Uppvärmning

Nej, men jag kan ta reda på det. ;)

Ska se vad C.E säger om hon har tid. Närmare källa kommer man ju inte om man inte ringer och frågar Bent personligen vill säga.
 
Mjolksyra i musklerna uppkommer nar muskeln far arbeta anaerobt, dvs utan syretillforsel. Detta sker tex vid statiskt arbete. Ett litet experiment kan vara att stalla sig sjalv mot en vagg och inta position som om man sitter pa en stol, ar man otranad sa blir det snabbt jobbigt och mjolksyran gor sig pamind, ar man daremot hyfsat tranad sa kan man utharda langre for att musklerna ar tranade pa att fora bort slaggprodukter.

Traningsvark dagen efter beror oftast pa sma muskelbristningar och att man anvant samma muskelgrupper lite for lange samt att man inte tillatet tillracklig tid for "avvarmning" dvs musklerna har dragit ihop sig snabbt. Har kan ett tacke pa hasten vara en enkel losning pa att fa en langsammare avkylning.
 
Är du en pärla eller en pärla :D :bow:.
Snälla gör det, jag skulle vara så tacksam.

Åhhh vad härligt det är med människor mitt i gröten :D :D.

MVH Madde
 
Det tar nog sin lilla tid för både hon och Bent är ju fullt upptagna och ännu mer sen den lilla kommit till jorden, men jag skriver så snart jag har hört något.
 
Jag har funderat en del på om det inte vore ganska logiskt att en häst som är van att arbetas samlat borde kunna gå in i arbetet i en betydligt högre samlingsgrad än den väldigt gröna hästen.
 
Det finns endel som längtar till julafton och endel till efter julafton :D :bump: :bump:.

Tack Spider :bow:

MVH Madde
 
Vet du...jag funderade på samma när jag jobbade Gottfrid i dag.

Har du en fundering?

MVH Madde
 
Jag upplever det sa. Dock skiljer jag pa om hasten ar tranad for styrketraning eller konditionstraning. For en hast med bra flas kan det var hur jobbigt som helst med styrketraning aven om den ar i bra kondition (och vice versa).
 
Ja det är jag fullständigt med på, och jag tror att det krävs olika nivåer på uppvärmning beroende på vad man skall göra eller vilken uppgift hästen har.

MVH Madde
 
Jag har ju skrivit ett rätt långt inlägg på uppvärmningstrådenunder ridning redan, så min syn är väl också klar egentligen. Men iallafall:

Uppvärmning fyller flera funktioner enligt mig:
* Rörelsen sätter fart på blodcirkulationen, så att musklerna får kraft, blir mjuka / smidiga och syresätts.
* Senor är det som fäster musklerna vid skelettet, och påverkas också av rörelsen och blodcirkulationen, de blir starkare och mer elastiska.
* Med rörelse och ökad cirkulation sätter ledvätskeproduktionen igång så att lederna smörjs och tar mindre stryk av arbetet.
* Genom rörelse och ökad cirkulation kommer pulsen att öka, andningen ökar i hastighet och därmed blir syresättningen av blodet effektivare.

Om musklerna inte syresätts ordentligt vid ansträngning kommer de snabbt att börja arbeta anaerobt (=utan syre) vilket gör att mjölksyra bildas som slaggprodukt och musklerna tröttnar fort (jfr att stå mot en vägg med knäna i 90 grader vinkel). Då är det klart att man måste träna i korta pass! (Man bör ändå skritta av ordentligt för att bli av med den värsta slaggprodukterna och minska träningsvärken dagen därpå)
Med mer uppvärmning skulle samma häst orka ett längre pass (under förutsättning att man även tränat upp dess flås och kondition, inte bara muskelstyrka), och få mindre mjölksyra. God kondition är för övrigt jätteviktigt även för en muskeltränare, just för att få tillräcklig syresättning i musklerna, och för att hjärtat ska tåla ansträngningen.

Senor och leder tar längre tid att värma upp än musklerna, och de tar mer stryk om de inte är redo för de påfrestningar man utsätter dem för. Å andra sidan kan man säkert invända här att de påfrestas mindre inom den akademiska ridningen, när den är rätt utförd, än vanlig dressyr. Delvis kanske pga de korta passen i ridhus. Men en tur i skogen före passet skulle knappast skada barockhästen heller, utan tvärtom göra kroppen ännu slitstarkare.

Och visst, en häst som går i hage rör sig mer än en som står på stall, och är mer förberedd för ansträngning. men den har knappast flåset uppe, träningspuls och varma muskler, senor och smorda ledgångar i normalfallet när den kommer in från hagen. Särskilt inte nu på vintern.

Jag se det som en självklarhet att värma upp och värma ner i skritt på lång tygel, och som del 2 av uppvärmningen rida fram i fri form i tav och gärna galopp, för att få igång hela kroppsapparaten och förbereda den i rätt form om än inte samlad form, innan jag börjar kräva samling. Jag tror att det ger en hållbarare häst i längden, och det är ju inte så dumt för framåtbjudning eller konditionsbiten av träningen heller.

Vore dock intressant med lite medicinska hårdfakta kring detta. Ska leta.
 
Ja det vore mycket, mycket intressant. Och jag vore så tacksam (och säkert fler än mig)om du kunde hitta något.
Själv vet jag inte var jag skall leta och även om jag hittar något så är jag så dåligt insatt för att kunna veta vad det är som jag skall ta till mig.

Men jag är mycket, mycket villig att lära mig.
För jag känner att det finns så mycket sanningar i detta ämne, och jag blir bara mer och mer snurrig.

Och dessutom tror jag att många gånger är de ridrelaterade skador som uppstår kan vara ett resultat på "dålig" uppvärmnng beroende på vad hästen för tillfället skall prestera.

Men det är bara en tanke jag har....bland många :D.

Så jag tackar på förhand :bow:.

MVH Madde
 
Jo men det låter ju precis som beskrivning av uppvärmning på oss människor också. (Hade prov på det idag.. :smirk:)

Sen håller jag med Spider84 att en del av ridningen i AR faktiskt är som uppvärmning (böjning, framåt-nedåt).

Men det är ändå viktigt att sätta igång hästen och syretransporten för att musklerna ska genomströmmas ordentligt och därmed fungera på rätt sätt, eller?? :confused:
 
Min häst står ute, oftast otäckad, och följaktligen kan jag räkna med att han ibland är rätt kall när jag tar in honom. Då brukar jag börja med att lägga på ett fleecetäcke, massera lite lätt och borsta honom. En ordentlig ryktning sätter oxå fart på blodcirkulationen!

Sen går vi en promenad, antingen i skogen eller till ridhuset. Ibland springer jag lite med honom om det passar.

Sen börjar jag rida. Vi är på en mkt låg nivå och jobbar mest med böjning och skolorna i skritt, kanske lite trav. Jag tror inte han behöver så mycket mer uppvärmning innan det.

Nedvarvning blir det mest när vi rider i ridhus, då måste vi ju gå hem! Men dagen efter ett ordentligt dressyrpass, när han har fått jobba, så får han oftast vila och jag masserar honom ibland.

Generellt sett är jag inte så mycket för att obligatoriskt värma upp i alla gångarter, det räcker om hästen får skritta en bit så rörelseapparaten är igång och är varm i musklerna. Tror jag!
 
En bok som kan vara intressant att lasa ar "Hastens traningslara", av Leif Stillberg (? har inte boken har sa jag ar lite osaker pa om efternamnet ar helt korrekt).

En annan ar "The Horse: Physiology" av Julie Brega. :)
 
Precis!

Men det bör även tilläggas att hästen vid stillastående eller nedvarvat tillstånd har mycket låg blodcikulation och därmed syresättning i musklerna, vilket beror på att det "mesta" blodet finns kring matsmältningsorganen (vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett vetenskapligt sätt). I varje fall betyder det att musklerna, för att kunna arbeta aerobt måste vara blodfyllda. Ju större musklen är desto längre tid tar det att blodfylla den. Man brukar räkna med att det tar ca. 20 minuter att få igång full cirkulation på en normalmusklad häst - lite längre tid på en välmusklad (äldre häst tar också längre tid). När hästen arbetar aerobt förbränns syre, vilket inte ger några slaggprodukter annat än koldioxid och värme (till skillnad från anaerob träning, som förvisso ger bulligare muskler, men ingenting får ju vara ett självändamål).

En allmän kommentar (som inte riktas mot darby): Själv skulle jag aldrig drömma om korta ned uppvärmningen under 20 minuter och heller adrig korta ned "avvärminingen" till under 15 minuter de dagar då jag ämnar rida samlande arbete. Har man inte tid med uppvärmining och avvärmining skall man inte ha häst: Det är min åsikt!
 
Men, vad är uppvärming?
Om jag jämför med mig själv så är ju 20 minuters uppvärmning hela mitt träningspass. Samma sak är det väll för hästen om den är otränad?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har bokat en privatlektion på en ridskola i närheten och lektionen är 30 eller 45 minuter lång. Det får man välja själv. Den på 30...
2
Svar
30
· Visningar
3 307
Ridning Jag är lite osäker på om mitt problem är ridnings- eller hanteringsrealterat. Men jag testar lägga en tråd här, då får vi se vad ni...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Iser
·
M
Hästmänniskan (visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så den fick hamna här nu.) så som texten löd, det är så här jag har en "plast...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp