Uppskov på vinstskatt vid köp av ny bostad.

Fibusen

Trådstartare
Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter alla avdrag på renoveringar, mäklare osv. Som jag förstått så kan jag göra uppskov på detta om jag köper ny bostad, vilket är planen. 180.000kr är ju ganska mycket mer jag kan lägga som handpenning tex.

Men, för och nackdelar? Som jag förstått så kan jag göra uppskov så länge jag fortsätter bo i bostad nr 2? Och den dagen jag flyttar så kommer jag då betala vinstskatt från min gamla plus den nya, vilket såklart kan dra iväg. Men om jag har 180.000kr som jag ska betala, ökar den summan varje år med någon procent, eller står den kvar på 180.000kr?

Kan jag betala kanske 100.000kr i skatt och lägga till 80.000kr till kontantinsatsen?
Som det ser ut nu kommer vinsten jag får behålla (efter skatten är betald) ganska precis vad kontantinsatsen, lagfart, och pantbrev kommer gå på på den huset jag kikat på, därför jag tänker att det kanske är dumt att betala in vinstskatten om jag inte behöver, och lägga dom pengarna på ett ev högre pris, på buffert, ett fondkonto som förhoppningsvis växer så jag kan betala av skatten om några år och ändå ha fått ihop en fin extra buffert, eller betala mer i kontantinsats så månadskostnaden blir lägre.

Behöver alla plus och minus på att betala hela, delvis, eller göra uppskov på hela vinstskatten.

Uppskovsräntan togs bort 2021. Innan dess var den 0,5%. Finns bra information här
https://www.svenskfast.se/guider/vinstskatt-bostad/

Så som jag har förstått det finns det ingen tidsgräns för hur länge man kan skjuta upp att betala vinstskatten. Dock finns ett tak. Uppskovsbeloppet kan max vara 3 miljoner kr om man ensamt ägde fastigheten/lägenheten man sålde. Såsom jag har förstått det kan då dessa 3 miljoner komma från olika försäljningar.

För egen del skött jag upp hela beloppet. Behövde pengarna till det nya boendet.

Nej det är borttaget.
Är det sant? Måste jag kolla upp. Fantastiskt om det är så.

Såhär är det:

Uppskov vid köp av billigare bostad​

Om du köper en billigare bostad går det inte att få uppskov för hela vinsten. Uppskovsbeloppet beräknas i stället som (vinsten x (pris för ny bostad/försäljningspris för tidigare bostad) = maximalt uppskovsbelopp.

Senast ändrad:

Såhär är det:

Om du köper en billigare bostad går det inte att få uppskov för hela vinsten. Uppskovsbeloppet beräknas i stället som (vinsten x (pris för ny bostad/försäljningspris för tidigare bostad) = maximalt uppskovsbelopp.
Jag fick veta det för ett tag sedan man du kanske ska kolla upp det. Syftet med ändringen var att kravet på en dyrare bostad drev upp priserna på bostäder generellt, och det ville man förhindra.

Såhär är det:

Vad är det för källa? Det jag hittar hos Skatteverket är att det finns 5 stycken krav men jag hittar inte något om att bostad 2 behöver vara dyrare. https://www.skatteverket.se/privat/...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html

Jag tycker att uppskov är en bra grej! Jag gjorde uppskov med hela vinsten när jag köpte ny lägenhet 2020, det gick in som del av kontantinsatsen.

Förra året köpte jag hus tillsammans med min sambo, mina 50% av huset blev då mindre än vad mina 100% för lägenheten var, vilket gjorde att jag inte kunde behålla hela uppskovet utan fick betala en del vinstskatt. Det gick dock fortsatt bra att göra uppskov, men som sagt inte med hela summan som jag hade sedan innan.

Vad är det för källa? Det jag hittar hos Skatteverket är att det finns 5 stycken krav men jag hittar inte något om att bostad 2 behöver vara dyrare. https://www.skatteverket.se/privat/...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html
Reglerna finns i Inkomstskattelagen 47 kap 7 paragrafen. Det ser inte ut att vara någon ändring som gör att man får skjuta upp hela vinsten vid köp av billigare bostad utan det viktas, precis som Fru_Tuvstarr skriver

Enligt mig:
+ du lånar räntefritt pengar av staten

- du har inget avtal med staten som med en bank t.ex. På samma sätt kan det beslutats att det blir ränta igen eller kanske till och med att alla uppskov ska betalas tillbaka (känns osannolikt dock).

Summa summarum så begärde jag uppskov och investerade pengarna. På så sätt växer de långsamt samtidigt som de är lättillgängliga om någon regel skulle ändras så det blir mer fördelaktigt att betala in.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 156
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 736
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har tänkt ansöka om slutgiltigt uppskov på skatten när jag säljer min lägenhet. Jag kommer köpa ny lägenhet inom närmsta halvåret...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: Seaside
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar