Ur aftonbladet idag! vad tycker ni om detta?

Sv: Ur aftonbladet idag! vad tycker ni om detta?

. More Like It hade ett brutet ben som var vridet åt fel håll men trots det fortsatte han, driven av sin flockinstinkt, att springa efter de andra hästarna, samtidigt som han förtvivlat försökte skaka benet rätt

Va???

Läs brems tråden under nyheter, så ser du hur Djurens Rätt resonerar och vilka källor som intresserar dem :grin:

Synd, för de skulle kunna göra ett otroligt bra jobb om de baserade sina artiklar, rapporter och granskningar i fakta istället för värsta möjliga scenario..

Känns inte som att skribenten va så insatt i trav och galoppsport i huvudtaget efter som att många påståenden om hästens psykologi och instinkt kändes bristfällig.. Att hästar avlas för att få starkare flyktinstinkt för att springa mer och snabbare, som de menar känns skrattretande. Det är löplusten man tar fram. Om så vore fallet skulle man ju inte kunna träna ensam. Dom slutar ju inte springa bara för att dom inte har en "flock" att "fly" med. Om en häst inte vill prestera, gör den inte det. Nä, sluta hacka på trav och galoppsport bara för att det är pengar med i spelet. Det finns så många hästar som far illa i tex ridsport också..

ja ska man hård dra de så kan man ju i stort sätt inte hålla på med någon typ av sport vad de gäller djur okm man ska tänka så som skribenten gör..
Hundsport- inte naturligt för en hund att gå en hinderbana.
Ridning hur naturligt är det att hoppa höga hinder?
Dressyr vilken häst gör de rörelseran i vilt tillstånd, och vem säger att hästen tycker att det är okej att vi i huvudtaget sitter på dem?

Ska man tolka allt kritiskt och ur djurens syn så kan ingen ha varken häst, hund, katt eller gris då inget är " naturligt"

Ahaaaaa, vem tvingar långdistanslöparna att springa löp? De kanske tycker det är jättetråkigt? :confused:
Man kan leda hästen till vattnet men man kan inte tvinga den dricka...
Vill inte hästen löpa så vill den inte... :cool:

Ahaaaaa, vem tvingar långdistanslöparna att springa löp? De kanske tycker det är jättetråkigt? :confused:
Man kan leda hästen till vattnet men man kan inte tvinga den dricka...
Vill inte hästen löpa så vill den inte... :cool:
Vi kan tvinga hästar att göra mycket saker de absolut inte frivilligt skulle göra. Det finns avarter både här och där.
Det jag förvånas över är deras okunskap och att de genom sina artiklar helt öppet berättar att de inte begriper ett dugg och i samma andetag skrävlar om hur insatta och kunniga de är. Fånigt!
Att välja ut trav och galopp sporten och få novisa människor att tro varmblod och fullblod lever i världens helvette är att sila mygg och svälja elefanter.
Jag har någon gång varit inne på deras hemsida och där skriver de att de vill att spelet på hästar ska upphöra. Det är helt i sin ordning att vilja det och driva den frågan. Men då måste man börja i rätt ände, och det är att påverka
all hästsport att avsäga sig de stora summor pengar som travspelet sponsrar ridsporten med. Hur blir det då med all ungdomsverksamhet? ATG är en stor sponsor för ryttartävlingar, forskning och kunskapsutveckling. Vem ska stå för fiolerna?
Den dagen djurens rätt drar igång en sådan kampanj OCH redovisar hur vi ska kunna låta våra barn och ungdomar ha råd att hålla på med hästar, så är jag beredd att ta deras smutskastning på allvar. Annars anser jag att det enda de ägnar sig åt är att elda på med fördomar. Är det seriöst?
gulan

Vaddå, de struntar väl i om barn och ungdomar håller på med hästar? Djurens rätt skulle väl helst vilja att alla hästar släpps fria vind för våg så de får leva ett fritt liv eftersom det ju faktiskt inte är naturligt att hålla på med någon hästgren alls :grin:...

Kl
Jag säger så här: Låt de hållas - de bevisar ju bara gång på gång hur okunniga de är genom en hel del falska argument och väldigt mycket osanningar... Inget att bry sig om och ytterst få lyssnar ju på dem (hoppas jag i alla fall)..

Vaddå, de struntar väl i om barn och ungdomar håller på med hästar? Djurens rätt skulle väl helst vilja att alla hästar släpps fria vind för våg så de får leva ett fritt liv eftersom det ju faktiskt inte är naturligt att hålla på med någon hästgren alls :grin:...

Kl
Jag säger så här: Låt de hållas - de bevisar ju bara gång på gång hur okunniga de är genom en hel del falska argument och väldigt mycket osanningar... Inget att bry sig om och ytterst få lyssnar ju på dem (hoppas jag i alla fall)..

:bow::bow::bow:

Tyvärr så är det FÖR många som lyssnar på dom. :crazy::(

kl

Saxat från artikeln"

----------------
Du kan tvinga hästar att både springa, hoppa och göra dressyrkonster mot deras vilja. Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt. De gör som de blivit lärda och galopphästar (även travhästar) är tränade från det de var föl och vet inget annat.
----------------

Ska börja ta fina 400 om dan i träningsavgift för varenda unge som föds hos oss... Höjer sen en 100 lapp vid avskiljning. :cool:

Dom är så upp i väggarna att folk knappt orkar lyssna på dom till slut.
Förr trodde jag dom gjorde någon form av nytta men anser idag att dom enbart vill skapa stora rubriker till vilket medel som helst.
Antaglgen för att skaffa medlemmar eller nåt.

För mig är dom väldigt lika en religiös och fanatisk sekt.

Dom tänker inte ens efter. Utan vid minsta motargument så får man arroganta svar..
Några finns ju här på forumet och dom hamnade på ignoreralistan, så slipper man läsa skräp i kvadrat.

AM

Fast är det så många som lyssnar på dem egentligen? Jag har en hel del vänner som inte gillar trav och galopp till exempel på grund av att hästar faller döda ner på banan lite då och då, men låt de hållas då, MAN behöver inte gilla trav eller galopp, och det SER illa ut för någon som inte är insatt i sporten att hästar dör, men därifrån till att lyssna på djurens rätt, som aldrig har någon form alls av verklighetsbaserad fakta, är en helt annan sak och det tror jag inte många gör... Let it be, det tar så mycket med negativ energi...

Det känns som att de använder sitt namn" djurens rätt" lite till fel grejer.
Då de finns andra grejer som borde vara mera viktiga att lägga sin energi på.
Andledningen till att trav- och gallop hamnar ofta i diskutioner har nog att göra med att det e 2 sporter som är väldigt stora och de sporter som du ofta tjänar pengar på dina hästar..
Och jag tror inte att det e själva sporten i sig som är problemet utan de att vi kan tjäna pengar på hästarna och vissa kan leva på att ha trav och gallop hästar.
De dom inte kan förstå är att har man hästarna som ett leve bröd så betyder ju de i de flesta fall att man är mera rädd om dem då man vet att en sjuk, skadad, olycklig häst gör sällan bra ifrån sig på en tävlings bana.
Varför skulle man då medvetet utsätta sin häst för något som skadar dem.

Och de att de skulle springa av ren Panik eller för att den vill med sin flock.
Konstigt att när man kör sin häst själv på banan och inga andra hästar är där så kan de springa helt själv utan flock utan problem med öronen rakt fram för att den tycker att det är kul.
Hästar som e vana att motioneras dagligen mår dåligt av att stå hade de inte velat springa hade de inte gjort de, samma gäller allt vi ber våra hästar om vill de inte så gör de inte.

Läste någon artikel om Fel användning av en brems och de kan jag mera köpa som ett viktigare problem att ta upp än börja såga trav och gallop.

kl

Och så totalt okunniga i vad flockbeteende är :grin:

Kanske borde dom prenumerera på Animal Planet för att se vad en skadad flockmedlem gör då familjen sticker iväg.
Den försöker ju till varje pris att följa med.

Och så skedde ju på galoppbanan.

AM

Liknande trådar

Äldre Hittade ingen annan tråd om det här. Men man slutar ju inte att förvånas :banghead: Vem idag vet INTE hur varmt det blir i bilen...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
11 282
Senast: vallhund
·
A
Äldre Har idag läst artiklar som handlar om stress, det är väldigt intressant och det är bra att det lyfts fram mer då detta gör att många...
2
Svar
33
· Visningar
2 761
Senast: Pallen
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
58 011
Senast: Thaliaste
·
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: imzork