Jag har ju skrivit ett rätt långt inlägg på uppvärmningstrådenunder ridning redan, så min syn är väl också klar egentligen. Men iallafall:
Uppvärmning fyller flera funktioner enligt mig:
* Rörelsen sätter fart på blodcirkulationen, så att musklerna får kraft, blir mjuka / smidiga och syresätts.
* Senor är det som fäster musklerna vid skelettet, och påverkas också av rörelsen och blodcirkulationen, de blir starkare och mer elastiska.
* Med rörelse och ökad cirkulation sätter ledvätskeproduktionen igång så att lederna smörjs och tar mindre stryk av arbetet.
* Genom rörelse och ökad cirkulation kommer pulsen att öka, andningen ökar i hastighet och därmed blir syresättningen av blodet effektivare.
Om musklerna inte syresätts ordentligt vid ansträngning kommer de snabbt att börja arbeta anaerobt (=utan syre) vilket gör att mjölksyra bildas som slaggprodukt och musklerna tröttnar fort (jfr att stå mot en vägg med knäna i 90 grader vinkel). Då är det klart att man måste träna i korta pass! (Man bör ändå skritta av ordentligt för att bli av med den värsta slaggprodukterna och minska träningsvärken dagen därpå)
Med mer uppvärmning skulle samma häst orka ett längre pass (under förutsättning att man även tränat upp dess flås och kondition, inte bara muskelstyrka), och få mindre mjölksyra. God kondition är för övrigt jätteviktigt även för en muskeltränare, just för att få tillräcklig syresättning i musklerna, och för att hjärtat ska tåla ansträngningen.
Senor och leder tar längre tid att värma upp än musklerna, och de tar mer stryk om de inte är redo för de påfrestningar man utsätter dem för. Å andra sidan kan man säkert invända här att de påfrestas mindre inom den akademiska ridningen, när den är rätt utförd, än vanlig dressyr. Delvis kanske pga de korta passen i ridhus. Men en tur i skogen före passet skulle knappast skada barockhästen heller, utan tvärtom göra kroppen ännu slitstarkare.
Och visst, en häst som går i hage rör sig mer än en som står på stall, och är mer förberedd för ansträngning. men den har knappast flåset uppe, träningspuls och varma muskler, senor och smorda ledgångar i normalfallet när den kommer in från hagen. Särskilt inte nu på vintern.
Jag se det som en självklarhet att värma upp och värma ner i skritt på lång tygel, och som del 2 av uppvärmningen rida fram i fri form i tav och gärna galopp, för att få igång hela kroppsapparaten och förbereda den i rätt form om än inte samlad form, innan jag börjar kräva samling. Jag tror att det ger en hållbarare häst i längden, och det är ju inte så dumt för framåtbjudning eller konditionsbiten av träningen heller.
Vore dock intressant med lite medicinska hårdfakta kring detta. Ska leta.