Uppstallning eller inte?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag funderar på att kanske åka och tävla en FT i vår på ett ställe. (såg proppen nu, så jag blev lite sugen ;) )
Det är en deb över två dagar med möjlighet till uppstallning.
Restiden är ca 1½ timme.

Tycker ni man ska stalla upp hästen då, eller är det bättre att köra hem?
Anledningen till att jag tvekar är att vi hade några hästar uppstallade där för ett par år sen och alla tre vantrivdes ngt fruktansvärt. (Tråkiga väldigt mörka och instängda/avskiljda boxar..)

Tar hästen "skada" av att åka två dagar i rad? :p

Sv: Uppstallning eller inte?

Jag skulle inte stalla upp när det är så kort resväg, mina hästar har alltid trivts/vilat bäst hemma och iom att tävlingsdagarna blir rätt korta när det går över två dagar så hinner man ju få in lite hagvistelse också.

Då jag tävlar i distans och man nästan alltid har lång resväg så blir det oftast uppstallning som gäller för oss, och jag brukar inte tycka det är några problem. De första gångerna vi var borta så visst var hästen lite orolig, stod och gnäggade lite och vandrade fram och tillbaks i boxen, men det tog inte lång tid innan han vande sig. Se till att det alltid finns hö i boxen, kanske under flera tillfällen gå ut och gå med hästen, så han slipper stå inne i boxen hela tiden. Och ofta så har jag frågat stallet om dom inte har någon tom hage nånstans jag skulle kunna få ställa hästen i under några timmar ifall det skulle bli alt för lång tid han skulle stå i boxen, och i de flesta stall så har det funnits det.

Jag tror att det kan vara nyttigt att vänja hästen vid att stå uppstallad på andra ställen lite då och då, man vet aldrig när man kanske kan behöva det och då är det bra om hästen är van vid det.

Och förutom det så tycker jag för min egen del att det kan vara skönt att vara uppstallad på plats, för att slippa gå upp allt för tidigt på morgonen och man själv ska vara mer utvilad och slippa resa, även om det "bara" tar en och en halv timme med resan, så brukar man ju ofta kanske starta ännu tidigare för att vara säker på att hinna om nåt oförutsett skulle inträffa.

Jag skulle nog åka hem, om det inte är extremt tidig start dag 2.
Hästen får bo hemma, och kanske hinna gå ut lite i hagen åxå.
Ofta blir det ju åxå dyrare med uppstallning (+ ibland boende åxå) än vad bensinkostnaden blir för dubbla resor.

Jag hade absolut åkt hem, vi åker ju till Tranemo samma dag och då är det ju iaf nästan 23mil

Åker inte hem med hästen om det finns uppstallning.
Har alltid respekt för att sitta och kuska på vägarna tillsammans med alla andra halvgalna bilister som gärna vill trängas när man bara kör i 80.
Dessutom kan man använda sin egna övernattning som lite semester, det är ju inte så vanligt när stallet är fullt av hästar hemma.

För hästen är det alltid bättre att åka hem, och trafikdårarna är ju inget problem så länge man själv kör bra

För mig är hästens trygghet det viktigaste och de mår bäst hemma men sen ser jag också den ekonomiska faktorn i det hela - det är billigare att köra 4 x 1,5 timme än att stalla upp och bo borta själv.

den där övernattningen är ju sällan gratis, så kan man undvika den gör man ju det - är man ute många helger på ett år går det ändå en och annan krona till övernattningar...

och som tidigare sagts om andra trafikanter - kör man själv bra och inte hetsar upp sig är det no problems (vore det däremot vinterväglag skulle jag nog hellre övernatta, men det är ont om fälttävlan på vintern...)

Tack för alla svar.. :bow:

Jag kommer förmodligen inte åka på just den FT som jag ville åka på (jag kom ju på att jag måste "ta om" kortet..) , men det kommer nog fler lite senare i år.
:)

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023