Egentligen borde det väl vara så att man ska värma upp de muskler som man ska använda under träningspasset... Jag tänker som så att värma upp är lika med att sakta börja aktivera muskeln i fråga lite grann och sedan stegra kraven. Kanske finns fler åsikter? Självklart borde uppvärmningen se annorlunda ut beroende på vad arbetet består av.
Om man nu håller sig till den akademiska ridning (annan typ av träning kräver självklart annan typ av uppvärmning) så börjar man väl med att kolla hur långt hästen kommit i utbildningen. Första tiden så jobbar man kanske enbart med att få lite böjning och framåt nedåt i skritt några minuter. Många hästar har i den här utbildningsnivån ganska mycket spänningar i musklerna, vilka, i vissa fall, kanske kan lösas upp lite om de först fått varit ute och gått i rask takt ett tag. Tanken är ju att allteftersom detta arbete fortskrider så ska spänningarna lösas upp och inte komma tillbaka dagen efter (dag för dag märker man förbättring, man är inte kvar på samma nivå som dagen innan), så att hästen på en gång kan slappna av och söka framåt nedåt. Jag tycker alltså inte att uppvärmning behövs för några minuters jobb i skritt framåt nedåt, då man inte kräver något som kan ge träningvärk - det enda vi vill är att musklerna ska slappna av. Rask fri skritt kanske kan underlätta det arbetet något, men egentligen anser jag inte att det är nödvändigt då man faktiskt kan jobba med att lösa upp dessa spänningar under själva arbetet.
Senare, när man går vidare till övningar som kräver aktivitet av musklerna och inte bara avslappning, så anser ju jag att man ska värma upp de muskler (och tillhörande senor och ligament) som man ska använda. Jobbar jag med piaff så rider jag kanske ett pass på tjugo minuter, då jag börjar med sökning framåt nedåt för att kolla att inga spänningar finns, sedan med öppnor och slutor där de första jag gör för dagen är utan krav, bara lite antydning för att börja aktivera de muskler jag tänkt använda och sedan sakta ställa högre krav på samling i öppnorna och slutorna. Detta anser jag räcker som uppvärmning, då jag under en kvart succesivt aktiverat musklerna mer och mer, och fått större genomströmmning genom just dessa muskler. När jag sedan börjar med piaffen så jobbar jag efter samma princip: de första försöken är bara lätta antydningar, sedan ökas kraven och så gör jag ett fåtal piaffer innan jag anser arbetet som avslutat och jobbar framåt nedåt lite innan jag är klar. På så vis anser jag att man värmer upp specifikt för det man tänkt jobba med, och gett musklerna möjlighet att sakta aktiveras och att öka blodgenomströmningen i just de muskler jag tänkt jobba med. Jag skulle inte rida en piaff på en häst som sprungit 45 min i skogen, däremot på en som värmt upp inför just den uppgiften i fem eller tio minuter.
Lite svamligt kanske
men jag vill nog komma fram till att jag kör med "specifik uppvärmning". Allt detta, ska nog tilläggas, är under förutsättning att hästen kommer från hagen och inte tvingats stå still i många timmar. I en tillräckligt stor hage med kompisar så står inte hästen stilla så länge i taget.
Sen ville jag tillägga en sak som jag hörde och funderade på i somras, men hälften har försvunnit ur huvudet... Det är i alla fall någonting om att hästen har ett helt unikt lager av röda blodkroppar, som på sekunder kan "sprutas" ut i blodet och öka syreupptagningsförmågon något alldeles enormt när så behövs. Detta kan jag tänka mig påverkar debatten uppvärmning rätt så mycket. Det var tydligen helt unikt hos hästar och gör det ju rätt omöjligt att jämföra just uppvärmning mellan hästar och människor. Vet någon något mer om det där? Annars kan jag fixa fram lite mer information om det.
Så vet jag att Bent pratade om muskler på senaste kursen. Då sa han bland annat att muskeln är bara varm vid feber. Att det vi pratar om att värma musklerna, så är det egentligen blodgenomströmningen som ökar. Detta sker vid sträckning och sammandragning av muskeln.
Så uppvärmningen ska bestå av att succesivt börja sträcka och dra samman musklerna, och sedan får man jobba så att det inte bildas mjölksyra och muskelspänningar. (Sista meningen är egen slutsats, de andra anteckningar från kursen. )
Ojoj vad långt det blev!!