Lyan

Trådstartare
Jag har haft problem från urinvägarna i flera år och fick för ett tag sedan höra om uretrit och det stämmer in väldigt bra. Nu när det har blivit kallare så har jag haft ont varje dag och det är ju inte hållbart i längden men jag är rädd för att gå till doktorn för jag har inte blivit särskilt bra behandlad när jag har sökt för mina urinvägsproblem tidigare. Jag fick urinvägsinfektion i princip varje gång jag hade sex så det blev många kurer antibiotika. Efter tjat så fick jag tid hos gynekolog och gjorde en magnetröntgen (tror jag att det var) men inget av det visade något så då släppte de bara det. Efter det så slutade jag gå till doktorn och tog bara alldeles för många smärtstillande. När det tog slut med dåvarande pojkvännen så minskade problemen massor men försvann inte helt. Efter ett år träffade jag en ny kille och i början fick jag massor av UVIer med honom också men efterhand så minskade de och till slut räckte det med att jag tog smärtstillande ett dygn. Det var ungefär här som jag misstänker att det gick från vanliga UVI till uretrit. Minsta lilla jag blev kall så började smärtan och smärtstillande slutade fungera. I sommar har jag inte alls haft så mycket problem så jag hoppades att det skulle gå över men nu har jag som sagt haft ont hela tiden :(

Någon som har uretrit? Vad har ni gjort för att få hjälp och vad för hjälp har ni fått?

Jag har haft problem från urinvägarna i flera år och fick för ett tag sedan höra om uretrit och det stämmer in väldigt bra. Nu när det har blivit kallare så har jag haft ont varje dag och det är ju inte hållbart i längden men jag är rädd för att gå till doktorn för jag har inte blivit särskilt bra behandlad när jag har sökt för mina urinvägsproblem tidigare. Jag fick urinvägsinfektion i princip varje gång jag hade sex så det blev många kurer antibiotika. Efter tjat så fick jag tid hos gynekolog och gjorde en magnetröntgen (tror jag att det var) men inget av det visade något så då släppte de bara det. Efter det så slutade jag gå till doktorn och tog bara alldeles för många smärtstillande. När det tog slut med dåvarande pojkvännen så minskade problemen massor men försvann inte helt. Efter ett år träffade jag en ny kille och i början fick jag massor av UVIer med honom också men efterhand så minskade de och till slut räckte det med att jag tog smärtstillande ett dygn. Det var ungefär här som jag misstänker att det gick från vanliga UVI till uretrit. Minsta lilla jag blev kall så började smärtan och smärtstillande slutade fungera. I sommar har jag inte alls haft så mycket problem så jag hoppades att det skulle gå över men nu har jag som sagt haft ont hela tiden :(

Någon som har uretrit? Vad har ni gjort för att få hjälp och vad för hjälp har ni fått?

Jag har kronisk uretrit sedan ca 10 år tillbaka, som kommer i skov då och då. Nu var det faktiskt länge sedan sist men direkt när jag känner av något tar jag en 600 mg ibuprofen efter inrådan från min läkare samt värmer en vetekudde och lägger mellan benen. Hjälper inte det kan jag ta en tablett till.
Jag har regelbundet gått på besök hos min urolog sedan jag var 17 där hon vidgar urinröret under lokalbedövning samt deponerar någon salva/kräm med silverklorid i urinröret.
Jag behöver gå mycket mer sällan nu än vad jag behövde tidigare - har jag mycket problem får jag gå med några veckors intervall men nu var det över ett år sedan jag gick sist.
Min urolog är helt underbar och jag är så tacksam att jag hittade henne efter 2-3 år av besök hos läkare, barnmorska och gynekolog utan att de fattade vad det var. Tyvärr en underdiagnosticerad sjukdom.

Smärtstillande hjälper bara väldigt sällan. Ipren hjälper inte alls, naproxen och citodon hjälper ibland. Värmefilt på högsta värme som en blöja eller ett varmt bad hjälper lite. Gör det ont när de grejar i urinröret? Jag har haft kateter när jag varit inlagd några gånger och det gör jätteont och jag är rädd för att ha folk att greja där nere överlag. Hur får man kontakt med urolog? Jag tycker att det är lite konstigt att jag inte fått det föreslaget ens när mamma verkligen hjälpte till att tjata på att de skulle utreda det vidare. Då skickade de mig till gynekolog men det visade ju såklart inget. Jag har mest blivit klappad på huvudet och fått förklarat att urinvägsproblem får man stå ut med om man ska ha sex så därför slutade jag gå till doktorn när jag fick UVI och bara knarkade smärtstillande istället. Vet inte om det kan vara det som har gjort att det har gått över till uretrit istället

Jag har haft det och det enda som till slut hjälpte var EMS-creme. Jag smörjde efter varje toabesök. Nu minns jag inte hur länge jag höll på, kanske några veckor, men peppar peppar, det har inte kommit tillbaka och det är ganska många år sedan jag hade det nu.

Smärtstillande hjälper bara väldigt sällan. Ipren hjälper inte alls, naproxen och citodon hjälper ibland. Värmefilt på högsta värme som en blöja eller ett varmt bad hjälper lite. Gör det ont när de grejar i urinröret? Jag har haft kateter när jag varit inlagd några gånger och det gör jätteont och jag är rädd för att ha folk att greja där nere överlag. Hur får man kontakt med urolog? Jag tycker att det är lite konstigt att jag inte fått det föreslaget ens när mamma verkligen hjälpte till att tjata på att de skulle utreda det vidare. Då skickade de mig till gynekolog men det visade ju såklart inget. Jag har mest blivit klappad på huvudet och fått förklarat att urinvägsproblem får man stå ut med om man ska ha sex så därför slutade jag gå till doktorn när jag fick UVI och bara knarkade smärtstillande istället. Vet inte om det kan vara det som har gjort att det har gått över till uretrit istället

Ja det känns ju när hon håller på, men först sprutar hon in lokalbedövning och sen är det mer en lite svidande känsla när hon vidgar urinröret. Sen känns det lite när bedövningen släpper ca 2 timmar senare men det går sedan över. Med tanke på hur bra det hjälpt mig så är det helt klart värt en liten stund av svidande obehag.
Jag hittade min urolog via vårdguiden, sökte på vilka urologer det fanns i Stockholm och kontaktade henne. Ingen remiss behövdes då men nu när hon har egen klinik behövs remiss men det kan man ju få på VC. Ett tag var hon sjukskriven och då hittade jag en uroterapeut (sjuksköterska) på ett sjukhus dit man kunde gå för samma behandling utan remiss (och billigare) men jag ville ändå gå tillbaka till min urolog sen :)
Jag tycker definitivt att du ska söka dig till en urolog med dina besvär!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama