Uppsutten träning

_carmenzita_

Trådstartare
Ni som tränar era travisar mest uppsuttet och mest på banan, hur lägger ni upp träningen under en normalvecka?
Förutsättningen är naturligtvis att hästen är fullt frisk och åtminstone i normal-kondition.

Hur gör NI?

Sv: Uppsutten träning

den ena kör jag lite galoppintervaller med, men mest rider jag för att han tycker det är trist att gå i vagn jämt.

Den andra rider jag intervaller ibland ( i trav) för att variera träningen.

Min russtravare dressyrtränas (både under sadel och markarbete) för att stärka hennes rygg och rumpa, hon går även mycket i skogen och klättrar i branta backar.

På jobbet ridtränas några av hästarna, det är då skritt som gäller i djup, rätt brant sandbacke (den är inte så lång). Jag försöker rida dom sakta och balanserat upp, de ska ej rusa. Backen är ca 50m lång, djup sand, där rider jag 10 gånger upp och ner, försöker jobba dom lite både efter, under och före backen - givetvis får de sträcka på sig. Hästarna ligger strax ovanför 40 i puls när jag kommer tillbaka till stallet, tar ungefär 10min tillbaka. Om denna sorts träning har någon effekt har jag ingen aning om, men visst blir de lite flåsiga när de pulsar uppför backen och lite svettig efter sadeln, om inte annat tror jag att det är en skön avkoppling för dom att göra lite annat än att bara springa för vagnen :)

Galopptränar mitt kallblod (även ponnyerna dock både i vagn och under sadel).
Rider låånga galopper i långsamt tempo och även korta galoppintervaller i sandbanan.
Sen dressyr/hopptränas dom även :)

Varför mest travträna under sadel?*nyfiken fråga*
Tycker det sliter i onödan.

Kan bara hålla med. :bow:

Tycker att skritta barbacka med en duktig ryttare som verkligen har balans är att rekomendera, men inte trava motion eller snabbjobb för ofta. Det gör oftast mer skada än nytta på travarna, även om de tävlas i monte.

Jag har galopptränat i lite djupare underlag en del och tycker dom hästarna höll sig betydligt frächare än när man tränar på vanligt sätt. Dom gick då intervaller 2-3 ggr veckan i lugn galopp. Många lite stressade hästar blir betydligt lugnare med ryttare på ryggen.

Varför mest travträna under sadel?*nyfiken fråga*
Tycker det sliter i onödan.

Sliter och sliter... tror det nog inte är många som travtränar under sadel men galopptränar däremot :D Vår mest framgångsrikaste proffstränare häromkring ridtränar mest sina under sommarhalvåret. Klättras i backar och galoppintervallas i djupare underlag. De är hållbara och fantastiskt mjuka och fina i kropparna efter klättrandes i backarna, klättras alltid 2 gånger innan galoppträning. Under vintern klättras dom och körs för vanlig vagn och fyrhjulsvagn.

Sliter och sliter... tror det nog inte är många som travtränar under sadel men galopptränar däremot :D Vår mest framgångsrikaste proffstränare häromkring ridtränar mest sina under sommarhalvåret. Klättras i backar och galoppintervallas i djupare underlag. De är hållbara och fantastiskt mjuka och fina i kropparna efter klättrandes i backarna, klättras alltid 2 gånger innan galoppträning. Under vintern klättras dom och körs för vanlig vagn och fyrhjulsvagn.

Du anar inte...

Visserligen håller inte hästarna på grund av att det sliter men det är betydligt vanligare än man kan tro när man vet att frambenen tar så pass mycket stryk av ridträning som i traditionell travträning fast under sadel.

hos den proffstränaren jag tränade innan jag skaffade egen licens körde vi Måndag 1,5 mil motion Tisdag Intervaller 700m Rakbana Onsdag Hagdag Torsdag 1,5 mil motion Fredag intervaller backe 700m Lör,Sön Vila

däremot anammade han ridträning med lätta ryttare...det höll dom flesta lite nervösare hästarna väldigt lugna. :)

Ts frågar ju efter "uppsutten träning på bana" vilket jag tolkar som snabbjobb i trav, och det tycker jag sliter i onödan.
Jag har absolut inget emot ridträning annars, gör det själv (senast idag!).
Brukar skritta över stock och sten, rida dressyr (för tränare) samt galopperar mycket i skogen och ibland även intervaller på banan som omväxling.:)

Ts frågar ju efter "uppsutten träning på bana" vilket jag tolkar som snabbjobb i trav, och det tycker jag sliter i onödan.
Jag har absolut inget emot ridträning annars, gör det själv (senast idag!).
Brukar skritta över stock och sten, rida dressyr (för tränare) samt galopperar mycket i skogen och ibland även intervaller på banan som omväxling.:)

Haha jag som var trött hela dagen igår tänkte på ridbana :rofl:

Jag tycker att det är tvärtom! Med vagn är du endast förpassad till bana eller vägar,men uppsuttet kan man som jag gjorde idag tex pulsa snö och träna på det viset.

Mina går numera ridlektioner i hopp och dressyr (!), travtränas uppsuttet och rids ut samt löshoppas, jag tycker att det är rätt variationsrikt och har gett goda resultat men framför allt gladare hästar:)

Förstår att det kan misstolkas :) Jag menade mer generellt att om ni tränar era travhästar inför start osv osv och gör allt arbete uppsuttet hur ni lägger upp det.
Mina går även i min ridverksamhet (hopp och dressyr) och de skolas 2 ggr per vecka i dessa grenar, men resterande arbete syftade jag mest på.
Nu har vi ju snö så jag kan påböra pulsning

*KL*

då undrar jag hur ni ser på ridtränade hästar. Om jag ser en anonns på en häst som verkar litei ntressant, men sedan är det blider där den kanske går något dressyrpass eller hoppar, då försvinner intresset direkt, svårt att säga varför men tycker att okej om hästen ridtränas lite, men tar man lektion för tränare i dressyr eller hoppning, känns det... ja inget intressant.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 080
Senast: cewe
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar