"Urban legends" om avel

hier

Trådstartare
Så. Vi vet alla att det finns riktiga tokstollar när det kommer till avel.
Jag hörde relativt nyligen en historia om en uppfödare av araber som var besatt att få fram de vackraste hästarna. Struntade totalt i lynne. Efter ett tag blev hästarna galet aggressiva, dödade sina föl och attackerade människor. Fick avlivas hela högen.

Mja, va.. ;)
Någon som hört något liknande?
 
Hört och hört...

De har gjort experiment i Östeuropa (ryssland ?) med rävar.
De tog de snällaste rävarna och avlade på bara de snällaste rävarna så fick de dels tamare och tamare rävar men även så fick de tamare rävarna andra utseenden än den andra gruppen där de avlade på "naturliga" instinkter (otämjbara, skygga osv) som behöll "räv utseendet" hela tiden.

http://fof.se/tidning/2012/2/den-tama-genen
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 524
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 005
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 776
Senast: mysko
·
  • Låst
Avel Hejsan! Jag behöver hjälp.. jag ska försöka göra historien mkt kort men kan bara säga att man lär sig av sina misstag:smirk: jag ska...
2
Svar
35
· Visningar
3 077
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp