URDÅLIG hoppsits....

M

Malinbaryard

jag har som rubriken lyder: Urdålig hoppsits. Faller framåt, och har inte vikten i stigbyglarna. Jag sitter mycket bättre barbacka än i en sadel.. Någon som har tips?

Och ja, jag ska börja rida för hopptränare snart...

Sv: URDÅLIG hoppsits....

Sitter sadeln bra på hästen, i jämnvikt osv? Trivs du i sadeln? Det kan vara några orsaker.

När jag letade dressyrsadel tidigare i år, så hade jag hittat ett märke och modell som passade hästen, sen på skoj, så testade jag andra modeller inom samma märke. Jag hade ingen aning om vilken skillnad det var på olika sadlar! (Testade inte på häst, bara på "dummy"). Jag hade sån tur att den sadel som passade mig bäst, var oxå den som passade hästen bäst!!! :p

Det var min tanke: passar sadeln dig? Passar sadeln din häst? Annars verkar du ju veta ett par saker som inte stämmer, tänk på dem varje gång du hoppar, till slut så sitter det så i ryggmärgen att du inte behöver tänka på det längre... Sen kan man gå vidare till nästa sak som behöver förbättras osv.

om du rider bättre barbacka, kanske det är för att du "måste" hålla balansen? prova rida/hoppa med sadel men utan stigbyglarna först.

Prova att titta HÖGT upp, titta upp i träkronorna under hela hoppet. Sitsen brukar då komma naturligt.

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 590
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar