Uppsittning

Sv: Uppsittning

När jag började rida som liten och blev stor nog att själv kravla mig upp på ponnyerna så var det fram- och bakvalv man fick lära sig.

När jag bytte ridskola efter 2 år så fick jag lära om till mantag. Där hade vi alltid en stol i manegen som man kunde använda, ridlärarna brukar gå till ryttarna i tur och ordning och hålla stol och häst till de som behöver, speciellt i vuxengrupper. Enda nackdelen var att de största hästarna fick lite tunnt med man där alla tog tag, så till slut blev det lite svårt att få grepp :D

Där jag jobbar nu finns en bänk vid paddocken som är till fö ruppsittning. I ridhuset använder vi ofta "sockerbitar" som hinderstöd så det finns så alla kan kliva på såna när vi är inne.

Själv är jag lat och sitter nästan alltid upp från något jag hittar att klättra på

Jag kommer inte ihåg hur jag lärde mig men jag tar tag i sadeln och på mina två senaste medryttarhästar har det aldrig varit något problem med att sadeln har glidit, ja kanske lite men det har inte orsakat problem hos hästen vad jag märkt. Men jag är rätt smidig och lätt så det funkar ändå. Om jag rider nån häst där sadeln kan glida brukar jag be någon hålla emot på andra sidan eller sitta upp från en sten eller så. Någon pall har inte funnits tillgänglig förutom på ridskolan. Men det kanske är dags att skaffa en!

Men som sagt, på inte allt för stora hästar tycker jag att det funkar bra utan pall.

Tyglar och man i vänster hand, höger i bakvalvet. Fast jag drar mig inte upp, utan har den där mest som balans.
Pall är bra, och jag är glad över att det blir vanligare och vanligare, men man måste se till att kunna komma upp på sin häst utan också. Känner flera som inte kan komma upp annars... Vad gör man då om man åker av, tappar spöt eller liknande.... Ska vänja min pålle vid pall snart, eller hitta en lämplig sten... har för vana att gå några hundra meter innan jag sitter upp, för att mjuka upp leder, känna efter på sadeln osv... Och så får man en häst som snällt står still vart man än sitter upp :D

i stallet där fd delfoderhästen står sitter jag nästan alltid upp från en liten bänk vi har utanför.

på ridskolan blir det så bökigt med pall tyvärr så där blev det vänster hand i manen och höger nånstans på sadeln.

dock lärde jagmig när jag började rida att det var fram o bakvalv som gällde.. :crazy:

När jag hoppar upp tar jag i manen och i bakvalvet. På tävling när hästen har knoppar kommer jag knappt upp eftersom det är lite svårt att hålla i knopparna och samtidigt hålla dem snygga...

Finns det något att stå på när man ska upp använder jag mig av det.

Den främre handen grabbar tag i manen ja (tur att inte hästar är hårömma! :angel: ) den andra handen lägger jag liksom lite på andra sidan mitt på sadeln. Inte i bakvalvet. Nu har ju min häst lite manke men jag rider med lös gjord och sadeln hade dragits runt om jag hållit om bakvalvet. Stol använder jag också helst men det funkar även utan.

Skulle man ta tag i manen på min häst skulle han inte alls bli glad. Många hästar tycker att det är obehagligt att man drar dem i manen, även om de inte alltid visar det så tydligt.
När man sitter upp från marken så trycker man sadeln snett mot hästens muskler och det är inte bra, det säger sig självt. Det spelar ingen roll om du håller i manen eller i sadeln. Med rätt teknik kan man sitta upp med sadeln löst spänd, utan att den glider alls. Men man trycker fortfarande sadeln mot hästen.
Därför ska man antingen sitta upp lika mycket från båda sidor, och/eller använda pall. Jag gör både och.

Dock skull jag aldrig få för mig att slita mig upp i hästens man. Man ska inte dra sig upp i sadeln med händerna - det är då sadeln åker runt - utan kliva upp med benen. Men som sagt, kan man inte det bör man nog använda pall tycker jag, för hästens skull.

Brukar alltid ta tag i manen, tror jag har den andra på bakvalvet, vet inte riktigt, hehehe.

Alltid pall och jag håller i man (jag lägger handen över manen, håller inte i själva manen..) och bakvalv..

Tillägger att på ridskolan där jag rider kryllar det av pallar överallt, just för att de alltid ska användas.

Senast ändrad:

När jag hade min fjorda så klev jag upp via ett sånt där gammeldags mjölkbord. Bara att hålla tyglarna och sätta sig till rätta. Det var perfekt höjd!

På min gamla ridskola så var det fram och bakvalv som gällde. Sa man ordet pall tittade alla konstigt på en. Hade man tur kunde ridläraren putta upp en om det var en hög häst.

På nuvarande ridskola så sades det att man skulle ta tag i man. Pall fanns ibland!

Jag har turen att ha ett gammalt mjölkbord stående utanför medryttarpållens stall. Bara att kliva rakt ut över hästen. :)
Försöker så gott det går att undvika all annan uppsittning, jag har svårt att hoppa upp ordentligt med mina kassa knän, så jag klänger nog värre än de flesta, och det frestar säkerligen rejält på både mig, hästen och sadeln. Om jag måste ta mig upp utan pall tar jag mantag med ena handen och lägger andra armen över sadeln - det var så jag lärde mig på ridskolan.

Hur kliver du upp då?
Jag har ofta svårt att ens få upp foten i stigbygel med ridstövlar på, på en "normalstor" häst (jag är 160 själv). Använder pall, och sitter upp från det hållet som är lämpligast för stunden...

barbacka - blir uppslängd eller från höbal+mantag
med westernsadel: Horn och upp i sadeln (jag vet lite rolig...)
Allroundsadel: Man och bakvalv

Många hästar? Hur vet du det? Jag vet i alla fall att min inte bryr sig.
Med tanke på hur vi brukar kela hon och jag, så vet jag att hon tycker det är skönt när man river lite extra i manen, då står mulen rakt ut =)

Men man drar sig väl inte upp på hästen?! Jag är ledsen, men jag förstår ingenting. När jag var i mina tonår och red grannens hästar som var ca 1,70 hela bunten, själv var jag 1,60, så fick jag minsann lära mig att sitta upp utan att hålla i mig!

I bland man och bakvalv, ibland pall, ibland martingallring och bakvalv :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 685
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30