liter/dag, själv tror jag hon missräknar det hela , men iaf dricker hästen onormalt mkt.Kan det vara samma?

okej, men det finns att hitta på apoteket?

Intressant, min -04:a har stått på klinik med en hasledsinfektion i nästan 3 veckor, dubbla antibiotika och smärtstillande samt antiinflammatoriskt. Nu efter hemkomst dricker hon betydligt mer än normalt samt kissar mängder, urinen är knappt gulfärgad alls, snarare vit/genomskinlig. Kan det vara så att hon försöker rensa ur kroppen all medicin hon fått? :idea:

Ja, hästar med cushings dricker mycket och kissar mycket. Ofta har de dåliga ryggmuskler, är bukiga och har lång och llite ockig päls, svårt med fällning och många har dessutom problem med fång. En isis på "mitt" stall har cushings. Han dricker två - tre stora hinkar vatten under en natt och kissar mängder.

//julia

En väns häst åt saltstenar som godis + fick salt tillsatt i maten, det visade sig vid kontroll obalans i njurarna, allt salt bort för en tid framöver.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 187
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka