uppvarmning?

diabla

Trådstartare
Jag har uppfattningen av att i Sverige sa skrittar nastan ALLA ryttare av och fram sina hastar fore och efter ridnigen..eller hur? minst 10 minuters skritt, sen en lungnare trav nar man mer bara vill ga frammat och sen borjar man rida mer "vanligt" eller hur ar det sa det gar till i de flesta stallen i sverige?

Jag har bott i USA och ridit dar och dar var det INGEN som varmde upp eller skrittade av mer an ett varv.

nu bor jag i sydney, australien, och var pa ett jatte fint stall idag och kollade och ingen varmde upp eller skrittade av.

jag tycker att detta ar helt absurt och forstor hastarna!!

stackars ben och muskler!

Sv: uppvarmning?

Det handlar kanske lite om hur man rider och hur träningen är upplagd?
När jag rider på ridbanan så rider jag i princip bara en halvtimme. Att skritta fram i tio minuter, värma upp i trav lika länge och sedan avskrittning under tio minuter skulle då inte ge utrymme för något annat.
Under min halvtimme hinner jag med bl a skolorna i skritt och trav samt galoppfattningar.
Hästen hämtas i hagen och går ut i hagen igen efter ridpasset.

Immer

I ett stall i Wales där jag praktiserat en del skrittar de inte heller fram/av något utan hoppar direkt upp på den sadlade hästen från boxen och rider i trav och galopp. Jag var den enda som skrittade ens ett varv innan jag kortar tyglarna och började jobba. Ridpassen varade kanske 45 min till en timme. Men det är mycket som är annorlunda. Tillexempel fick hästana iaf på sommaren aldrig kraftfoder utan istället fri tillgång på hösilage när de stod inne, något som jag inte säger emot men som jag aldrg sett i Sverige. De två avelshingstarna fick aldrig vara ute i hage men reds varje dag någon timme, resten av tiden står de i sina boxar.

Jag kan rada upp olikheter hur länge som helst. Jag tycker det visar hur viktigt det är att besöka andra stall och få nya intryck. Därifrån har jag fått med mig nya kunskaper och synvinklar på hästhantering, både sånt jag tycker är dåligt och sånt jag vill prova här hemma.

Ja, här i Sverige är det vanligt att ha 10-15 min uppvärmning både innan och efter ridpass. Värmer man inte upp hästen i skritt innan passet anses man nog som okunnig/dumdristig.

För mycket uppvärmning är ju i alla fall bättre än för lite, tycker jag. Även om hästen kommer direkt från hagen skrittar jag alltid minst 5-10 min innan jag travar.
Efter ridpasset har det blivit nån gång avtravning sen skritt ett -två varv. Men då var jag väldigt stressad för att hinna med bussen! ;)

min kompis som arbeta i usa ett år i ett dressyrstall säger också att dom aldrig värmde upp hästarna..trots att dom stog i box dygnet runt.
dom kunde tillome ta hästen och öva på piaffen direkt när den kommit ut ur boxen och sen bara sätta in den i stallet igen utan någon direkt nervarvning.

fast dom hade också väldigt mycket skadade hästar...konstigt att dom kanske inte ser någon koppling mellan sättet dom arbetar hästarna på och skadorna...men hästarna va väldigt fina och bra musklade, så red gjorde dom bra men de verka ju va de enda dom gjorde bra.

jag värmer alltid upp min häst i 15min skritt minst innan ett ridpass..även när han är på bete så är jag noga med uppvärmningen..börjar inte arbeta innan...desamma gäller när jag skrittar av honom.
däremot så tar jag gärna galoppen innan traven på min häst för han kommer igång mycket bättre i galoppen.

de är helt galet att inte värma upp hästarna, de är mycket muskler, senor osv som ska värmas upp.

Senast ändrad av en moderator:

Lessen man blir när man hör om alla hästar som tillbringar hela dagarna i sin box, förutom den lilla stund de rids och när de väl rids så värms de inte upp!
Jag har oxå jobbat med hästar i sverige, england och australien.
Då med galopphästar.
På samtliga ställen så värmdes hästarna upp i minst 10 minuter och skrittades oftast av minst lika länge.

Hästarna i australien sadlades upp och fick sen gå i skrittmaskin i 20 min sen skrittas till banan (ca 5min) och sen travades dom i ca 5-10 min innan dom galopperades i ca 7min. Tillbaka till stallet, spolas av och nättäcke på och sedan in i skrittmaskinen i ca 30 min. Vi hade nästan ingen skadad häst.

I england hade min tränare en maxgräns på hur många timmar hästen fick vara i sin box. Aldrig mer än 18 timmar/dygn i boxen och dessa 18 fick inte hänga ihop.

Detta är alltså hästar i toppträning i galopp. På alla galoppställen jag har jobbat på så har det varit ca 3dagar i vecka som man bara skrittar ut (i skogen, på stranden ).

Mina egna brukar jag rida ut en tur före och efter att jag ridit i paddocken.

Lessen man blir när man hör om alla hästar som tillbringar hela dagarna i sin box, förutom den lilla stund de rids och när de väl rids så värms de inte upp!
Jag har oxå jobbat med hästar i sverige, england och australien.
Då med galopphästar.
På samtliga ställen så värmdes hästarna upp i minst 10 minuter och skrittades oftast av minst lika länge.

Hästarna i australien sadlades upp och fick sen gå i skrittmaskin i 20 min sen skrittas till banan (ca 5min) och sen travades dom i ca 5-10 min innan dom galopperades i ca 7min. Tillbaka till stallet, spolas av och nättäcke på och sedan in i skrittmaskinen i ca 30 min. Vi hade nästan ingen skadad häst.

I england hade min tränare en maxgräns på hur många timmar hästen fick vara i sin box. Aldrig mer än 18 timmar/dygn i boxen och dessa 18 fick inte hänga ihop.

Detta är alltså hästar i toppträning i galopp. På alla galoppställen jag har jobbat på så har det varit ca 3dagar i vecka som man bara skrittar ut (i skogen, på stranden ).

Mina egna brukar jag rida ut en tur före och efter att jag ridit i paddocken.

Låter som bra stall!:) Galoppstallen kanske är nogare än travstall?, där brukar ju inte hästarna få upp/avskrittning alls.

Uppvärmning och avskrittning är ju jätteviktigt!!
Helst ska man ju stretcha också.

Inget vi fuskar med, även om avskrittningen kan bli under tio minuter ibland, men då med liniment eller BoT lindor och naturlig rörelse direkt efter ridningen (lösdrift)

som min gammla stallkompis med travare då, hon selade på inne och travade sen ur stallet. :crazy:

Jo sela på gör man helst inne ;) Men vad jag har hört så spänner man även för inne innan man knäpper loss hästen och kör ut. Lite märkligt kan man tycka, men det är väl mest praktiskt för människorna.

jag skrittar alltid fram i minst 10 min, för att hästens blodcirkulation o puls ska komma igång samt att lederna ska komma igång. dessutom är "min" häst 17 år o jag vill att han ska hålla länge. äldre hästar behöver ju lite längre tid för att komma igång.
efter framskrittningen så kan jag trav-/galoppjogga, eller arbeta vidare i skritt på lite kortare tyglar. köra en uppvärmning/uppmjukning med väldigt enkla övningar. seadn kan jag skritta lite för att sedan börja med ev lite svårare övningar.
i slutet gör jag en avjogging + skritt på långa tyglar, det är viktigt att ev slaggprodukter i blodet får rensas ut!

Jag personligen är nog hård på att skritta fram Bääsan.. Men då jag skulle sätta igång henne efter en tids vila så ville inte Bääsan alls skritta.. Då lät jag henne steppa o trava i lugn takt. Ansåg att det va bättre i dåläget än att börja bråka med henne för att få henne att hålla skritten. (för hon hade bara tjaffsat mot och börjat krångla).

jag är jättenoga med uppvärmning mm, kanske därför mina hästar inte har haft rid-relaterade problem? :D

jag tycker det är okunskap att inte värma upp/ned riktigt. finns massor med forskning om ämnet liksom :crazy:

rent allmänt tycker jag medelsvensson värmer upp för lite.
hästar behöver motioneras MYCKET!

i min framridning är dte runt våra 2 STORA åkrar först skritt - trav - skritt - trav - galopp -skritt (500 m till stallet ca. från sista skritten) sedan kan jag börja arbeta lungt

Låter som bra stall!:) Galoppstallen kanske är nogare än travstall?, där brukar ju inte hästarna få upp/avskrittning alls.

Uppvärmning och avskrittning är ju jätteviktigt!!
Helst ska man ju stretcha också.

Inget vi fuskar med, även om avskrittningen kan bli under tio minuter ibland, men då med liniment eller BoT lindor och naturlig rörelse direkt efter ridningen (lösdrift)

Nja ja tror att det är väldigt olika från ställe till ställe, tror inte det har så mycket med inriktningen på hästvärksamheten att göra. Jag har flera kompisar som jobbar inom galopp utspridda i världen, vissa stall är bra andra inte.

Stretcha är bland det roligaste min ponny vet, mycket bättre än godis och mys!:)

jag är jättenoga med uppvärmning mm, kanske därför mina hästar inte har haft rid-relaterade problem? :D

jag tycker det är okunskap att inte värma upp/ned riktigt. finns massor med forskning om ämnet liksom :crazy:

rent allmänt tycker jag medelsvensson värmer upp för lite.
hästar behöver motioneras MYCKET!

Jag värmer inte upp och ändå har jag aldrig haft några skador/problem på mina hästar.
Att jag inte värmer upp beror på att de övningar jag gör i sig själv är uppvärmning - inte på att jag skulle sakna kunskap i ämnet.
Hästar som går i hage, i flock, större delen av dygnet behöver inte motioneras.

Immer

Jag värmer inte upp och ändå har jag aldrig haft några skador/problem på mina hästar.
Att jag inte värmer upp beror på att de övningar jag gör i sig själv är uppvärmning - inte på att jag skulle sakna kunskap i ämnet.
Hästar som går i hage, i flock, större delen av dygnet behöver inte motioneras.

Immer

Menar du då att du inte rider med lång tyglar i början av passet? Eller att du börjar trava direkt? Eller går direkt på samlande arbete?

Det är olika hur man menar "uppvärmning". Lösgörande arbete är minst lika viktigt.

Jag sysslar med akademisk ridkonst, och rider därför med relativt lång tygel hela tiden.
Jag börjar checka av att gas och broms fungerar, sedan böjning och ställning för säte och skänkel. Därefter kommer skolorna i skritt, sedan i trav och till sist några galoppfattningar. Eventuellt några steg i samling i skritt och trav. Avslutar med något eller några varv i skritt runt ridbanan.

Immer

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej allihopa, Jag har bott i Australien i 4 ar och funderar nu pa att flytta hem, och vill saklart ta med min alskade hast. Jag har...
Svar
8
· Visningar
2 421
Senast: EbbaHB
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 190
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar